Gå til innhold

Raid-oppsett MSI K7T-266 PRO2-RU

Anbefalte innlegg

Tenker på å sette opp to disker i raid 0(striping).

Har MSI K7T-266 PRO2-RU hovedkort.

Har pr. idag en stk WDC 80 GB IDE 7200RPM som Master på IDE 0.

Det ideelle ville da være å kjøpe en disk til av akkurat samme type og sette de to opp på IDE3+4 som kan benyttes til raid på dette hovedkortet.

Det jeg lurer på er følgede:

1. Må jeg på forhånd slette ALT på min Harddisk i dag hvis jeg vil bruke den som en av to identiske raid0 disker på IDE3+4? Må ALT reinstalleres helt fra scratch ?

Fins det noen måte å unngå dette på ?

2. Er det smartere å la den disken jeg har i dag være i fred og fortsatt la den være master(og bootdisk?)? (Og heller kjøpe to nye harddisker til raidopsett på IDE3+4)

3. Hvis JA på 2, Må da eventuelt de to nye raiddisker på IDE3+4 settes opp som slaver begge to ??? Eller skal begge likevel settes til å være Master ? Hvis begge setes som master, vil ikke de da prøve å boote istedenfor den harddisken jeg bruker i dag...?

4 Må jeg konfigurere i 'bios' at den harddisken jeg har i dag fortsatt skal være bootdisk selv om det setes opp to nye disker i raid(begge master ??) på IDE3+4 ?

5. Hvor bør operaivsystemet ligge hvis jeg kjøper 2 nye disker i tilleg til den harddisk jeg ha i dag? Bør Operativsystemet ligge på RAID-diskene eller bør operativsystemet fortsatt ligge på den min eksisterende Ikke-raid hardisk ?

6. Hva slags data vil det lønne seg å ha liggende på raiddiskene istedenfor en ordinære disk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Må jeg på forhånd slette ALT på min Harddisk i dag hvis jeg vil bruke den som en av to identiske raid0 disker på IDE3+4? Må ALT reinstalleres helt fra scratch ?

Fins det noen måte å unngå dette på ?

I utgangspunktet tror jeg du må slette alt på disken hvis du skal bruke den til et raid 0 oppsett. Men det er jo mulig å ta en kopi av hele disken, lagre det på en tredje disk, for så å legge det inn på raid arrayet når det er klart.

2. Er det smartere å la den disken jeg har i dag være i fred og fortsatt la den være master(og bootdisk?)? (Og heller kjøpe to nye harddisker til raidopsett på IDE3+4)

Tja, du får jo mer lagringsplass. Dessuten vil du jo kunne bruke den tredje disken til backup og diverse. Ville satt raid arrayet til bootdisk, siden det i utgangspunktet vil være litt raskere.

3. Hvis JA på 2, Må da eventuelt de to nye raiddisker på IDE3+4 settes opp som slaver begge to ??? Eller skal begge likevel settes til å være Master ? Hvis begge setes som master, vil ikke de da prøve å boote istedenfor den harddisken jeg bruker i dag...?

Det kommer litt ann på hvilke disker du bruker. Har to Wd 1200jb i raid 0. Begge mine må stå på cable select. I utgangspunktet skal diskene stå på enten master eller cable select. De vil ikke boote før du setter de til å gjøre det i bios. Der kan du sette boot rekkefølgen.

4 Må jeg konfigurere i 'bios' at den harddisken jeg har i dag fortsatt skal være bootdisk selv om det setes opp to nye disker i raid(begge master ??) på IDE3+4 ?  

Neppe. Den "gamle" disken står nok allerede før raid arrayet i boot rekkefølgen. Det vil ikke endre seg hvis du setter inn et raid array. Sansynligvis er ikke raid satt som boot i det hele tatt. Det må du inn å endre på hvis du ønsker det.

5. Hvor bør operaivsystemet ligge hvis jeg kjøper 2 nye disker i tilleg til den harddisk jeg ha i dag? Bør Operativsystemet ligge på RAID-diskene eller bør operativsystemet fortsatt ligge på den min eksisterende Ikke-raid hardisk ?

Jeg ville lagt os'et på raid arrayet. Fordi det er litt raskere.

6. Hva slags data vil det lønne seg å ha liggende på raiddiskene istedenfor en ordinære disk ?

Det vil være litt større sjanse for at et raid array vil ryke, enn det vil være for en disk alene, fordi det er to disker i raid oppsettet. Alikevel vil sjansen være veldig liten for at noe galt skal skje. Jeg ville lagt så mye som mulig inn i raid arrayet. I hvertfall os, programmer og spill. Jeg ville brukt den tredje disken til å ha sikkerhetskopi av kritiske data, slik at disse er lagret på to plasser. I tillegg kan jo den brukes til download og diverse.

Hvilken disk har du?

Håper dette var til noe hjelp.

[ endret av Orjanp den 2002-07-21 10:22 ]

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Pr. i dag har jeg en stk WDC 80 GB IDE 7200RPM 2MB cache.

Tror jeg kommer til å satse på to nye WDC 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache til raid0 og bruke den 'gamle' harddisken som backup på de viktigste filer + lagringsplass for filer der det ikke er så nøye med hastighet.

Vil legge inn Operativsyst. på raiddiskene og boote fra de, men beholder vel operativsystem på den gamle disken i tilfelle det skulle bli noe tull med raiddiskene. Da kan jeg bare gjøre en kjapp omkonfigurereing i bios og boote opp på den gamle harddisken.

Lenke til kommentar

1. Ja, dessverre

2. Hvis du driter penger

3. Nope. Begge som Cable Select eller Master på IDE3+4. Gamledisken som Master på IDE1 eller IDE2, velg 1st Boot Device i BIOS til HDD0, ikke ATA100RAID (?)

4. Ja, som forklart over :smile:

5. OS'et bør være på RAID-arrayet selvfølgelig!! Ikke på gamledisken. Så uansett må vel installere på nytt. Hvis du bruker Norton Ghost? Ghoster hele innholdet fra gamledisken til RAID-arrayet? :grin:

6. All data du kan tenke deg å ha litt fart over! Dermed spesielt operativsystem, games og programmer. Musikk og videor er typisk noe som IKKE trenger fart, legg mest mulig av det på gamledisken..

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-07-22 00:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Vil legge inn Operativsyst. på raiddiskene og boote fra de, men beholder vel operativsystem på den gamle disken i tilfelle det skulle bli noe tull med raiddiskene. Da kan jeg bare gjøre en kjapp omkonfigurereing i bios og boote opp på den gamle harddisken.

Ja, det glemte jeg å nevne. Kjekt å ha, som Øystein Sunde sa. Man vet aldri om man får brukt for det en vakker dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...