Gå til innhold

gåen høyttaler, hvor får man tak i små resistorer?

Anbefalte innlegg

har et par gamle høytalere der den ene er helt død. Det kommer ingen susing eller lignende når jeg spiller musikk. Derfor tenker jeg at enten er noen ledninger inne i kassen løse, eller så er det en gåen transistor (eller hva det nå heter :) ) Lurer derfor på om folk (ved hjelp av denne kanskje noe knappe infoen) kan hjelpe meg. Lurer også på om noen har noen tips for hvordan åpne høyttaler kassen, ettersom den er limt igjen (eneste alternativ jeg kan tenke meg er å bruke stikksaga) Takk for all hjelp, (bær i minne at jeg er relativt grønn på lyd og høytalere, og at dette er ikke er et høykostnads prosjekt)

Endret av Pellepirat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

liten bump og update: Fikk åpnet kassen, og ingenting var løst eller uloddet. Inni var det to resistorer?? den ene er hvit, firkantet og avlang (stod noe om 2 ohm og 7 watt), og den andre var ganske liten og rød (med noen andre greier og ting på). Antar at en av disse kan være ødelagt på en eller annen måte. Hvor kan jeg eventuelt få tak i nye (kommer med noe mer info om de i morgen en gang, når jeg åpner kassen på nytt). Hvis ikke disse er ødelagt vet jeg ikke hva som kan være galt ettersom det ikke er annet en disse, noen loddepunkter og ledninger. Håper på svar :) slik som det er nå hører jeg på Hugh Masecela og Pink Floyd i mono på stereoen, :p

Lenke til kommentar

Tipper at de komponentene er en motstand og en spole, men jeg vil tro det er lite sannsynlig at det er noe feil med de, med mindre de ser brent ut eller har andre ytre skader.

Hvis du ike har gjort det ennå så sjekk nøye etter synlige skader/feil, se nøye over alle loddinger. Når det er feil på elektronikk er det veldig ofte pga dårlige loddinger. Det kan være vanskelig å oppdage, så det er ofte lurt å gå over alle med en loddebolt. Det her ihvertfall hjulpet meg mange ganger.

Har du tilgang til et multimeter burde det være nokså greit å måle seg fram til feilen.

Lenke til kommentar

Et bilde hadde hjulpet godt. En enkel måte å feilsøke basic lydsystemer på, er å måle motstand. Still inn multimeteret på ohm, i området 0-10, f.eks. Over elementene bør det være et sted mellom 2 og 8 ohm. Får du ingen måling, 0 eller E, er det her problemet er....

Lenke til kommentar

KJEMPETAKK for svar :) Har sjekket inne, men ikk eveldig nøye, har bare sett at ingenting er løst. Har ikke noe multimeter (ikke at jeg HELT vet hva det er for noe) Ettersom det er helt knyst i høytaleren antar jeg at det på en eller annen måte ikke er kontakt et eller annet sted inni, kan ikke tenke meg noe annet. Skal fikse noen bilder, vent litt :)

Lenke til kommentar

gjorde det enda enklere. Tok et lite 6 volts batteri på ene enden , og tok tngen mellom batteriet og den andre enden, fikk litt støt, altså er det ikke noe løst (iallefall i følge mine manglene kunnskaper og huleboer vinkling)

Lenke til kommentar

nå snakker jeg vel stort sett til meg selv, men jeg løste problemet. Løsningen var relativt enkel. Lekte litt med batteriet og høytalerene, og når jeg satt de to leningene (+ og -) på batteriet, summet det i høytalerne, deretter tok jeg kablene fra forsterkerne rett på de samme ledningene, og det ble lys/lyd!. Problemet var at der man setter ledningene fra forsterkern og inn i høytalern, kom isoleringen på ledningne i kontakt med metallet og ikke selve ledningen. Så enkelt var det altså :)

Lenke til kommentar

mente jeg koblet de riktig så årntlig til, men det var vist for bra, så nå ligger klemmene (er slike billige low-end greier som man finner på microannleg fra prix) å knuger helt ytterst på ledningene. Bør vel slette hele ideotiske tråden nå :yes: Dere/du må ha takk for oppmerksomheten uansett da. TakkTakk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...