Markaren Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Tanken om at jorden og alle de andre planetene i solsystemet vårt bare erer noen elektron, og at solen er et proton, og at dette tilsammen utgjør et atom... Hadde ikke dette vært litt tøft. Akkurat som de atomene vi kjenner i dag som har enorme tomhull, så er det jo enorme anstander i Verdensrommet... Kankje hele det universet vi kjenner i dag bare er en liten del av en liten gjenstand i et større univers... Har dere tanker om dette? Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Morsom tanke du.. Da kan du jo gjerne tenke deg at det bor et helt "univers" i hvert av atomene rundt om på vår klode.. Sånne tanker gidder jeg ikke bry meg om, det skaper bare disillusjon og du finner aldri svaret noen gang heller (ihvertfall ikke i ditt liv) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 det er en ganske gamel teori helt siden de så skall-modelen av et atom tenkte de sol systemet ser jo ut som et atom!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hehe Artig tanke .. en stund. Men det er dessverre for store ulikheter mellom de forskjellie "nivåene" her til at det er det er sansynlig. F.eks kan man ikke stable solsystemer ved siden av hverandre og få de til å utveklse planeter slik som atomer i bindinger utveksler elektroner. Solsystemet er også ganske 2-dimensjonalt (alt ligger på en flat skive). Atomer oppfører seg helt annerledes og har en mye mer 3-dimmensjonal utforming. (Det er bare prinsippslisser på papir som ser rimelig flate ut av åpenbare grunner). Planeter er heller ikke elektrisk negativt ladet og sola er ikke positivt ladet. Det blir altså med en kortvarig morsomhet for min del. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Og dessuten opptrer ikke legemer med masse i planet-klasse av nevneverdig grad som bølger. Artig tanke, en kort stund... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 for å ikke nevne at det er ikke noe atom med 1 proton og 9 elektroner Lenke til kommentar
Markaren Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Det kan jo også være slik at det er fullt av ulike dimensjoner, og at alle har ulike atomtyper fo å få dem til å passe med verandre.. Bare en tanke... Lenke til kommentar
simes Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Dette har vært diskutert tidligere, men ikke som egen tråd. Det kan uansett leses her. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 her er ett mer realistisk bilde av ett atom: bildet under som er brukt i de fleste bøker er kun for å illustrere ett atom, og har egentlig ingenting med hvordan selve atomet ser ut... ut ifra det nederste bildet er det ikke rart mange tenker den tanken som trådstarteren har tenkt, den er jo veldig lik solsystemet. atomet fluorine har 9 protoner og 9 elektroner, kunne vært en mulighet at solen er en samling av protoner Simen1: jorden er elektriks positivt ladet... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 atomet fluorine har 9 protoner og 9 elektroner, kunne vært en mulighet at solen er en samling av protoner Simen1: jorden er elektriks positivt ladet... Den 3D-tegningen er bedre, men fortsatt et stykke fra virkeligheten med tanke på farger, størrelseforhold og hvordan elektroner "ser ut". (De er ikke runde som klinkekuler, men er delvis i bølgeform akkurat som et foton.) Og ikke minst: Hvordan elektronbanene er. (Det et ikke faste baner som på bildet) fluorine (engelsk) = fluor (norsk) Men hvordan kan jorden være positivt ladet? Har du noen kilder på dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 atomet fluorine har 9 protoner og 9 elektroner, kunne vært en mulighet at solen er en samling av protoner Simen1: jorden er elektriks positivt ladet... Den 3D-tegningen er bedre, men fortsatt et stykke fra virkeligheten med tanke på farger, størrelseforhold og hvordan elektroner "ser ut". (De er ikke runde som klinkekuler, men er delvis i bølgeform akkurat som et foton.) Og ikke minst: Hvordan elektronbanene er. (Det et ikke faste baner som på bildet) fluorine (engelsk) = fluor (norsk) Men hvordan kan jorden være positivt ladet? Har du noen kilder på dette? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Men hvordan kan jorden være positivt ladet? Har du noen kilder på dette? Folk sier ang. lynnedslag at de negativt ladede skyene "lader ut" elektroner til den positivt ladede jorda. (Merk: folk sier at., jeg er usikker.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Oki, da så. Det stemmer nok det med lynnedslag. Lyn slår som oftest i en retning (Jeg husker ikke om det var ned eller opp), men det motsatte er også tilfelle. Men det betyr ikke at jorden som i "jordkloden" er positivt ladet i forhold til de andre plantetene eller sola. Jordkolden inkludert atmosfæren tror jeg er elektrisk nøytrale sett samlet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Oki, da så. Det stemmer nok det med lynnedslag. Lyn slår som oftest i en retning (Jeg husker ikke om det var ned eller opp), men det motsatte er også tilfelle. Men det betyr ikke at jorden som i "jordkloden" er positivt ladet i forhold til de andre plantetene eller sola. Jordkolden inkludert atmosfæren tror jeg er elektrisk nøytrale sett samlet. Jepp samlet sett er de vel nøytrale, vil jeg tro. Lyn kan forresten slå begge veier i samme nedslag Den store utladningen pleier vel allikevel å gå fra negativt til positivt, altså fra negativ sky til positiv sky/jord. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Oki, da så. Det stemmer nok det med lynnedslag. Lyn slår som oftest i en retning (Jeg husker ikke om det var ned eller opp), men det motsatte er også tilfelle. Men det betyr ikke at jorden som i "jordkloden" er positivt ladet i forhold til de andre plantetene eller sola. Jordkolden inkludert atmosfæren tror jeg er elektrisk nøytrale sett samlet. er oftest fra himmelen og ned, men det hender også motsatt ja, vi vet enda ikke om solen og andre planeter er ladet, men saturn er ladet på en eller annen måte, der er det jo masse lye og lignende... hadde nesten regnet med en stor post om hvorfor jorden er "positivt" ladet, men jeg får ta det selv da... strøm går alltid fra - til +, og pga forskjelln på størrelsen på jorden og skyene vil skyene lades ut mot jorden, selv om den er ca nøytral så vil den kunne ta imot den negative ladningen fra jorden, at en ting er positivt ladet trenger ikke være mer enn at den ikke er negativ... + på ett batteri er egentlig ingenting og - er negativt ladede elektroner(er ikke sikker på om det er akkurat slik på ett batteri, men er vel slik ellers) og tegningene var det beste jeg fant, egentlig ser de mer ut som en slags "sky" på de bildene jeg har sett av atomer, ikke akkurat bilder, men noe som er funnet ut med vitenskaplige maskiner Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 og tegningene var det beste jeg fant, egentlig ser de mer ut som en slags "sky" på de bildene jeg har sett av atomer, ikke akkurat bilder, men noe som er funnet ut med vitenskaplige maskiner Elektronskymodellen er vel mer en beskrivelse av hvor sansynlig et elektrons plassering er på et gitt punkt, så jeg tror ikke den modellen har noe med hvordan atomet ser ut. (Er ikke helt sikker på dette, rett meg gjerne) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 og tegningene var det beste jeg fant, egentlig ser de mer ut som en slags "sky" på de bildene jeg har sett av atomer, ikke akkurat bilder, men noe som er funnet ut med vitenskaplige maskiner Elektronskymodellen er vel mer en beskrivelse av hvor sansynlig et elektrons plassering er på et gitt punkt, så jeg tror ikke den modellen har noe med hvordan atomet ser ut. (Er ikke helt sikker på dette, rett meg gjerne) Det stemmer. Jo tettere skya er, jo større sannsynlighet har man for å finne et elektron der. Banene varierer nemlig, og man kan aldri si hvor et elektron oppholder seg. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Oki, da så. Det stemmer nok det med lynnedslag. Lyn slår som oftest i en retning (Jeg husker ikke om det var ned eller opp), men det motsatte er også tilfelle. Men det betyr ikke at jorden som i "jordkloden" er positivt ladet i forhold til de andre plantetene eller sola. Jordkolden inkludert atmosfæren tror jeg er elektrisk nøytrale sett samlet. Jepp samlet sett er de vel nøytrale, vil jeg tro. Lyn kan forresten slå begge veier i samme nedslag Den store utladningen pleier vel allikevel å gå fra negativt til positivt, altså fra negativ sky til positiv sky/jord. Men hva da med solvind? Skyldes ikke nordlys positivt ladede partikler som kommer inn i atmosfæren? Vil ikke dette forskyve balansen? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Men hva da med solvind? Skyldes ikke nordlys positivt ladede partikler som kommer inn i atmosfæren? Vil ikke dette forskyve balansen? Northern lights (aurora borealis); Northern lights occour when highly charged electrons from the sun's solar wind interact with oxygen and nitrogen in the earth's atmosphere. The color of the aurora depends on the element struck by the electrons and altitude of collision, generating green, red, blue and purple/violet colors. The auroras generally occur along the "auroral ovals," which center on the magnetic poles (not the geographic poles) and roughly correspond with the Arctic and Antarctic circles. The electrons follow the lines of magnetic force generated by the earth's core and flow through the magnetosphere, a teardrop-shaped area of highly charged electrical and magnetic fields. All of the magnetic and electrical forces react with one another in constantly shifting combinations. These shifts and flows can be seen as the auroras "dance." Lenke til kommentar
Raislti n Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 dere mener at det ikke vil gå an at sol systemet er et atom. siden elektronet ikke har bestemte baner kan ta feil.. det er kjent at elektroer har bestemte energi nivå. men vi har ikke klart og "se" et elektron enda og vi kan bare vite hvor det er med sanynlighets regning, (kvantemekkanikk tror jeg det heter). det jeg da tenkte på var at siden vi ikke vet helt hvor det er til en vær tid så vet vi vel heller ikke hvor fort det beveger seg,,, derfor kan det gå i baner som forandres til en vær tid.. for og binde dette med solsystemet, så er tanken min da at kansje det er et utrolig sakte gående atom ,,, så sakte at vi enda ikke kan merke at vi ikke går i en bestemt bane. sol systemet beveger sig ikke 2d foresten sån som noen antydet lengre opp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå