SacrefiZer Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hei. Jeg kom opp i Matte på eksamen i 10'ende klasse, og matte er liksom mitt sterke fag. Har hatt 5-6 gjennom hele 8.-9. og 10. klasse. Da jeg hadde framlegget mitt så gikk det utrolig bra, men var på vippen mellom en 5'er og en 6'er så jeg ble tatt inn på nytt for å bli vurdert. Der fikk jeg helt prestasjonsangst og helt jerneteppe og fikk spørsmål om ligninger (noe som jeg kan godt egentlig) og fikk ikke til en skit! Læreren min prøvde å hjelpe meg igang, men jeg var helt blank. Tilslutt fikk jeg det til, men tok sin tid, og da jeg kom tilbake for å få vite karakteren min så sa hun at hun tenkte å sette meg opp på en 6'er, men var litt usikker og tok meg derfor inn igjen, men da skuffet jeg veldig sa hun. Så fikk derfor en 4'er. Jeg ble rasende da jeg kom ut av rommet og slengte sekken tvers (og det er temmelig langt!) gjennom skolen. Og gikk hjem, men midt på veien så bestemte jeg meg for å prøve å snakke med henne. Da jeg kom på skolen igjen så møtte jeg henne og læreren min, så jeg spurte høffelig og rolig, men hun sa bare det samme som hun sa før. Så jeg ble bare kald og rolig og har bestemt meg for at jeg skal aldri gjøre ett mattestykke mer! Idag så snakket jeg såvidt med læreren min og hun sa også at hun var irritert på læreren pga. at jeg fikk 4'er. Er det verdt at jeg prøver å klage på karakteren min? Ps. sikkert mange skriveleifer her, men er det noe rart når jeg er så rasende så jeg skriver i 100. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) OND SENSOR! Burde jo ikke risikere noe på å bli tatt inn igjen. Kanskje det står noe i reglementet mot sånt? Du får høre med rådgiver / studieinspektør / rektor på skolen din. Så vidt jeg ser det skulle det ikke være noen grunn til å ikke klage, tviler på at de kan sette deg ned til 3, men forhør deg med personer som jobber med dette hele tiden før du gjør noe. Bare husk å ikke vent for lenge. edit: fiksa et ord som kunne lede til misforståelse Endret 8. juni 2005 av ZLatzman Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Takker for svaret! Men det skal da ikke være mulig å bli satt ned en ekstra karakter når jeg vipper fra 5-6? Vet noen hvor det kan stå noen regler om dette? Lenke til kommentar
diversity Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Takker for svaret!Men det skal da ikke være mulig å bli satt ned en ekstra karakter når jeg vipper fra 5-6? Vet noen hvor det kan stå noen regler om dette? Hvis de tok deg inn igjen for å avgjøre hvilken vei du vipper, ville det være logisk at siden du fikk 4 siste gangen at vippingen heller ned til en 5. Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Du kan vel bare klage på hvordan den muntlige eksamenen ble gjennomført, og jeg tror det kan være en god grunn til å gjøre det her. Sensor burde ikke etter min mening ta folk inn igjen, og så sette karakter på grunnlag etter den "nye" eksaminasjonen. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Her har det klart forekommet en feil. Du kom opp i matte muntlig 10. klasse og skulle holde en presentasjon. Første presentasjonen gikk strålende, men du vippet mellom 5/6. Derfor ble du kalt inn til en andre eksaminasjon, for å avgjøre hvilken av disse karakterene du skulle få. Da er det naturlig at de tar utgangspunkt i karakterene du vipper mellom. Du fikk desverre jernteppe og hadde start problemer. Sensor var missfornøyd (sensorer skal være nøytrale. Her høres det ut som om hun syntes at det du gjorde var dårlig) og satte deg ned i en firer. Det ville i mine øyne se ut som om du skulle få en femmer da det var 5/6 du vippet mellom. Kontakt en som jobber med dette, og spør litt om råd. Du har 4-5 dager på å klage så ikke utsett det. Skriv et klagebrev, under proffesjonell oversyn og lever denne klagen i en konvolutt. Dette virker nemlig mer profforsjonelt, og gir et bedre intrykk. Lykke til, og håper du får femmeren din! Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Hørte med rådgiveren min idag. Hun sa at jeg kunne klage, og hun støttet meg fullt og helt, men det som da ville skje var at den karakteren jeg fikk ville bli slettet og jeg ville få en ny sjangse... (altså komme opp en gang til) Alle lærerene visste om denne hendelsen. Skal ta å gå gjennom klagen min imorgen med mamma, rektor og rådgiver. Er det verdt å ta opp igjen eksamen når jeg er VELDIG sikker på at jeg kommer inn på førstevalget mitt? Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 såklart! om du er VELDIG sikker, så har du jo ikke mye å miste! Krysser fingrene for en 6'er Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Er det verdt å ta opp igjen eksamen når jeg er VELDIG sikker på at jeg kommer inn på førstevalget mitt? Nei. Helt unødvendig. Sannsynligvis får du ikke ny eksaminasjon før du allerede har kommet inn på skolen du vil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Er det verdt å ta opp igjen eksamen når jeg er VELDIG sikker på at jeg kommer inn på førstevalget mitt? Nei. Helt unødvendig. Sannsynligvis får du ikke ny eksaminasjon før du allerede har kommet inn på skolen du vil. Støtter _Julenissen_ her. Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 §5-10. Klage over karakter ved muntlig avgangsprøve/eksamen. Klageinsats og klagebehandling. "Ved muntlig avgangsprøve/eksamen kan det bare klages over formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved klage over muntlig avgangsprøve/eksamen innhenter rektor uttalelse fra sensor og eksaminator og sender disse uttalelsene og klagen sammen med sin egen uttalelse til statens utdanningskontor i fylket ved klage i grunnskolen og opp til fylkestinget eller den fylkestinget gir myndighet som klageinsats, ved klage i videregående opplæring. Kopi av uttalelsene skal sendes til klageren. Dersom klageren får medhold i klage over muntlig avgangsprøve/eksamen, skal karakteren annuleres, og klageren har rett til å gå opp til ny muntlig avgangsprøve/eksamen. Dersom klageren velger å gå opp til ny muntlig avgangsprøve/eksamen, skal prøvesvaret bedømmes av ny sensor. Gjelder klagen prøve i trekkfag, skal det trekkes fag på nytt. Melding om faget skal gis til eleven med samme frist som ved ordinær prøve." Fikk dette av rektor på møtet idag, men vil dette: ...og klageren har rett til å gå opp til ny muntlig avgangsprøve/eksamen.Dersom klageren velger å gå opp til ny muntlig avgangsprøve/eksamen, skal prøvesvaret bedømmes av ny sensor.... at jeg kan velge om jeg vil opp og få ny karakter eller om jeg bare vil slette karakteren min og slippe å ha en ny eksamen?` Ps. Alle lærerene vil at jeg skal klage, og jeg har hørt rykter mellom lærerene at de trenger klagen min for å klage på sensoren så hun ikke kan være sensor mer... Hva bør jeg gjøre med det? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Klag i vei. Det er helt horribelt, den karakteren du skulle hatt da hadde vært 5 og ikke 4. Dette hvis du hadde fått jernteppe, noe som hender oss alle her i livet. Lykke til P.S Få hjelp av læreren din til å skrive en saklig og god klage. Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Vet det, men om jeg klager så risikerer jeg å få ett nytt fag, og eksamen vil ikke bli før på høsten.. Da er det jo forsent.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Vet det, men om jeg klager så risikerer jeg å få ett nytt fag, og eksamen vil ikke bli før på høsten..Da er det jo forsent.. Så lenge du kommer inn der du ønsker med karakterene av i dag, ser jeg ingen grunn til at du skal gjennomgå eksamensstresset nok en gang. Og både du og lærerne dine vet hva du egentlig er god for, så da trenger du kanskje ikke å gjøre det for selvfølelsen heller? Det er bittert nå, men tro meg; du vil nok føle det verre å gå opp på nytt til høsten. Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Takk for svaret, ble litt lettere, men jeg vil gjerne vite om jeg kan velge om jeg skal opp eller ikke om jeg klager...? For jeg har 5 på vitnemålet i matte og jeg fikk 4 nå så da er karakteren 4,5, men om jeg kan annulere den så blir det 5... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 du må nok opp til en ny eksaminasjon ja Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Men det står jo: ...og klageren har rett til å gå opp til ny muntlig avgangsprøve/eksamen.Dersom klageren velger å gå opp til ny muntlig avgangsprøve/eksamen, skal prøvesvaret bedømmes av ny sensor.... Men det står og: Gjelder klagen prøve i trekkfag, skal det trekkes fag på nytt.Melding om faget skal gis til eleven med samme frist som ved ordinær prøve. Hmm litt av noen regler.. Må jo tydes av eksperter omtrent Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 skjedde akuratt det samme med en kompis av meg. han gikk in i matte muntlig og presenterte helt greit. han var ferdig med presentasjonen kl 10, men fikk ikke vite karakter før kl 14:00. så kl 13:30 måtte han komme inn igjen, og da klarte han ikke å gjøre en shit så han fikk 3. å bli tatt inn igjen i matte muntlig er et helvette. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 I dette tilfellet blir det en del ekstraarbeid. Om klages vedtas av klageinstansen, blir eksamenen din slettet 1) du må opp til eksamen på nytt for å få gyldig vitnemål 2) den nye eksamenen blir sannsynligvis ikke før til høsten, og da har du helt sikkert andre ting å gjøre 3) den nye eksamenen din kan bli i et annet fag enn matte. Var jeg sikker på at jeg kom inn, ville jeg bare bitt i det sure eplet. Du vet jo uansett med deg selv at du er god for mer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå