lassaron-jon Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Intel PRO 10/100 LAN for connectivity to Broadband Cable/DSL kan eg kople meg inn på nettverk foreksempel på lan med dette kortet, få breiband igjennom det? skal på lan snart... på det lanet er det ein Hub med GB hastighet. Endret 8. juni 2005 av lassaron-jon Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Du kan få 100 mbit, men du trenger ikke mer. Maskinen klarer nok ikke å sende ut mer enn noen få MB/s uansett. Mye begrenses også av harddisk skrivehastigheten på maskinen du sender til. Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 men om eg skal laste over 10-20 filmar og 10k MP3. vil det vel gå fortare med GB? Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 går bredbond igjennom nettverkskabel eller gjennom vanleg "modemkabel" Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 men om eg skal laste over 10-20 filmar og 10k MP3. vil det vel gå fortare med GB? Nei, det går ikke fortere bare fordi du skal overføre mye. Gigabit er gigabit, 100mbit er 100mbit uansett hvor mye data du skal overføre. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 går bredbond igjennom nettverkskabel eller gjennom vanleg "modemkabel" Vanlig TP-kabel, altså samme nettverkskabel som brukes på LAN. En modemkabel har færre trådpar og mindre plugg (som oftest.) Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 ok, kjaks. men ka står TP for? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 TP står for Twisted Pair. Det er denne typen kabel du bruker i lokale nettverk, ofte Cat 5. Du vil oppnå høyere hastigheter med et gigabit kort, og det vil ta mindre tid å overføre filer kontra et 100mbit kort. Du vil nok ikke klare å utnytte hele gigabit hastigheten, men det går raskere enn 100mbit. Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Om du har 100Mb eller 1Gb kort i pcen vil ikke påvirke nedlastingshastigheten fra internett. Derimot kan du tjene relativt mye hastighetsmessig, med 1Gb kort, dersom du skal overføre mye data mellom maskinene på lanet. Betingelsen er da at både switch og sender/mottaker takler Gb. Bruker du Cat5e TPkabel, kan du fint kommunisere på hastigheter opp til 1Gb. 10/100 overføring bruker bare to av parene i kabelen, mens når du skal overføre med 1Gb brukes alle fire parene. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Du må også huske at harddisker ikke yter så utrolig mye mer enn 100mbit heller... Strengt talt er Gbit bare for heftige pc med raid osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå