Truman Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Ja, du vil få toll oppå den prisen. Det beste er å få en du kjenner i USA til å kjøpe den for deg, så kan han sende den til deg privat. Dette hjelper heller ikke mye. Man må betale for alt får fra utlandet, selv om kaller det en gave. Man må oppgi en verdi på det som sendes. Dersom denne verdien er ekstremt lav, må tollerne selv beregne verdien. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Ikke i dette tilfellet. Alienware omsetter nok for mere enn €100K til Sevrige årlig, så da kommer det svensk MVA, som tilfeldigvis er på det samme som den norske, på varen. Denne kan du selvsagt få tilbake når varen føres ut fra Sverige igjen, men ikke uten å betale MVA for å få den inn i Norge, så da er man like langt. Jeg snakket ikke om MVA, men om toll. Det er en forskjell vet du UK og Sverige er begge med i EU. Det er ikke toll på varer innad i EU. Altså vil varer, som en Alienware PC, sendt til Sverige fra UK ikke bli fortollet inn i Sverige. Og så drar du å henter nevnte PC i Sverige og slipper tollen inn i Norge. (som ikke er med i EU og dermed ikke en del av EUs tollfrie marked) Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Jeg snakket ikke om MVA, men om toll. Det er en forskjell vet du Det er ikke toll på PCer til Norge uansett. Ikke til Sverige heller for den saks skyld, så hva har tollen med saken å gjøre? UK og Sverige er begge med i EU. Det er ikke toll på varer innad i EU. Altså vil varer, som en Alienware PC, sendt til Sverige fra UK ikke bli fortollet inn i Sverige. Og så drar du å henter nevnte PC i Sverige og slipper tollen inn i Norge. (som ikke er med i EU og dermed ikke en del av EUs tollfrie marked) Du tar veldig, veldig feil. Flytter du en vare personlig innenfor EU betaler du MVA i landet der varen ble solgt. Vet fjernhandel avhenger dette, som sagt, av den enkelte butikks omsetning i mottagerlandet. Dette er for å hindre konkurransevridning til fordel for de EU-landende som har lavest MVA. Større foretag må da kreve inn moms på vegne av mottagerlandet mens de mindre betaler i avsenderlandet. Omsetningsgrensen er delvis innført for å beskytte mindre nisjenæringer og bedrifter, og dels for å lette byråkrati og papirarbeide på 'småbeløp'. Trodde du virkelig at man ikke betalte noen MVA ved handel over grensene innenfor EU?! Edit, og off topic: Siden du nå snakket om toll. Gjennom EØS er det, med visse unntak - i hovedsak landbruksprodukter, ingen toll fra EU-land til Norge heller. Endret 10. juni 2005 av qwert Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Det er ikke toll på PCer til norge uansett. Er det ikke? Virker litt rart, men hvis det er sant beklager jeg "krangelen" Du tar veldig, veldig feil. Flytter du en vare personlig innenfor EU betaler du MVA i landet der varen ble solgt. (...) Trodde du virkelig at man ikke betalte noen MVA ved handel over grensene innenfor EU?! Igjen, jeg snakket ikke om MVA, jeg snakket om tollgrenser. Og innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene. Men hvis det virkelig ikke er toll på PCer inn i Norge er det bare å se bort fra mitt innlegg om Poste Restante. Edit, og off topic: Jeg så editen din, qwert, og av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på en sak jeg leste om i avisa for noen år siden. Det var en oppmykning av lista over tollpliktige varer. Tollen på paraplytrekk var blitt fjerna, men det var fortsatt toll på paraplyskjelett. Heia Norge Endret 10. juni 2005 av olefiver Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Er det ikke? Virker litt rart, men hvis det er sant beklager jeg "krangelen" Nope. Satsene kan du sjekke her. (84.71.3000 - bærbare digitalmaskiner, med vekt høyst 10 kg, som består av minst en sentralenhet, et tastatur og en skjerm.) Trodde du snakket om toll og mente MVA, som så mange feilaktig gjør. Innså ikke at noen som kjente forskjellen mente det var toll på en bærbar PC til Norge. Beklager "krangelen" selv. Edit til en edit: Paraply (og parasolltrekk ) er tollfrie, ja. Og det er jammen paraplydeler også. Både med og uten teleskopstang. Det finnes, dog, ennå enkelte snodige regler i Tolltariffen, men vi har strengt talt ikke så mye industri å beskytte her i landet, og mye av det vi kunne ha beskyttet er regulert bort gjennom bi- og multilaterale handelsavtaler. Endret 10. juni 2005 av qwert Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Nope. Satsene kan du sjekke her. (84.71.3000 - bærbare digitalmaskiner, med vekt høyst 10 kg, som består av minst en sentralenhet, et tastatur og en skjerm.) se det se det Hadde det ikke vært for at jeg har skjermkort og RAM liggende og vente på et hovedkort hjemme hadde jeg svidd av feriepengene på denna. OT paraply: Og det er jammen paraplydeler også Å takk og lov. Bare å se noen byråkrater som tar til vettet. Men de kan ha brukt litt tid for det var en del år siden jeg hørte om det. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Noen burde laget en sticky om hva som er toll og hva som er merverdiavgift.... ;-) Uansett, det eksisterer ikke toll på noe annet enn klær og matvarer inn til dette landet. Det finnes kanskje noen unntak, men det gjelder ikke datautstyr ihvertfall. SItter og toller inn diverse varer for å si det pent, og det eneste som skremmer meg av toll er påslaget på ost på det som er utenfor importkvote (27,15 pr kg) Heia Tine og konkurranse... Uansett, dette var vel norgesrekord i offtopic..... Lenke til kommentar
anbar Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 en kamerat av meg skal kjøpe en acer ferrari 4002 til meg, vet ikke hvordan han gjør det,men momsen/vat får han tilbake betalt når han forlater nederland. Han har importert en selv før. Er ikke noe problem såvidt jeg har forstått det men hvor han gjør det er jeg ikke sikker på Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Velg Norge som land hos Alianware.co.uk for å få prisen i € uten MVA (selv om det står Incl. VAT på siden). De snyter litt på eurokursen mot pundet, dog. 4325533[/snapback] I såfall bestiller man fra Alienware i Tyskland. Tror Tyskland også har relativt gode forbrukerrettigheter, England er jeg usikker på. Lenke til kommentar
gnikk Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 I tillegg til momsen så vil du sannsynligvis gå også glipp av fordelene kjøpsloven har for sluttforbruker. 4326131[/snapback] Dette er feil. Så lenge en bestiller nettvarer fra land som er med i EU/EØS, så gjelder forbrukerkjøpsreglene til det landet en BESTILLER fra. Altså, bestill fra Norge, så gjelder norske regler. Derav, ikke bruk *.com side når du bestiller, men f.eks. den britiske. Nye EU-regler fra i fjor, som skal hjelpe forutsigbarheten og styrke forbrukervernet i EU. Lenke til kommentar
gnikk Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Velg Norge som land hos Alianware.co.uk for å få prisen i € uten MVA (selv om det står Incl. VAT på siden). De snyter litt på eurokursen mot pundet, dog. 4325533[/snapback] I såfall bestiller man fra Alienware i Tyskland. Tror Tyskland også har relativt gode forbrukerrettigheter, England er jeg usikker på. 5560386[/snapback] Irrelevant omen bestiller fra Tyskalnd eller England, da begge land er med i EU --> Norske regler vil da gjelde. Lenke til kommentar
Spielhaug Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Har nettopp bestillt utstyr fra Tyskland og fått et brev i posten fra, nettopp, Posten. "Melding om ufortollet sending" Der får jeg beskjed om at jeg har 2 alternativer, la Posten fortolle sendingen, eller fortolle selv. Det var tydeligvis ikke oppgitt noen pris på pakken, for jeg måtte legge ved kvitteringer/faktura/kontoutskrift angående kjøpet... Sender jeg fullmakt til Posten, gir jeg dem fullmakt til å åpne denne og fremtidige sendinger. Er dette noe lurt, da...? Verdien er vel ca 3600 kr før MVA. Noen som har lure forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå