jænzsn Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Noen ganger når jeg tar bilder, blir det røde øyner på de som jeg har fotegrafert, hvorfor? Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Fordi blitzen ligger for nært bildebrikka på en måte, lyset fra blitzen kommer for paralelt med det lyset som skal inn på bildebrikka. Tror jeg, sikkert noen som vet mye mer en meg om det som svarer. Glemte å si at det er blodårene inni øyet som er det røde, derfor mange kameraet fyrer av blitzen noen ganger før "hoved-blitzen" og bildet blir tatt. Slik at "blenderen" (husker ikke hva den heter) i øyet trekker seg sammen og lyset ikke kommer inn i øyet og kan bli reflektert ut igjen. (vet det er dårlig forklart) Endret 8. juni 2005 av Carrox Lenke til kommentar
zokra Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Det er fordi det er så mye blod bak pupilen som vises pga blitsen, det blir ofte verre når man har drikket Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hei Vel, det er sånn nogenlunde som de andre har beskrevet. Siden blitsen stort sett sitter ganske nær objektivet blir lyset fra blitsen sendt rett inn i pupillen i øyet og reflektert tilbake inn i objektivet. Det lyset som reflekteres fra det menneskelige øyet er rødt. Du har samme effekt hos dyr, og har kanskje sett det når du møter en katt i mørket som blir belyst med billykter. Øynene til katten ser da ut som hvite eller gule prikker. Enkleste måte å unngå røde øyne på er å ikke bruke blits. Kjør heller opp ISO verdien på kameraet ditt og forsøk å ta bilder uten blits. Kanskje du finner ut at bildene faktisk blir bedre og klarer å fange den stemningen du faktisk ser. Blits er jo et meget hardt lys og visker ut det meste som finnes av stemning i et bilde. Må du bruke blits er beste alternativ å bruke en ekstern blits som du kan rotere. Rett denne blitsen opp i taket eller til siden mot en vegg for å reflektere lyset mot det du skal fotografere. Utendørs derimot kan du gjerne bruke blits, og da aller helst i sterkt solskinn. Blitsen er i dette tilfellet med på å lette opp kraftige skygger som solen skaper. Og utendørs vil du nok ikke ha like store problemer med røde øyne siden pupillen vår er nesten lukket helt igjen i sollys/dagslys. Lykke til Roger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå