Gå til innhold

Splitte et s-video-signal?

Anbefalte innlegg

Alle mine bildekilder er koblet via en hjemmekinoreceiver, Harman/Kardon AVR5500. Den har en s-video-utgang og en kompositt-utgang. S-video-utgangen gir helt klart best bilde. Nå vil jeg ha s-video-signalet til både en TV og en prosjektor samtidig.

Jeg trenger da en splitter for signalet, og det har jeg ikke funnet i noen norske butikker. Den øverste på denne siden virker ideell for meg. Noen som vet hvor jeg får tak i en sånn?

Må en slik splitter være aktiv, eller er signalet kraftig nok til at det kan mates til to kilder passivt uten noe særlig kvalitetstap? Hvis passiv går, kan jeg jo bare mekke en splitterkabel selv, nesten gratis..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke særlig ideelt å splitte svideo uten ett eller annet buffer som ivaretar impedansen til inn- og utgangen på utstyret.

Ved å koble to innganger på én utgang vil du drastisk redusere inngangs-impedansen på de to inngangene. Den elektriske karakteristikken vil forandre seg, og dette påvirker bildekvaliteten.

Høyfrekvente signaler (f.eks svideo og composite) er mer følsomme for slike forandringer i signalgangen enn f.eks lavfrekvente audiosignaler, så det vil nok være godt synlig. Har selv ved flere tilfeller mekka svideo-splittere på denne måten når man i ett krisetilfelle trenger samme videosignal på flere steder samtidig uten å ha ett linjebuffer tilgjengelig... og det ser absolutt ikke bra ut.

De fleste nyere tv'er vil ha flere scart-kontaker. Og da er det også ofte tilfelle at man kan bruke selve tv'en som mellomledd ved å hente ut svideo signalet på en av de andre scartene.

Lenke til kommentar
De fleste nyere tv'er vil ha flere scart-kontaker. Og da er det også ofte tilfelle at man kan bruke selve tv'en som mellomledd ved å hente ut svideo signalet på en av de andre scartene.

Tusen takk for utfyllende svar!

Prøvde TV'n som mellomledd, noe som nesten fungerte*

(Utrolig at jeg ikke tenkte på dette selv, jeg har jo fagbrev som serviceelektroniker...)

*TV'n min er en 1999 Sony Trinitron 29" (KV29X5E synes jeg å huske).

Den har 1 s-video og 1 kompositt i front, samt 2 scart bak (den ene støtter RGB og den andre støtter s-video).

RGB-scarten bruker jeg til en paraboltuner.

S-video-scarten bruker/brukte jeg til hjemmekinoreceiveren via en overgang.

koblet jeg bare hjemmekinoreceiveren i fronten av TV'n, og prosjektoren ut fra scartkontaken bak via en overgang. Bildet kom, i flotte farger og greier, men det "skjelver" på lerretet (perfekt på TV'n). Det ser skarpt ut ellers. Aner du hvorfor det skjelver..?

Kisp: får dessverre ikke linken din til å fungere.

post-198-1118360452_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hmm, 1780 kroner for å slippe å bytte om 2 kabler av og til.. Det er omtrent dobbelt så mye som jeg vil legge i det, så da dropper jeg hele greia. Men takk for all hjelpen!

Tror heller jeg forfølger TV-som-mellomledd-ideen videre.. Hvorfor skjelver bildet på prosjektoren, når det er helt fint på TV'n? Er signalet for svekket?

Edit: hvordan vil den billige (VM-3Sxl, 200MHz til 1180kr) være i forhold til den dyre (103YCB, 430MHz til 1780kr)? Den dyreste kan jo justere lysstyrke og farger hver for seg. Tviler på jeg trenger dette i et såpass "low-end" hjemmekinosystem som jeg har (prosjektor til 11.000).

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...