rubjell Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hva skal normalt harddisk tempen ligge på? Og når er det kritisk temperatur? Min ligger nå på 43 grader nå, det burde vel være ok? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Mine harddisker bruker å ha en temp under 30 grader. Jo kjøligere, jo bedre. Men det er ingen ekstrem temperatur du har på harddisken(e) din(e). Har du kjøling til harddisken(e)? Kritisk temp vil jeg tippe rundt 55 grader konstant. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 litt høy temperatur det der.. min ligger på 29 grader med en liten vifte åppå. lag deg en slikt.. ta en liten vifte og sett lange skruer i den slik at den får "ben" og ikke ligger helt intill harddisk.. så setter du den åppå hardisken.. satte min fast med litt klister under føttene.. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) 29 her :o UTEN kjøling Endret 9. juni 2005 av espennyh Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 43 er helt greit, nok til å muligens vurdere kjøling om du er veldig forsiktig, men neppe noe problem. AtW Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) samsung hd'n min i servern som er alene har en temp på 31c uten kjøling hd'ne i pc'n jeg bruker, ligger på 40 35 35 merke i samme rekkefølge maxtor_d+10_200gb_sata samsung_160gb_pata maxtor_d+9_120gb_pata med en 12 db vifte fra papst 80mm Endret 9. juni 2005 av kjellthore Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Så lenge temperaturen ikke stiger noe særlig over 50 så er det trygt i massevis. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Har min fint på 43-46 grader Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 mine hardisker ligger på 32 og 34 grader. er 28 grader i kabinettet, har ingen ekstra kjøling for hardisken Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Rundt 40 grader for en HD er helt ok. Alt under 50-55 grader bør være greit, limer inn utklipp fra WD, akkurat dette gjelder Raptor, men ser ut til å være likt på alle: WD home;Operating Temperature and Humidity Temperature 5°C to 55°C Humidity 5-95% RH non-condensing Thermal Gradient 20°C/hour (maximum) Humidity Gradient 20%/hour (maximum) Non-Operating Temperature and Humidity Temperature -40°C to 65°C Humidity 5-95% RH non-condensing Thermal Gradient 30°C/hour (maximum) Det jeg syns er litt interessant og merke seg her er at også temperatursvingninger er tatt med. Vet en del mener at temperatursvingninger "dreper" disken lettere enn bare varme i seg selv (med mindre det er ekstremt selvsagt) og anbefaler derfor å la hd stå på 24/7. Edit; temperaturen er oppgitt til utenpå disken, jeg vet ikke hvor sensor sitter ifht dette. Endret 9. juni 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
frodeaa Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Hm... Maks 55..? Nå ble jeg litt skeptisk Jeg bruker som regel og ligge unna å ta på diskene inni kabbiset når jeg er der og roter siden det er rimelig vondt når jeg kommer borti. Lurer på hvor varmt det er Tror jeg må hjem og finne ut en måte og måle den tempen på... Endret 9. juni 2005 av frodeaa Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hm... Maks 55..? Nå ble jeg litt skeptisk Jeg bruker som regel og ligge unna å ta på diskene inni kabbiset når jeg er der og roter siden det er rimelig vondt når jeg kommer borti. Lurer på hvor varmt det er Tror jeg må hjem og finne ut en måte og måle den tempen på... Tempraturen er ofte sendt som smart-data om ikke disken din er veldig gammel, så en smart-monitor, eller potensielt biosen, skal være greie måter å sjekke ut temperaturen på. AtW Lenke til kommentar
frodeaa Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hm, 52 grader og 43 grader på denna pc'n og 41 på den andre... Undrer på hva det blir om jeg drar på noe spilling og får i gang litt varme... Detta kan jo bli morro Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hei, Ufatteligt mange tråde om dette emne. Bruk søkefunktionen da. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Hei, Til trådstarter og andre interesserte: Ta en tit på denne utmerkede artikkel fra PCworld. Artiklen forklarer alt, der er verd å vite om harddisker og varme, og artiklen linker til diverse monitorprogrammer. Helt top artikkel. "Way to go" Mvh Kimmer Endret 10. juni 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Mine ligger på 65 uten kjøling ved normalt bruk... Med kjøling faller de fort ned mot 350°C... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Mine ligger på 65 uten kjøling ved normalt bruk... Med kjøling faller de fort ned mot 350°C... Hmm, jeg hadde nok prøvd å holde HD-temperaturen litt under 350 grader ihvertfall. AtW Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg hadde en lignende trå for ei uke siden og da svarte SIMEN 1: I følge spesifikasjonene skal driftstemperaturen være mellom ca +5°C og 60°C. Jeg tror midten av dette temoeraturområdet (rundt 35°C) er det absolutt optimale. Jeg tror ikke at betydelig lavere temperaturer enn det er noen fordel. Men på den andre siden så må man ikke se seg blind på at man på død og liv bør ha harddisken på akkurat 35°C. Det er snakk om et ganske vidt temperaturområde der jeg tror det kun er endekantene (under 15°C eller over 50°C) som har en viss større sjanse for kræsj. Men husk at produsentene garanterer at disken skal kunne brukes i hele temperaturområdet og at de erstatter disken dersom den ligger konstant på f.eks 6°C eller 59°C og disken kræsjer. Denne kalkulerte risikoen ville de neppe tatt dersom risikoen er veldig høy for kræsj. Høy feilrate skader ryktet til produsenten (se f.eks på IBM 75GXP "deathstar"-serien), og det ville kostet dem dyrt å erstatte alle disker som ikke tåler det spesifikasjonene lover. Så jeg tror du skal føle deg trygg på at disken lever godt. Både fordi du er innenfor spesifikasjonene og fordi du er ganske nært den optimale temperaturen. det ga meg svar ihvertfall Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Mine ligger på 65 uten kjøling ved normalt bruk... Med kjøling faller de fort ned mot 350°C... Hmm, jeg hadde nok prøvd å holde HD-temperaturen litt under 350 grader ihvertfall. AtW De er under 350 °C ja Men fra spøk til kanon, jeg har to maxtor hdd med en plass i mellom og en 80mm vifte på full guffe, og da kan den faktisk komme ned til 31 dersom harddisken ikke brukes og viftene står på fullt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå