Gå til innhold

Forandre "mine dokumenter" i 2003 Server

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg forandrer sånn at Mine dokumenter til brukerne ikke ligger på c:\? Jeg vil heller ha dem på D:\ sånn at jeg kan sette at brukerne ikke har tilgang på c:\ der det viktige ligger. Om jeg sperrer tilgangen til harddiskene får jo ikke brukerne komme seg inn på Mine dokumenter.

Jeg vil helst legge dette i group policy eller kanskje lage en mal for brukere.

Har prøvd litt i group policy på dette med redirect folder, men jeg husker ikke hva jeg skal skrive for å få alle brukere. Altså "d:\brukere\%username% eller noe sånt.

Hva skal jeg skrive der? Det er noe lignende ihvertfall.

Alle svar takkes! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg forandrer sånn at Mine dokumenter til brukerne ikke ligger på c:\? Jeg vil heller ha dem på D:\ sånn at jeg kan sette at brukerne ikke har tilgang på c:\ der det viktige ligger. Om jeg sperrer tilgangen til harddiskene får jo ikke brukerne komme seg inn på Mine dokumenter.

Jeg vil helst legge dette i group policy eller kanskje lage en mal for brukere.

Har prøvd litt i group policy på dette med redirect folder, men jeg husker ikke hva jeg skal skrive for å få alle brukere. Altså "d:\brukere\%username% eller noe sånt.

Hva skal jeg skrive der? Det er noe lignende ihvertfall.

Det du leter etter er Folder Redirection med GPO.

Lenke til kommentar

Ok, men hva skal jeg skrive for å få det til å gjelde alle brukere? Altså sånn at jeg ikke skriver selve brukernavnet men dette %username%-greiene? Hva skal det stå?

Og en annen ting i samme slengen. Har du/dere noen erfaring med tynnklienter? For jeg vil at brukerne som logger seg på skal få et bakgrunnsbilde, men det står i group policy at "this setting does not apply to terminal services connections" eller noe sånt. Noen idèer?

Lenke til kommentar
Ok, men hva skal jeg skrive for å få det til å gjelde alle brukere? Altså sånn at jeg ikke skriver selve brukernavnet men dette %username%-greiene? Hva skal det stå?

Hvis du spesifiserer at My Documents skal ligge på \\server\share, så skal Windows Server 2003 automatisk legge til brukernavnet, slik at Bruker1 får hjemmeområdet sitt på \\server\share\Bruker1, mens Bruker2 får det på \\server\share\Bruker2.

Hvis dette av en eller annen grunn ikke skulle fungere, så mener jeg at \\server\share\%username% skal gjøre akkurat den samme jobben.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Og en annen ting i samme slengen. Har du/dere noen erfaring med tynnklienter? For jeg vil at brukerne som logger seg på skal få et bakgrunnsbilde, men det står i group policy at "this setting does not apply to terminal services connections" eller noe sånt. Noen idèer?

Jeg vil tippe at dette er av ytelsesmessige hensyn, men jeg er ikke 100% sikker. Ved oppløsning 1280x1024x24 vil hver tilkoblede bruker kreve ca 4MB ekstra minne dersom bakgrunnsbilde blir brukt.

Jeg vet ikke om noen måte å løse dette "problemet" på.

Lenke til kommentar

Jeg har fått til dette med mine dokumenter. Jeg skrev bare "\\server\share" og alt fungerte som det skal.

MEN, et annet problem i samme gata er at vi har fra før av et Novell-nettverk.

(jeg vet, Novell og windows-nettverk funker ikke særlig bra sammen)

Men på Novell-nettet har vi en sånn ordning som kalles "roaming profile" som gjør at brukere kan logge seg på uansett maskin og likevel få samme mine dokumenter og skrivebord osv.

Greia her er at jeg gjerne vil ha samme profil på både tynnklientene og de andre maskinene. Novell gjør det på den måten at den lager en mappe på hjemmeområdet på Novell-serveren som heter "Windows NT 5.0 Workstation Profile"

På denne mappen ligger all informasjon på lik linje som documents and settings på vanlige maskiner.

Men jeg vil at 2003 Server-brukerne legges til her også.

Derfor tenkte jeg at dette skulle funke:

"\\Server\Share\%username%\Windows NT 5.0 Workstation Profile\"

Virker logisk ikke sant? Men nei, redirect-veiviseren i 2003 Server godtar ikke noe som har med "%" å gjøre. Så fort jeg skriver inn "%" så forsvinner banen og det blir ikke godkjent. Noen idè om hva jeg kan gjøre?

Det hadde vært veldig fint om alle brukere hadde fått samme "my documents" uansett hvilken maskin eller tynnklient de sitter på!

Lenke til kommentar
Det hadde vært veldig fint om alle brukere hadde fått samme "my documents" uansett hvilken maskin eller tynnklient de sitter på!

Det er nettopp derfor du setter det med GPO :yes:

Som du ser av den linken jeg ga i mitt første svar er det også en rekke andre mapper som kan redirectes. Både roaming og mandatory profiles er støttet, men ikke nødvendigvis anbefalt. Roaming profile i forbindelse med f eks Outlook 2003 i cached mode er ofte en dårlig idé.

Lenke til kommentar

Jo, men dette gjelder for et Windows-nettverk. Greia er at vi har et Novell-nettverk med en hovedserver der hjemmeområdene til elevene ligger. Det er DER jeg vil ha "mine dokumenter" i mappen som heter "Windows NT 5.0 Workstation Profile" på deres rotområde.

Det er akkurat dette som er så j*vlig vanskelig! Jeg kan redirecte my documents til hjemmeområdet, men da oppstår en mappe som heter "bruker's documents" på rothjemmeområdet.

Jeg vil ha det sånn at når en bruker logger inn og trykker "mine dokumenter" så kommer han på hjemmeområdet og ikke "bruker's documents"

:no: Er'kke enkelt dette her!

Lenke til kommentar

"The specified target is not valid"

Legger med bilde også:

På Novell-serveren har vi det sånn at elever kobles opp mot en mappe som heter "dataelev" På roten der ligger alle brukernavnene deres.

Når de klikker på "mine dokumenter" vil jeg at den mappen som er lik brukernavnet skal komme opp. Altså Mine Dokumenter blir hjemmemappen deres. Ikke en annen mappe inni den originale mappen om du forstår.

Jeg har jo kanskje kunnet gjøre det manuelt, men det er mange brukere og jeg kan ikke forstå hvordan dette kan være så inn i hampen vanskelig!?

post-216-1118236870_thumb.jpg

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
"The specified target is not valid"

Legger med bilde også:

På Novell-serveren har vi det sånn at elever kobles opp mot en mappe som heter "dataelev" På roten der ligger alle brukernavnene deres.

Når de klikker på "mine dokumenter" vil jeg at den mappen som er lik brukernavnet skal komme opp. Altså Mine Dokumenter blir hjemmemappen deres. Ikke en annen mappe inni den originale mappen om du forstår.

Jeg har jo kanskje kunnet gjøre det manuelt, men det er mange brukere og jeg kan ikke forstå hvordan dette kan være så inn i hampen vanskelig!?

Det virker for meg som om dette kommer til å fungere helt fint bare du ser etter hva du faktisk forsøker å gjøre, og ser litt på de valgmulighetene du har.

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg ikke fikk redirecta til et område som mappes opp via logon script er at redirectinga skjer så tidlig i påloggingen av logon scriptet ikke er startet enda. det vil si at den prøver å redirecte til en plass som enda ikke finnes..

Lenke til kommentar
grunnen til at jeg ikke fikk redirecta til et område som mappes opp via logon script er at redirectinga skjer så tidlig i påloggingen av logon scriptet ikke er startet enda. det vil si at den prøver å redirecte til en plass som enda ikke finnes..

Derfor skal du redirecte til en UNC path, ikke en oppkoblet nettverksdisk. Men, her er det jo egentlig ikke snakk om annet enn å bruke litt sunn fornuft.

Lenke til kommentar
kan du forklare nermere. det er ikke en selvfølge at alle vet hva du prater om.. og hadde alt vært en selvfølge så hadde det vel ikke vært et HW forum

Ok, en liten beskrivelse:

1. Du styrer hvilket logonscript som skal kjøres med GPO

2. Logonscriptet mapper opp nettverksdisker

3. Du forventer at GPOen (1) kan bruke disken (2) som er mappet opp.

En UNC path er som kjent uavhengig av eventuelle mappede disker, og brukes blant annet til å bestemme hvor klienten skal hente Logonscriptet (2).

Nå virker jeg sikkert å ha gått litt vel i teskjemodus, men dette burde vel strengt tatt være relativt logisk, og hvis det ikke er det, så anbefales denne artikkelen:

Group Policy processing and precedence

Endret av roac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...