Juggernaut Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Tenker på å sette opp to disker i raid 0(striping). Har MSI K7T-266 PRO2-RU hovedkort. Har pr. idag en stk WDC 80 GB IDE 7200RPM som Master på IDE 0. Det ideelle ville da være å kjøpe en disk til av akkurat samme type og sette de to opp på IDE3+4 som kan benyttes til raid på dette hovedkortet. Det jeg lurer på er følgede: 1. Må jeg på forhånd slette ALT på min Harddisk i dag hvis jeg vil bruke den som en av to identiske raid0 disker på IDE3+4? Må ALT reinstalleres helt fra scratch ? Fins det noen måte å unngå dette på ? 2. Er det smartere å la den disken jeg har i dag være i fred og fortsatt la den være master(og bootdisk?)? (Og heller kjøpe to nye harddisker til raidopsett på IDE3+4) 3. Hvis JA på 2, Må da eventuelt de to nye raiddisker på IDE3+4 settes opp som slaver begge to ??? Eller skal begge likevel settes til å være Master ? Hvis begge setes som master, vil ikke de da prøve å boote istedenfor den harddisken jeg bruker i dag...? 4 Må jeg konfigurere i 'bios' at den harddisken jeg har i dag fortsatt skal være bootdisk selv om det setes opp to nye disker i raid(begge master ??) på IDE3+4 ? 5. Hvor bør operaivsystemet ligge hvis jeg kjøper 2 nye disker i tilleg til den harddisk jeg ha i dag? Bør Operativsystemet ligge på RAID-diskene eller bør operativsystemet fortsatt ligge på den min eksisterende Ikke-raid hardisk ? 6. Hva slags data vil det lønne seg å ha liggende på raiddiskene istedenfor en ordinære disk ? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 1. Må jeg på forhånd slette ALT på min Harddisk i dag hvis jeg vil bruke den som en av to identiske raid0 disker på IDE3+4? Må ALT reinstalleres helt fra scratch ? Fins det noen måte å unngå dette på ? I utgangspunktet tror jeg du må slette alt på disken hvis du skal bruke den til et raid 0 oppsett. Men det er jo mulig å ta en kopi av hele disken, lagre det på en tredje disk, for så å legge det inn på raid arrayet når det er klart. 2. Er det smartere å la den disken jeg har i dag være i fred og fortsatt la den være master(og bootdisk?)? (Og heller kjøpe to nye harddisker til raidopsett på IDE3+4) Tja, du får jo mer lagringsplass. Dessuten vil du jo kunne bruke den tredje disken til backup og diverse. Ville satt raid arrayet til bootdisk, siden det i utgangspunktet vil være litt raskere. 3. Hvis JA på 2, Må da eventuelt de to nye raiddisker på IDE3+4 settes opp som slaver begge to ??? Eller skal begge likevel settes til å være Master ? Hvis begge setes som master, vil ikke de da prøve å boote istedenfor den harddisken jeg bruker i dag...? Det kommer litt ann på hvilke disker du bruker. Har to Wd 1200jb i raid 0. Begge mine må stå på cable select. I utgangspunktet skal diskene stå på enten master eller cable select. De vil ikke boote før du setter de til å gjøre det i bios. Der kan du sette boot rekkefølgen. 4 Må jeg konfigurere i 'bios' at den harddisken jeg har i dag fortsatt skal være bootdisk selv om det setes opp to nye disker i raid(begge master ??) på IDE3+4 ? Neppe. Den "gamle" disken står nok allerede før raid arrayet i boot rekkefølgen. Det vil ikke endre seg hvis du setter inn et raid array. Sansynligvis er ikke raid satt som boot i det hele tatt. Det må du inn å endre på hvis du ønsker det. 5. Hvor bør operaivsystemet ligge hvis jeg kjøper 2 nye disker i tilleg til den harddisk jeg ha i dag? Bør Operativsystemet ligge på RAID-diskene eller bør operativsystemet fortsatt ligge på den min eksisterende Ikke-raid hardisk ? Jeg ville lagt os'et på raid arrayet. Fordi det er litt raskere. 6. Hva slags data vil det lønne seg å ha liggende på raiddiskene istedenfor en ordinære disk ? Det vil være litt større sjanse for at et raid array vil ryke, enn det vil være for en disk alene, fordi det er to disker i raid oppsettet. Alikevel vil sjansen være veldig liten for at noe galt skal skje. Jeg ville lagt så mye som mulig inn i raid arrayet. I hvertfall os, programmer og spill. Jeg ville brukt den tredje disken til å ha sikkerhetskopi av kritiske data, slik at disse er lagret på to plasser. I tillegg kan jo den brukes til download og diverse. Hvilken disk har du? Håper dette var til noe hjelp. [ endret av Orjanp den 2002-07-21 10:22 ] Lenke til kommentar
Juggernaut Skrevet 21. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2002 Takk for gode tips! Pr. i dag har jeg en stk WDC 80 GB IDE 7200RPM 2MB cache. Tror jeg kommer til å satse på to nye WDC 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache til raid0 og bruke den 'gamle' harddisken som backup på de viktigste filer + lagringsplass for filer der det ikke er så nøye med hastighet. Vil legge inn Operativsyst. på raiddiskene og boote fra de, men beholder vel operativsystem på den gamle disken i tilfelle det skulle bli noe tull med raiddiskene. Da kan jeg bare gjøre en kjapp omkonfigurereing i bios og boote opp på den gamle harddisken. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 1. Ja, dessverre 2. Hvis du driter penger 3. Nope. Begge som Cable Select eller Master på IDE3+4. Gamledisken som Master på IDE1 eller IDE2, velg 1st Boot Device i BIOS til HDD0, ikke ATA100RAID (?) 4. Ja, som forklart over :smile: 5. OS'et bør være på RAID-arrayet selvfølgelig!! Ikke på gamledisken. Så uansett må vel installere på nytt. Hvis du bruker Norton Ghost? Ghoster hele innholdet fra gamledisken til RAID-arrayet? 6. All data du kan tenke deg å ha litt fart over! Dermed spesielt operativsystem, games og programmer. Musikk og videor er typisk noe som IKKE trenger fart, legg mest mulig av det på gamledisken.. [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-07-22 00:21 ] Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: Vil legge inn Operativsyst. på raiddiskene og boote fra de, men beholder vel operativsystem på den gamle disken i tilfelle det skulle bli noe tull med raiddiskene. Da kan jeg bare gjøre en kjapp omkonfigurereing i bios og boote opp på den gamle harddisken. Ja, det glemte jeg å nevne. Kjekt å ha, som Øystein Sunde sa. Man vet aldri om man får brukt for det en vakker dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå