Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lovlig ftp fungerer ikke bak en server/firewall!

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg har satt opp en ftp, bak en server. Men det virker som andre personer utenfor dette nettverket ikke kommer inn på ftp'en. Når jeg kjører winipcfg får jeg opp nettverksmaske, Gateway og kort addr.

Og selvsagt min egen ip addr. Men har noen forslag om hva som kan gjøres for at denne ftp'en skal fungere eksternt?

Har lest et sted at bak et skikkelig nettverk, er det vanskelig å sette opp en ftp. Stemmer dette??

Dessuten bruker jeg serv-u som klient.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-20 13:56, Xzyl skrev:

Har lest et sted at bak et skikkelig nettverk, er det vanskelig å sette opp en ftp. Stemmer dette??

Det er ikke vanskelig.. det eneste du må gjøre er å forwarde port 21/20 fra servern med firewall til den interne ftp servern.. Hvilket os er det du kjører firewall på ?

Lenke til kommentar

Hei!

Dette er desverre ikke så enkelt å få til for ftp. Noen firewaller støtter imidlertid dette, men de fleste billige gjør det nok ikke (hvis du bruker linux firewall er det en ftp proxy-modul der som kan brukes). Grunnen til dette er at ftp bruker flere forskjellige porter under filoverføring og en port for kommandoer. Du kan jo prøve forskjellige instillinger mht passiv/aktiv ftp på ftp-klienten og det kan fungere.

Generelt sett så vil det fungere med passiv ftp fra et internt nett med nat ut mot en server på offentlig nett uten at firewallen trenger å støtte noe særlig ekstra (såfremt det er et ganske åpent regelsett som ikke tillater enkeltporter på firewallen).

Motsatt (firewall bak nat, klient på offentlig ip) kan man vel si at det vil fungere med aktiv ftp.

Hvis begge befinner seg bak nat-enheter må man enten ha en firewall som støtter dette eller finne seg en annen protokoll til formålet, feks scp/sftp (en del av ssh/openssh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...