mandela Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 lurer på dette da de bruker vel samme komponenter, men har mindre kabinett, batteri og skjerm: skulle tilsi lavere pris, men motsatt er tilfelle bortsett hos bærbare til apple... er det forresten noe her som har spådommer angående utbredelsen av "Ultraportable" i "nærmeste" framtid? det finnes veldig få 12.1" i forhold til større maskiner, tror det er stort potensiale i å selge billige småmaskiner (ikke mange 12.1" bruker celeron m såvidt jeg vet) i tillegg til at jeg har lyst på en Lenke til kommentar
Woilef Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 grunnen er antakelig at det må lages egne hovedkort spesielt til disse modellene som sier seg selv er mer komplekse en vanlige da alt brikkesett cpu optisk drev og annen teknologi må komprimeres inn på et mindre område... Tror også disse små er noe som kommer veldig, spesielt nå som de begynner og komme med høyere oppløsninger (1280x800 osv) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 grunnen er antakelig at det må lages egne hovedkort spesielt til disse modellene som sier seg selv er mer komplekse en vanlige da alt brikkesett cpu optisk drev og annen teknologi må komprimeres inn på et mindre område... kan stemme det. likevel, apples 12" er betydelig billigere enn 14", 15" og 17" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg er enig på at bærbare med 12" bør være billigere av mange tekniske grunner, men jeg tror det er andre ting som setter en strek i regningen: markedskreftene tilbud og etterspørsel. Utviklingskostnadene (mer kronglete og kompakte hovedkort og optiske drev) er nok mye lavere enn selve produksjonsprisen så i teorien skulle ikke det ha så mye å si. Bare for å utdype det med samme interne komponenter (CPU og brikkesett): Komponentene er de samme men ofte klokket litt lavere og får litt lavere spenning for å redusere strømforbruket slik at batteriet kan være mindre. Det at skjermen og batteriet er mindre vil være besparende faktorer som sikkert vil veie opp for de høyere utviklingskodtnadene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå