Gå til innhold

Klokker A64 3000+ og 3200+ like bra?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en Venice A64 CPU, men jeg lurer på om det er det samme om man kjøper en 3000+ eller 3200+. Klokker de like bra? Har multiplieren noe å si? Bør man ha bra RAM eller spiller det en mindre rolle siden det er FSB som klokkes opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De klokker om lag like bra ja :)

Det du sier med at du bare klokker FSB (eller HTT som det heter nå) har faktisk veldig mye å si...

Minne

For å finne ut frekvensen til minnet er det regnestykket; HTT * DDR som må løses.

Et eksempel: 200 Mhz * 2 = DDR 400 (Mhz)

DDR betyr "Double Data Rate", så derfor ganger jeg systembussen med 2. Og da får vi svaret DDR 400, eller 400 Mhz.

Minne har også noe som kalles timings. Dette er forsinkelser som minnet trenger for å gjøre oppgavene. Et eksempel på timings er 2-2-2-5, som på dette minnet.

Quoter meg sjøl litt her.. Altså, når du stiller opp HTT stiller du også opp frekvensen til minnet. Samme gjelder for HK'et.

Hovedkort

HT, er multiplier'en til hovedkortet. For socket 939 står den på 5x.

Da blir det 200 Mhz * hovedkortet's multiplier på 5 = 1000 Mhz. Men det du må passe på når du skal klokke er at denne frekvensen ikke må komme langt over 1000 Mhz

Edit: Det var en fæl leif der... Nå skal det vere rett.

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Hvor quoter du deg fra? :) Kan ikke HTT kan vel være 5x på nFore4 Ultra? Når jeg leser at noen har FSB/HTT på 290-300 må man da skru ned multiplier på HTT? Kan man sette en divider på minnet slik at man ikke trenger svinedyr RAM for å overklokke?

Endret av Uberbox
Lenke til kommentar
Hvor quoter du deg fra? :) Kan ikke HTT kan vel være 5x på nFore4 Ultra? Når jeg leser at noen har FSB/HTT på 290-300 må man da skru ned multiplier på HTT? Kan man sette en divider på minnet slik at man ikke trenger svinedyr RAM for å overklokke?

Du kan (må) sette lavere mp på htt og divider på ramen når du skal ha veldig høy htt uten tccd/utt minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...