Jørnan Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hvordan kan jeg laste opp et program/fil fra pc'en og ut på nettet med HTML (om det går) Skulle lagt ut noen filer på et forum, men knappen "vedlagt fil" som det er her på forumet finnes ikke der, så kan jeg leggge den ut på forumet der ved hjelp av HTML? Og har noen et par vanlige HTML koder? Lenke til kommentar
zokra Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Da må du bruke noe mer enn bare HTML, prøv PHP, spør her for hjelp Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Da må du bruke noe mer enn bare HTML, prøv PHP, spør her for hjelp Ikke her du mener? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 <?php if(isset($_FILES['userfile'])) { $uploaddir = 'uploads/'; $uploadfile = $uploaddir . basename($_FILES['userfile']['name']); if (move_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'], $uploadfile)) { echo 'Filen ble lastet opp.<br>du finner den <a href="uploads/">her</a>'; } else { echo "Kunne ikke laste opp filen!\n"; } } ?> <form enctype="multipart/form-data" action="index.php" method="POST"> Fil: <input name="userfile" type="file" /> <input type="submit" value="Send file" /> </form> Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 hockey500: En nybegynner har ingen bruk for den kodesnutten der. Tror det beste hadde vært om du hadde tatt deg bryet med å kommentere koden litt i tillegg. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Kan jeg ikke bare bruke en HTML kode? Kan du forklare det litt bedre Hockey500? Var gresk for meg (og jeg kan ikke gresk ) Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Kan jeg ikke bare bruke en HTML kode? Nei Lenke til kommentar
zokra Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Da må du bruke noe mer enn bare HTML, prøv PHP, spør her for hjelp Ikke her du mener? Jo, bare at jeg bruker programmer.no i stede for hardware.no, pga at da får jeg standard skin Endret 8. juni 2005 av zokra Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Da må du bruke noe mer enn bare HTML, prøv PHP, spør her for hjelp Ikke her du mener? Jo, bare at jeg bruker programmer.no i stede for hardware.no, pga at da får jeg standard skin Øh... Du linket til feil kategori da. Lenke til kommentar
zokra Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Da må du bruke noe mer enn bare HTML, prøv PHP, spør her for hjelp Ikke her du mener? Jo, bare at jeg bruker programmer.no i stede for hardware.no, pga at da får jeg standard skin Øh... Du linket til feil kategori da. Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Jeg laget en filopplaster en gang i tiden, du finner koden her. $directory er mappen du vil at filene skal blir lastet opp til. Hvis du vil at filene skal bli lastet opp til en annen mappe enn "images", bytter du bare ut "images" med den mappa du vil at filene skal bli lastet opp til. Husk at mappen må være chmodet til 777. $allowedExtension er filtypene det skal være lov å laste opp. som dere ser har jeg valgt at det bare skal være lov å laste opp filer av typen jpg, gif, png, JPG, GIF og PNG. Hvis du f.eks. ikke vil at jpg, gif osv. skal bli lastet opp fjerner du bare de, og hvis dere vil at det skal være mulig å laste opp f.eks. exe filer, legger du bare til exe etter PNG (altså, PNG, exe). Grunnen til at jeg har tatt med jpg, gif og png i store bokstaver også er at paint lagrer bildefiler med store boksaver, så man trenger ikke å legge til f.eks. EXE hvis man vil at det skal være mulig å laste opp exe filer. $maxSize er maks størrelse på hvor stor filene som lastes opp kan være. "1000000" er det samme som 1MB. Er det noe mer du lurer på så bare spør. Endret 9. juni 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Merk dog at dette må kjøres av en server. Hvis det ikke er du som eier serveren forumet kjører på, eller du har ftp-tilgang til den, så får du ikke kjørt denne koden. Og har du ftp-tilgang, hva skal du da med dette? Det greieste er nok om du skaffer deg litt gratis websideplass og laster fila di opp dit, for så å legge en link i tråden du vil legge ved i. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Jeg har chmod'a mappa til 777, og har fått denne koden til å virke. MEN når jeg prøver å slette filene som er lastet opp vha koden, så får jeg beskjed om at jeg ikke har adgang til å gjøre dette ("access denied"). Samme melding får jeg også når jeg prøver å chmod'e filene til 777. Noen som vet hvordan jeg får til å slette dem? <?phpif(isset($_FILES['userfile'])) { $uploaddir = 'uploads/'; $uploadfile = $uploaddir . basename($_FILES['userfile']['name']); if (move_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'], $uploadfile)) { echo 'Filen ble lastet opp.<br>du finner den <a href="uploads/">her</a>'; } else { echo "Kunne ikke laste opp filen!\n"; } } ?> <form enctype="multipart/form-data" action="index.php" method="POST"> Fil: <input name="userfile" type="file" /> <input type="submit" value="Send file" /> </form> 4317603[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå