Gå til innhold

Software-basert RamDisk - Høye hastigheter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke helt om topicen ble helt bra, og om denne posten er postet på riktig sted.

Først vil jeg bare si:

Alt som står her, er på eget ansvar

Jeg fikk veldig lyst på en minnebasert harddisk etter å ha lest denne artikkelen her på hw.no. Og tilfeldig, så hørte jeg en kamerat som snakket om dette, og at han visste om en software basert versjon av dette. Det fungerer slik at man har et program som bruker litt av minnet på pcen (man kan selve velge hvor mye), og så bruke det som en harddisk. Haken her er jo det at alt innholdet forsvinner ved strømstans på minnet, noe som det i artikkelen jeg linket til over her ikke gjør, pga innebygget batteri.

Programmet

Jeg brukte et program som heter Cenatek RAMDiskXP. Dette kan lastes ned her.

Etter at man har installert dette programmet (ganske selvforstående), så er disken oppe og kjører. I mitt tilfelle I:. Vet ikke om dette gjelder alle. Selv valgte jeg 256MB, da 40MB (det som var standard) var for lite for å kjøre tester.

Benchmark

Fant ikke noen bra program til å teste denne "harddisken" basert på minnet mitt. Men fant et lite gratis program på nettet, nemlig Drive Speed Checker laget av eXibition. Dette kan lastes ned her. Dette programmet er også ganske selvforstående.

Resultater

Tja, et bilde sier mer enn tusen ord, ikke sant?

Så da slenger jeg opp noen bilder, og så kan dere bedømme selv.

"Harddisk" (DDR-minnet mitt):

1.jpg

Harddisk:

2.jpg

Harddisk (ganske fulll disk, tipper det er derfor denne skiller seg fra disken før, da de er like):

3.jpg

Specs:

• Intel P4 3,2 GHz Prescott (IKKE overklokka)
  • 2 x 512 Corsair PC4400
  • 2 x 300 GB Maxtor 16MB SATA (disse diskene ble brukt under testene, da c: disken er treigere)

Dette programmet vil fungere på 98, Me, NT, 2000 og XP. Selv brukte jeg XP under testingen.

Denne "harddisken" er jo ganske udugelig siden man ikke kan restarte eller lignende. Men det er jo gøy å prøve. Aner ikke helt hva man kan bruke dette til, men om pcen har en oppetid på 100% kan man jo bruke det til forskjellige ting.

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...