Gå til innhold

Windowsen/pcn begynner å bli treg - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Heisann.. Jeg har 2 Harddisker. En på 200 GB hvor jeg kun har filmer og musikk, og en på 160 GB (Begge S-ATA) hvor jeg har 15 GB hovedsaklig til windows (c:disken) og resten på en d:disk hvor jeg har spill og annet programvare. Begge harddiskene er godt over halvfulle nå.

Og på C disken er det brukt nesten 6 GB av 15.

Problemet er at jeg merker at selve windowsen og annet programvare begynner å gå tregt i forhold til hva det gjorde når diskene var mindre fulle. Er det noe jeg kan gjøre for å få mer fart på sakene uten å slette filmer/spill/programvare ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør du vanligvis for å vedlikeholde systemet da?

Følgende ting bør gjøres innimellom:

- Tømme søppel (Bruk f eks Crap Cleaner, gjerne noen ganger i uken))

- Rydde i registeret (Bruk f eks RegSupreme, gjerne ukentlig)

- Defragmentere (i alle fall en til to ganger i måneden)

- Sjekke diskene for feil (Min Datamaskin/Disken/Høyreklikk/Verktøy/Sjekk for feil, minst en gang i måneden)

Pluss selvfølgelig å holde den ren for spyware/virus.

Lenke til kommentar

Til en viss grad ja.. Skal man være ekstremt nøye på det bør det ikke installeres NOE mer på Windows-disken enn bare Windows. Noen velger også å flytte temp kataloger o.l. til andre disker for å holde ytelsen ved like..

Etter min menning er det en del andre ting som er veldig viktig, og det er f.eks. i tillegg til det som er nevnt over:

-Ha et minimum av programmer som kjører i oppstarten

-Slå av system restore hvis du ikke bruker det

-Flytt pagefile til en annen disk

Dersom du installerer/avinnstallerer mye programmer kan det også være lurt å bruke et program som defragmenterer registeret.

Uansett, det finnes 100vis av ting du kan gjøre for å få Windows raskere, søk litt rundt på forumet og andre steder..

F.eks. denne tråden:

http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=397926

og denne guiden:

http://www.whistlingcricket.com/guides.php...dowsxp/tweaking

Du trenger ikke gå så ekstremt til verks at du prøver alt, noen få rutiner hjelper ofte mye

PS: CCleaner er et genialt program

Lenke til kommentar
Men er det slik at når man fyller diskene sine, selv om det er ikke er windows disken så blir pcn trengere enten du vil eller ei?

Spørs hva du mener med "fyller". Vanlig bruk, litt nyinstallering av spill, surfing etc, så ja - uten vedlikehold i form av det som er nevnt i tråden, vil maskinen bli tregere over tid.

La oss si du ikke bruker maskinen til annet enn lagring da. Likevel skal det bare en install av ServicePack 2 - 200mb som kanskje ikke lagres i en del, men flere fragmenterte - før du er ute på tregere-galeien.

Legg så til en liten smarting av en fil som legges på oppstart av f eks Real Player...så har du en ekstra prosess som går.

Gang de to ovennevnte med 3, 4, 5...så har du en maskin som

- må lete mange steder for å finne systemfilene.

- må fordele ressurser på flere prosesser enn de nødvendigste.

Likevel kan du med noen enkle håndgrep i stor grad forhindre forfallet. Men gjør du ingenting, reduseres ytelsen over tid.

Lenke til kommentar

Her har du noen tips for hva du kan gjøre for å speede opp maskinen din litt:

1) Først går du til startmenyen -> Kjør og skriver -> msconfig - klikk ok

Under fanen "Oppstart". Der finnes de programmene som starter opp sammen med Windows, disse kan ta opp mye ressurser. Ta vekk haken for de du ikke trenger.

2) Kjør en derfragmentering av disken din. Den ligger på Start ->Tilbehør ->Systemverktøy

3) Kjør en diskoprydding - den ligger samme sted i startmenyen

4) Tøm mappen C:\Documents and Settings\Ditt navn\Lokale innstillinger\Temp

og C:\Windows\Temp

5) Skru av alle unødvendige bakgrunnservicer, under Kontrollpanel ->Administrative verktøy ->Tjenester. Jeg kan skaffe deg en oversikt over hvilke servicer du trenger hvis du vil - laget av BlackViper.

6) Skru av "Systemgjenoppretting". Den er etter mitt syn ubrukelig, og bare tar opp unødige ressurser. Hvis du har råd/mulighet, bruk heller et program som Norton Ghost til å lage en backupkopi av systemet ditt. Mye bedre og sikrere hvis problemer skulle oppstå. Og det kan gjørs uten å ta ressrser fra Windows

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
Tøm mappen C:\Documents and Settings\Ditt navn\Lokale innstillinger\Temp

Ehmm? er du sikker på at det er lurt å slette alt innholdet i denne mappen?

Skal ikke være noe problem, men det hender at man får melding om at filen er i bruk. Kan alltids starte opp i safe mode for å slette det også :p

Lenke til kommentar
Tøm mappen C:\Documents and Settings\Ditt navn\Lokale innstillinger\Temp

Ehmm? er du sikker på at det er lurt å slette alt innholdet i denne mappen?

Det er essensielt for sikkerhet og ytelse at du tømmer temp-mapper jevnlig.

Lenke til kommentar

Spesielt hvis man har installert SP2 i ettertid kan man slette innholdet i :

windows\softwaredistribution\download for å frigjøre plass også..

Alle temporære filer er stort sett ikke noe problem å slette, de som er i bruk får man ikke slettet uansett..

Lenke til kommentar
Her har du noen tips for hva du kan gjøre for å speede opp maskinen din litt:

1) Først går du til startmenyen -> Kjør og skriver -> msconfig - klikk ok

Under fanen "Oppstart". Der finnes de programmene som starter opp sammen med Windows, disse kan ta opp mye ressurser. Ta vekk haken for de du ikke trenger.

2) Kjør en derfragmentering av disken din. Den ligger på Start ->Tilbehør ->Systemverktøy

3) Kjør en diskoprydding - den ligger samme sted i startmenyen

4) Tøm mappen C:\Documents and Settings\Ditt navn\Lokale innstillinger\Temp

5) Skru av alle unødvendige bakgrunnservicer, under Kontrollpanel ->Administrative verktøy ->Tjenester. Jeg kan skaffe deg en oversikt over hvilke servicer du trenger hvis du vil - laget av BlackViper.

6) Skru av "Systemgjenoppretting". Den er etter mitt syn ubrukelig, og bare tar opp unødige ressurser. Hvis du har råd/mulighet, bruk heller et program som Norton Ghost til å lage en backupkopi av systemet ditt. Mye bedre og sikrere hvis problemer skulle oppstå. Og det kan gjørs uten å ta ressrser fra Windows

Enig, men kjør defrag til sist, ETTER man har fjernet de filene man ikke trenger.. Da tar det også kortere tid

Lenke til kommentar
Når en partisjon er nesten "optimal" så skal det gå veldig fort å defragmentere den. Dersom din da tar "100 år", så kan det godt være at det trengs :!: . Men har du Windows på partisjon d: ? Har du kun Windows der, eller mer også?

Jeg har windows kun på partisjon C. Den har defragmentert.

Men D disken er den andre partisjonen på harddisk nummer 1. (S-ATA 160 gb)

Har det noe hensikt å defragmentere den for å få mer ytelse?

Btw : finnes det et annet gratis program som kan erstatte Norton AV, og evt Norton Internet Security (Firewall) ? Uansett så tror jeg ikke det går ann å ha NIS og ikke NAV, så da må jeg evt fjerne begge..

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

Hver gang du går inn på Min Datamaskin, om så bare for å gå videre til C, leser Windows fra D-disken din. Jeg vil tro at dette i seg selv tilsier at en defrag ikke er så dumt.

Videre inneholder registeret ditt sikkert mye data om filene på D. Sletter du noe på D, eller gjør en registerrens, er D involvert i systemarbeidet.

Hvorfor kvier du deg for å defragge? Du kan vel sette den på en dag du skal ut eller noe.

Jeg vil forøvrig anbefale deg å vurdere alternativer til Windows` egen defragger. Selv bruker jeg PerfectDisk. Andre gode er DiskKeeper og O&O Defrag. Google dem.

Disse har to vesentlige fordeler fremfor Windows` defragger:

1. De er betydelig raskere

2. De tar systemfilene dine ved omstart

Hver av dem koster penger, men du kan fint bruke dem gratis i 30 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...