leifeinar Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 det er jo sagt at kjøling av hdd er viktig, og at levetiden er lenger hvis den er kald. leste noen tråder og noen nevnte temp opp i 70 grader. min ligger rundt 42. antar det er helt ok, eller litt varmt? er 8 grader varnere enn resten av systemet. så hva max temp? når blir det for varmt? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 De fleste HDD-fabrikanter oppgir maksimal driftstemp. til 60 grader C. Selv er jeg komfortabel med temperaturer opp til 45-50 grader. Kommer temp. over dette ville jeg vurdert tiltak for bedre kjøling. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 snubla over Smart Drive HDD Enclosure virket litt interesant. men synest at den så litt lite luftig ut. men den har jo fine temperaturer. og en annen A.C. Ryan XTOR Xilencer de var jo begge ganske dyre men litt intresange, noen av dere som har noe sånnt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 I følge spesifikasjonene skal driftstemperaturen være mellom ca +5°C og 60°C. Jeg tror midten av dette temoeraturområdet (rundt 35°C) er det absolutt optimale. Jeg tror ikke at betydelig lavere temperaturer enn det er noen fordel. Men på den andre siden så må man ikke se seg blind på at man på død og liv bør ha harddisken på akkurat 35°C. Det er snakk om et ganske vidt temperaturområde der jeg tror det kun er endekantene (under 15°C eller over 50°C) som har en viss større sjanse for kræsj. Men husk at produsentene garanterer at disken skal kunne brukes i hele temperaturområdet og at de erstatter disken dersom den ligger konstant på f.eks 6°C eller 59°C og disken kræsjer. Denne kalkulerte risikoen ville de neppe tatt dersom risikoen er veldig høy for kræsj. Høy feilrate skader ryktet til produsenten (se f.eks på IBM 75GXP "deathstar"-serien), og det ville kostet dem dyrt å erstatte alle disker som ikke tåler det spesifikasjonene lover. Så jeg tror du skal føle deg trygg på at disken lever godt. Både fordi du er innenfor spesifikasjonene og fordi du er ganske nært den optimale temperaturen. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 takk, det var en meget bra forklaring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå