Gå til innhold

Harddisk temperatur, hva skal den være?

Anbefalte innlegg

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Har 5 disker, 4wd og en seagate, disse ligger på 20-25 grader.

Men leste så på et forum at kaldere ikke er bedre.

Optimal temp var 35-40, ifølge http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf

Noen som har noen formening om dette? er det bare å slå av viftene for å få det litt varmere eller?

Det skal være riktig at optimal temp er 35-40 grader ja. For å øke temperaturen kan du fjerne eventuelle vifter som kjøler harddiskene, og sette disse til å fjerne varm luft fra kabinettet bak dersom det er ledig plass, eller ta inn kald luft i kabinettet men slik at luftstrømmen fra disse ikke treffer harddiskene.

Lenke til kommentar

Ble litt irritert når jeg så dette, så jeg undersøkte litt til.

Virker jo ganske logisk at jo kaldere, er bedre for en harddisk, med tanke på varme og utvidelse i materialet.

Fant dette dokumentet på western digital sine sider:

http://www.wdc.com/en/library/sata/2579-001134.pdf

Ut fra grafene ser det jo ut til at jo kaldere er bedre, spesielt på side 4, der en ser en drastisk økning i MTTF, fra 30 grader og nedover.

Skrudde av harddiskviftene, og temperaturene steg til 40-45C, speedfan raportere critical high temperature. Nå går en harddiskvifte, og de ligger på 28-30 grader.

Vurderer å sette på den siste viften igjen, slik at temperaturene detter til ca 20 grader igjen. For meg er det mest logisk at jo kaldere, er bedre, men finner lite info om dette på nettet. Kun at 55 er makstemperatur. Men fant som sagt dette dokumentet fra western digital, så er kanskje riktigst å forholde seg til det.

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...