Gå til innhold

Koblet mens PCen var på - Nå er den "død"!

Anbefalte innlegg

Skulle få løs DVDbrennern min fra kabinettet og tok derfor ut alt av ledninger, inkludert strømledningen! Mens PCen var på..

Når jeg hadde fått den rundt brønnrammene satte jeg alt på igjen og når jeg til sist satt på den 4-pins strømledningen (PCen var fortsatt på) slo PCen seg av..!

Hele tida fra jeg koblet av til jeg koblet på var PCen i oppstartsmodus..

Hva har skjedd? Har forresten en Q-tec 460W Dual Gold!

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er nok q-tec ja.. hadde det samme problemet før.. har faktisk begynt å skje med Bzerken min også nå.. må bryte strømmen til PSU i ca 10-15 sek før du får starta opp igjenn..

Må vel få bytta PSU'en :( blir trist å skifte tilbake igjenn til min gamle q-tec :no:

Lenke til kommentar

Hmmm.. Det er jo litt skummelt når man skal på LAN da (tenker på mr1989 sin historie) og ender opp med å leve på brødsmuler og vann resten av LANet! :p

Uansett skal jeg bytte PSU.. På denna PCen (AMD Athlon 2000+ 512 TwinMOS RAM, 1 stk. 80gb HD osv.) skal jeg kjøpe meg en SunnyTec: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATX400P4

Til min nye, råeste PC skal jeg ha Hiper: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308851&cks=PRL

Tror vel jeg slepper fæle restartinger da! :)

Lenke til kommentar

Vart ikkje så overraska over at den slo seg av når du dreiv å fikla inni der eg. Det å kople mens maskina er avslått er ein god regel. Skal ikkje mykje til for å lage kortslutning og takk og farvel til det eine og det andre.

Lenke til kommentar
Husk alltid å slå av pcen når du skal fjerne hardware eller holde på inne i pcen! Slå av bryteren på PSU og dra ut kontakten, ellers kan mye skje.

unødvendig å ta ut ledningen. har du jordet så er det tryggere å la den stå i enn å ta den ut.

det samme har jeg gjort, men maskin slo seg av. og jeg slo den på igjen. ikke noe problemer. har en ordinær strømforsyning som sto i en compaq pc.

Lenke til kommentar
Dro ut kontakta å lot den kjøle seg ned i et par minutter.. Nå funka det igjen, men jeg lurer fortsatt på hva det var som gjorde at PCen slo seg av? Bare Q-Tec som er dårlig, eller er det en mer logisk forklaring?

De fleste stforsyninger har en automatsikring som slår ut, det var trolig den som gjorde jobben hos deg og denne kobler inn av seg selv etter en tid eller når temp har falt tilstrekkelig .

Lenke til kommentar
unødvendig å ta ut ledningen. har du jordet så er det tryggere å la den stå i enn å ta den ut.

jord er bare for å beskytte oss fra feil som kan oppstå, ikke PCen... når du mekker i PCen vil du beskytte den... (vi tåler mye mer enn hva PCen gjør... )

skal du koble noe i PCen, så skru den av, men du har fremdeles spenning på hovedkortet (+5V standby eller hva den no hetter) og denne må du også koble fra...

det gjøres ved å skru av bryteren bak på PSU eller å dra ut stikkontakta (eller ledningen fra PSU). skrur du av bryteren på PSU er PCen fremdeles jordet, men all spenning er av, det funker fint...

Det er vell en grund til at det står i alle manualer for HW at du skal skru av PCen og ta ut kontakta. (står i alle fall i alle hovedkort manualer jeg har)

kan hende det går bra mange ganger, men det er surt når det ikke gjør det...

Lenke til kommentar

har gjort det samme selv...

å alle de som sier dette er pga Q-tec så vil jeg bare si at dette har sjedd på min tidligere Fortron/Source og chieftec,

er vel som Snekker`n sier at det er en sikring som automatisk slår den av når den blir overbelastet...

Lenke til kommentar

det er risikabelt nok å koble fra ting når strømmen står på, men fjernet du P4-pluggen!?!?! Hvorfor i all verden!? det er jo som å be om bråk!

Det var uansett bra at det funket igjen da, men hvorfor kjøpe en billig-PSU til, av et for meg ukjent merke? 300,- for "400W" høres mistenkelig ut, legg heller 1-200,- mer i det og få noe som garantert holder.

Lenke til kommentar

Har sett tester, og den skal visst vær både kraftig og stabil, selv for prisen! Kan godt hende jeg legger i mer også da..

Fl@meboy: Har fått støt i meg av PCen *telle...* 7 ganger i mitt "lange" snart 15årige liv, men det er bare meg som har blitt øm og PCen min lever i beste velgående! :) Men tar jo litt forhåndsregler da.. Men ting skjer!

Lenke til kommentar

min Bzerk slo ut idag når jeg tok av sidedøra.. (har en litt dårlig plugg på eine vifta :p )

men der gik det så langt at jeg ikke fikk liv i skjermen på en stund også.. tror jeg skal tenke på å få bytta ut litt komponenter jeg..

Men Q-tec slår ut om om den må eler ikke tilslutt.. enkelt og greit fordi det er søppel. kansje ikke i den situasjonen der, men ellers er det ingen vits i å motsi meg for jeg vet akkuratt hva jeg snakker om :p

Lenke til kommentar
Som alltid kommer Snekker`n med det mest logiske svaret! :) Ble litt skremt, men har ikke no problem nå.. Så altså, det er ikke Q-Tec'n min som er skrap da? :whistle:

Skal ikke si det 100%, men er 99,9% sikker på at det ikke er lov å selge stforsyninger i Norge som ikke har denne sikringen .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...