Gå til innhold

Er selvmord ulovlig?

Anbefalte innlegg

Hva skjer dersom en person forsøker å ta sitt eget liv, men mislykkes?

Vil denne personen bli anmeldt til politiet for selvmordsforsøk, og vil det komme på vedkommedes rulleblad?

Og må også vedkommende betale erstatning til staten, utgifter knyttet til ambulanse, og saksomkostninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer dersom en person forsøker å ta sitt eget liv, men mislykkes?

Selvmord er ulovlig ja.

EDIT: Det vil si, politi og andre myndigheter er lovpålagt å forhindre det fordi man antar at den som forsøker ikke er i sitt rette sinn.

Vil denne personen bli anmeldt til politiet for selvmordsforsøk, og vil det komme på vedkommedes rulleblad?

I politiets interne register kan det nok hende at man blir registrert som selvmordstager. Men dette kommer ikke opp hvis du f.eks søker en jobb, så nei det står ikke på "rullebladet" i den forstand.

Og må også vedkommende betale erstatning til staten, utgifter knyttet til ambulanse, og saksomkostninger?

Nei.

BTW, du tenker vel ikke på å begå noe slikt? Er mest et disclaimer spørsmål det her da, men. Selvmord er bare en vei ut dersom du lever med uhelberedlige og ulevelelige smerter.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Burde heller være pålagt med umiddelbar psykologisk hjelp fremfor anmeldelse og straffing iform av erstaning o.l.

Er det ikke slik at opphold på en psykiatrisk institusjon også gir prikk på rullebladet?

(Dersom man er tvangsinnlagt selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Men du eier ikke den du er glad i.

Hva har det med saken å gjøre? Det er uansett et tap...

Ikke et reelt pengetap. Et følelsesmessig tap, men det er jo heller ikke forbudt å slå opp med kjæresten din, fordi kjæresten vil lide et følelsesmessig tap. Eller har jeg gått glipp av noen nye paragrafer?

Lenke til kommentar
JR: Så du mener man bare skal sitte å se på at noen tar livet av seg?

Nei, men det er ikke et tap for noen. Det verste som kan skje er at noen tjener på det(arv og livsforsikringer).

Tull og tøys. Ikke alle tap er økonomiske.

Lenke til kommentar

Nei, men det er ikke et tap for noen. Det verste som kan skje er at noen tjener på det(arv og livsforsikringer).

Hvis noen mener de skal ha erstatning for et tap pga selvmord, så får de be om det samme når kjæresten slår opp.

Lenke til kommentar

Hvis noen mener de skal ha erstatning for et tap pga selvmord, så får de be om det samme når kjæresten slår opp.

Lenke til kommentar

"Offeret må vel bli de som er glad i og bryr seg om vedkommende som tar selvmord... "

Nei, men eier du da det eventuelle andre offeret dere snakker om?

Forsåvidt er jeg imot straff for selvmord. Jeg synes det er en unødvendig og tåpelig lov, som bare eksisterer for at staten og byråkratiet kan kontrollere individer på områder som er helt...vel individuelle. Men selv om jeg er imot kriminaliseringen av selvmord, vil jeg MEGET gjerne ha mental/psykisk hjelp/oppfølging etter dette har skjedd. Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer nå, men dette er altså mitt ståsted.

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre? Det er uansett et tap...

Ikke et reelt pengetap. Et følelsesmessig tap, men det er jo heller ikke forbudt å slå opp med kjæresten din, fordi kjæresten vil lide et følelsesmessig tap. Eller har jeg gått glipp av noen nye paragrafer?

Man trenger ikke miste penger for å være et offer. Hvis en bank eller butikk blir ranet er det sjelden snakk om store pengesummer. Det er også heldigvis sjelden at folk blir drept eller alvorlig skadet. Den største gruppen av offer er derimot alle de usyldige som har havnet midt oppi situasjonen, og som kan få psykiske problemer i lang tid.

Og når du sammenlikner selvmord/dødsfall med å miste kjærester, så vil jeg si at det skiller seg på viktige punkter. For det første kan ingen regne med å møte "den rette" med en gang - det kreves normalt prøving og feiling, og kanskje man aldri noensinne vil finne en livspartner. For det andre blir man enig om et brudd (minst én av partene må jo ønske et brudd, kanskje begge), og det er normalt langt færre involverte personer. Dødsfall går fort utover en stor gruppe familie, venner, kollegaer osv.

Lenke til kommentar

Hver enkelt må selsagt stå fritt til å velge om han/hun har lyst til å gjøre slutt på livet. Er dette ønsket, har ingen rett til å hindre det. Derimot kan det diskuteres hvorvidt vedkommede er i en sinnstilstand som kan regnes som utilregnelig, men med mindre denne personen risikerer å skade andre, blir det feil når en 3. part skal komme inn og frarøve friheten.

Lenke til kommentar

Spør du meg, så er det alt for mange som tidligere har prøvd å ta livet sitt som senere blir helt friske igjen til at det er forsvarlig å gjøre selvmord "legalt".

De som virkelig vil gjøre det slutt klarer det, for de fleste er det et rop om hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...