Gå til innhold

Forandre "mine dokumenter" i 2003 Server

Anbefalte innlegg

Jeg er 20. ;) Nei, det jeg mente var når roac nevnte dette med ned UNC path. Og generalt måten han skriver ting på.

Unnskyld meg, men har dere ikke lært hva UNC Path er? Jeg forstår at det er en rekke her som lærer drift av servere/nettverk, og jeg finner det da utrolig at dere ikke har gjennomgått dette, som er meget elementært.

Dessuten er jeg kun førsteårslærling enda og har bare et år i praksis og da kan ingen forvente at jeg er allerede ingeniør i faget.

Hvis jeg var blærete eller hevet meg over noen med det utsagnet, så var det uansett ikke du som skulle føle deg truffet, men skolen din, men nok om det.

Hvis du reagerte på at jeg kalte det elementært, vel det er det, og det er utrolig at dette dessverre ikke har blitt gjennomgått. Uten bruk av UNC path kan man f eks ikke knytte et share til en diskbokstav fra kommandolinja, som igjen også er en meget elementær oppgave, som det forventes at dere er i stand til å gjrøe. Men nå har jeg etter hvert fått en forståelse for at svært lite har blitt gjennomgått, og som tidligere sagt, jeg synes oppriktig synd på dere.

Når så utdanningen tydeligvis er så mangelfull har dere nok bare ett alternativ, nemlig å lære ting på egenhånd. Jeg skulle gjerne gitt dere noe av det materialet jeg sitter på, men har nok dessverre ikke anledning til det. Det jeg vil råde dere til er å ta kontakt med Datajungelen eller en annen butikk som selger Windows 2000 bøker til en hyggelig pris. Veldig mye er likt i Windows 2000 Server og Windows Server 2003, så det skal være mye fin lærdom å hente i f eks bøkene til MCSA- og MCSE-sertifiseringene.

Mitt lille råd er å ta utdanningen og lærlingeperioden seriøst, det er til dels mye kunnskap som forventes av dere. Vær positive, og tenk på den tilbakemeldigen du/dere får som hjelp snarere enn kritikk av dere for at skolen deres ikke klarer å gjøre sin oppgave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må nok beklage for utsaget mitt uansett. Jeg mente ikke å skjære alle over en kam. Den egentlig grunnen er at jeg var på et kurs med Mastermind tidligere i år om 2003 Server og jeg må si at kurset ikke var særlig bra og kursholderne virket en del blærete. Det betyr selvsagt ikke at du nødvendigvis er det! :)

Kurset var på 3-4 dager og det gikk altfor fort til at noen kunne få med seg noe som helst. Dessuten var kurset for alle systemansvarlige i fylkeskommunen og her har vi brukt Novell i mange år og var ute etter et kurs som var tilpasset oss.

Det vi lærte var å lage skoger og enda flere skoger og domener i hytt og pine. En her og en i Afrika og en i New Zealand.

Og servere har jeg aldri holdt på med før i år og jeg har lært massevis. På skolen fikk vi ikke jobbe med servere på grunn av økonomiske grunner. Og skolen jeg gikk på er sagt å være en av landets beste skoler når det kommer til elektronikk og elektroniske fag.

Allikevel har jeg aldri hørt UNC path! :p Men så fort jeg leste om det forstod jeg umiddelbart hva det er da.

Btw: Har du noe peiling på Novell? Har noen problemer med å kombinere Novell og Windows Server skjønner du..

Lenke til kommentar

Heh. Min rake motsetning når det gjeldt kursa til MM.

Greit nok at kursleiar gjekk fort igjennom ting, men skal han klare å gå igjennom alt så må det gå fort. Var på eit kurs der kursdokumentasjonen var på nærmare 600 sider.. Det er ein del å gå igjennom på fire dager, det..

Verken kursleiar eller kolleagaene hans var blærete; tvert imot. Det var utruleg hyggeleg/artig å spise pizza med dem etter endt kurs.. :D

Men det er godt å sjå at temperaturen går nedover mot normalen igjen... :p

Lenke til kommentar

Vel, pålogginen med Novell er litt annerledes. Når maskinen startes og Windows begynner å komme fra, får man en rute der man logger seg på Novell-nettverket og ikke windows workstation som man vanligvis gjør.

Derfor logges man på Novell før et eventuelt Windows-nettverk, men hovedproblemet er at Novell krever at man logger på en lokal profil også i tillegg til Novell brukerprofil. Det er her jeg sliter, fordi jeg vil at Novell skal automatisk lage en lokal Windows-bruker som matcher Novell-brukernavnet når man logger på.

Dette skjer som oftest via ZENworks workstation manager som er en ekstrapakke til Novell, men det funker for en eller annen grunn ikke i 2003 Server. I XP og 2000 funker det.. Jaja, skal ikke plage deg eller noe andre mer med dette! ;)

Lenke til kommentar
Vel, pålogginen med Novell er litt annerledes. Når maskinen startes og Windows begynner å komme fra, får man en rute der man logger seg på Novell-nettverket og ikke windows workstation som man vanligvis gjør.

Derfor logges man på Novell før et eventuelt Windows-nettverk, men hovedproblemet er at Novell krever at man logger på en lokal profil også i tillegg til Novell brukerprofil. Det er her jeg sliter, fordi jeg vil at Novell skal automatisk lage en lokal Windows-bruker som matcher Novell-brukernavnet når man logger på.

Dette skjer som oftest via ZENworks workstation manager som er en ekstrapakke til Novell, men det funker for en eller annen grunn ikke i 2003 Server. I XP og 2000 funker det.. Jaja, skal ikke plage deg eller noe andre mer med dette! ;)

Workstation Manager høres jo ut som noe for klienter og ikke servere. Normal sett skal vel ikke brukere logge seg på en server, bortsett fra WTS, men der blir det vel i retning av umulig å logge seg på Novell før man logger seg på serveren, all den tid alt foregår nettopp på serveren.

Bare en liten tanke fra en som holder seg unna Novell :)

Lenke til kommentar

2003 Serveren jeg setter opp brukes til terminal-tjenester ja. Grunen til at vi installerte en Novell klient var at brukere her på skolen er allerede kjent med Novell systemet og vil få en lik pålogginsskjerm som de kjenner til. Dessuten så gjør Novell-klienten alt arbeidet med å mappe opp hjemmeområde og styre politikker osv.

Og workstation manager er noe som installeres på klienter ja, men i dette tilfellet er 2003 serveren både en Novell-klient og en Windows-server på grunn av at tynnklienter skal logge seg på.

Jeg vil bare slippe å lage alle lokale brukerne på 2003-serveren manuelt, derfor vil jeg benytte workstation manager som gjør dette for meg. Den styrer også imaging og programmer fra Novell-server til brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...