Gå til innhold

Hvordan regne ut hvor kraftig PSU du trenger!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget bra intiativ :thumbup:

Men skal jeg være veldig ærlig syns jeg det skulle skrives litt mer utfyllende rundt dette med psu om den skal bli en sticky. Det er etter mitt syn en "uting" at alle ser seg blinde på et Watt tall, uten hensyn til hvordan disse Wattene er oppgitt.

Kanskje også tatt med litt om forskjellen på rev2.0 psu (24 pin) vs 20 pin. Mange tror dette bare er 4 ledninger. Det totale Watt antallet betyr jo egenlig lite, det som er viktig er hvor mye strøm som kan leveres ved de forskjellige spenningene, og hvor mye man kan trekke samtidig. En annen faktor er psu's evne til og levere stabile spenninger ved endringer i effektbruk, noe som heller ikke det totale Watt tallet sier så mye om, og som er vel så viktig for stabilitet. (Akkurat dette siste er vel kanskje en annen debatt, men det er viktig ved kjøp av psu, ofte viktigere enn Watt. (host host, eksempel på dette; Q-tech)

Disse kalkulatorene gir helt klart en indikasjon, men det er viktig og ikke se seg blind på disse tallene. Og jeg må også si jeg reagerer en smule på hardisker i link nr 1, der får du 100W påslag om du har 4 hardisker. Når jeg da vet at feks WD oppgir et strømforbruk på like under 9W ved lese/skrive blir det reelle forbruket 36 Watt (enda mindre om man ikke leser/skriver til alle på en gang)

Samme prinsippet gjelder cd/dvd, de trekker rikelig ved brenning, men hvor ofte brenner man 2 dvd plater, samtidig som man spiller (med 100% forbruk på både cpu og gpu) samtidig som man skriver/leser til 4 hd...

Ofte legges det også til ca 30W som "sikkerhets margin", egentlig tror jeg nok heller man bør trekke fra ca 30W som "realisme margin"

Som sagt, ser gjerne at dette blir en sticky, men det bør være med et MEN i første innlegg. Det er i alle fall min mening om saken :)

Lenke til kommentar

Fint du kommer med slik info! :) Skal utfylle den mer etter ønske av moderator.. ;)

Edit: Er ikke noe elektronisk geni, så kan ikke du skrive no raskt som jeg kan kopiere inn på forsiden å gi deg credits for da..? ;)

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Vet det er enkelte på forumet med god peiling og savner en god guide om hvordan alt henger sammen, for som dere sier, høy oppgitt watt går ikke paralellt med stabilt system. Skulle vært en eller annen kalkulator som kunne regnt på hvr mange amperè en bør ha på 5v og 12v ved å oppgi hardware. Men hvis noen som har peiling kunne skrevet en liten guide, der de skriver om GPU bruker 5v eller 12v, HK tar inn hva o.l, da skulle vi kunne regne på hvor mange ampere vi tenger :thumbup:

Lenke til kommentar
Vet det er enkelte på forumet med god peiling og savner en god guide om hvordan alt henger sammen, for som dere sier, høy oppgitt watt går ikke paralellt med stabilt system. Skulle vært en eller annen kalkulator som kunne regnt på hvr mange amperè en bør ha på 5v og 12v ved å oppgi hardware. Men hvis noen som har peiling kunne skrevet en liten guide, der de skriver om GPU bruker 5v eller 12v, HK tar inn hva o.l, da skulle vi kunne regne på hvor mange ampere vi tenger :thumbup:

Her er det du etterlyser

http://members.lycos.co.uk/syar2003/WOHAA/AMD_Stuff/

PSUCalc 1.63.ZIP

og

PSUCalc 1.80.ZIP

Excel calculatorer .

Disse har vi laget fordi de online greiene er for dårlig .

Så noen nevnte disker trekker 9w lese/skrive .

Det som produsentene dog ikke sier noe om er at de drar opptil 3 ganger så mye under spin-up .

Ofte gjør dette at mange får post problemer med mange disker og cdroms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...