Gjest Slettet+432 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Synes dette var ekstremt dårlig gjort. Hadde det vært meg, hadde jeg søren meg flydd i taket. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Synes skola gjorde det riktige. Hadde du oppført deg bra hadde du fått vært med på turen. Kanskje du burde endre holdningene dine. Du går på skola for å lære, og nå har du vel lært at ting gir konsekvenser og at det er smart å gjøre som folk sier. edit: Skrivedrrl Endret 8. juni 2005 av Tha sims Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Har du noen dokumentasjon for at han i det hele tatt har rett på det? Nei, men det sier seg selv at når han faktisk har jobbet og tjent penger til denne kassa, burde han få de pengene tilbake på et eller annet vis. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Har du noen dokumentasjon for at han i det hele tatt har rett på det? Nei, men det sier seg selv at når han faktisk har jobbet og tjent penger til denne kassa, burde han få de pengene tilbake på et eller annet vis. Enig med deg i dette! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg kan være enig i at det hadde vært fint om han kunne få dem tilbake, men jeg lurer på om han har rett til det. Som sagt, så er de pengene sikkert brukt opp allerede, og sånn som økonomien er, er det nok umulig å oppdrive de pengene. Dessuten: Han har ikke jobbet og tjent penger til seg selv, han har jobbet og tjent penger til en tur han med sine handlinger valgte ikke å være med på. Han visste hva konsekvensene av å drite seg ut var. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Som tidligere nevnt, erstatning og refusjon er det latterligste jeg har hørt. De har IKKE jobbet for seg selv, men de har jobbet for å samle penger til klassen. Det er også urovekkende at det er så mange som faktisk er imot skolens avgjørelse, da det er på det rene at disse elevene faktisk ikke har gjort seg fortjent til å bli med på turen. Skoleturer er ikke en rettighet, det er et privilegium (sånn det skrives, right?). Nå er det jo både ordenskarakterer, og oppførselskarakterer. Glemming og slike fillesaker påvirker ikke oppførselskarakteren. Pakkis: Du nevner også at jeg som lærerstudent burde vite at vi ikke skal skyve "problemene" vekk fra meg ved å ikke la elevene få bli med på tur - og det er da heller ikke det som er saken. Saken er at lærerene dine selvsagt har funnet ut at de ikke ønsker å ha dere med, da dere mest sannsynlig vil forårsake problemer for dem. Dette vil gå utover hele klassen, og det er da også sannsynlig at de har gjort dette for klassens beste - selv om klassen kanskje ikke forstår det. Det at skolen behandler dere som går på ungdomsskolen som barn er helt naturlig, da flesteparten av de som går der er mye mindre modne enn det de føler seg. De barna/elevene som har AD/HD er det selvsagt en annen sak med, siden dette er medisinsk. Ofte er det beste å ta disse elevene ut av klassen innimellom, men ikke alle skoler har råd til dette. Nå nevner jo også du at disse elevene går på medisiner. Disse medisinene sløver ned elevene, og jeg har selv sett at det ikke alltid er positivt. De elevene som likevel unnlater å ta medisinene sine burde behandles akkurat likt som dere andre - og dermed ikke få bli med på tur. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Var advarselen om utestengelse fra tur på grunnlag av oppførselskarakter levert muntlig eller skriftlig? Nedsatt oppførselskarater sees på av lærere som ganske alvorlig, og blir ikke vurdert i fillesaker. Det at du av fri og lykkelig vilje bryter skolens reglement og røyker på skolens område i friminuttene er jo egnetlig ganske tåpelig gjort når du vet at det kan medføre straff. Det å si at regelen er teit, er å si at det er teit at det ikke er lov til å røyke hasj og drikke på skolen. Angående lærere som røyker, så står de utenfor skolens område, og er dermed ikke påvirket av dens regler. Men om du hadde gått utenfor skolens område for å ta deg en røyk (som jeg synes er tull), ville du brutt skolens reglement som sier at du ikke kan bevege deg utenfor dens område. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Det eneste du har krav på er resten av pengene som tilhører deg, samt bevis på at du får nøyaktig den andelen av reisekassa du skal ha. Jepp, my point exactly.. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Flere ting som gjør meg uenig med deg: #1 Det at du bruker ADHD som grunn for at de andre elevene burde være igjen, men ikke du, er altfor vag. ADHD i seg selv, gjør ikke en person vanskriminell. ADHD senker konsentrasjonsevnen, og gjør deg "vill". Den psykiske adferden er fortsatt uforandret. #2 En røykemelding er mye mer alvorlig enn f.eks forsentkomninger. Det å røyke i skoletiden er brudd på skolen reglement og fører med seg konsekvenser! Men igjen: Kjipt med 2000/13 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 dere skulle fått mer enn 2000kr fordelt på 13 stk ja, men det var rett av skolen å ikke la dere være med. Dere fikk jo advarsel om det på forhånd.. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg mener dere burde fått være med, og som tidligere sagt; Hadde dere ikke klart å oppføre dere på turen, burde dere bare blitt sendt rett hjem på egen regning... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Angående røykende lærere- dette blir for dumt. Ordensreglementet for skolen gjelder faktisk ikke for lærere. De har et helt annet regelverk å forholde seg til. Det de ikke har lov til, er å røyke på skolens område. Regner også med at alle er over 18 år. Lærere har jo også helt andre rettigheter på skolen enn elever på mange andre områder, og også plikter. De har blant annet nøkler, skulle alle elever få det også da? Dessuten er det en del av jobben å sørge fr at ordensreglene ble overholdt. Skulle alle elever få det samme anvaret? Ingen elever koster det samme i skolen. Noen bruker flere bøker, mer blyanter og ødelegger mer utstyr enn andre. Burde det være slik at den som kjøper blyant selv, og skriver smått, får utbetalt pengene vedkommende har "til gode" etter endt skolegang? Det kunne være morsomt å vite hvilken regel skolen har brutt, særlig siden en fylkesmann ikke har noe med grunnskolen å gjøre. Den er kommunalt drevet og styrt. Synes pakkis skulle lese signaturen min tre ganger, og sjekke om han skjønner noe av den. Jeg har lest din, og mottatt budskapet. Endret 8. juni 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Angående røykende lærere- dette blir for dumt. Ordensreglementet for skolen gjelder faktisk ikke for lærere. De har et helt annet regelverk å forholde seg til. Det de ikke har lov til, er å røyke på skolens område. Men nå finnes det faktisk en del lærere som gjør det... Og da blir det gitt litt feil signaler... Lenke til kommentar
Even. Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Så lenge elevene ikke tjente til sin EGEN reise, men samlet allt FELLES, synes jeg det blir feil å gi ut pengene i cash. Og når arbeidet i tillegg var frivillig. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Men nå jobbet de jo for å få være med på en tur.. Og alle som har bidratt bør få noe for det... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Pengespørsmålet er kanskje litt vanskelig, men som noen skrev: Man jobbet ikke for å tjene penger til seg selv men for å tjene penger til klassen. Synes forøvrig det var bra gjort av skolen å sette handling bak ordene sine. Ser egentlig ingen problemer med dette dersom man ble advart i god tid at lav oppførselskarakter ville føre til at man ikke fikk bli med. Den regelen var lik for alle og det har ikke noe som helst med forskjellsbehandling å gjøre. Derimot, hvis denne ene jenta fikk være med, til tross for at hun også fikk NG høres det svært urettferdig ut. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Har du noen dokumentasjon for at han i det hele tatt har rett på det? I følge fylkesmannen i fylket til Pakkis, samt rektoren hannes, har han krav på det. Det bør da være godt nok. Det jeg reagerer mest på i denne tråden er at folk legger skylden for ADHD-barnas dårlige oppførselskarakter på dem selv. Hvis noen noen gang har hatt kontakt med personer med kraftig (om det kan kalles det) ADHD, vet de at de gjerne kan ha store problemer med å huske å ta medisiner, de handler gjerne på impuls, og faste rutiner blir skjøvet vekk. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hvis det var meg du siktet til sluffy, så har jeg hatt nær kontakt med flere barn som har AD/HD. Disse er riktignok så små at det er foreldrene som tar ansvar for medisineringen, så det er ikke noe problem. Jeg synes det er ille at AD/HD brukes som unnskyldning for alt det negative en person gjør, for det er det mest sannsynligvis ikke. Jeg har også en kamerat med en sterk grad av AD/HD, og han klarer utmerket å ta medisiner når han står opp. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Men nå jobbet de jo for å få være med på en tur.. Og alle som har bidratt bør få noe for det... De har jo fått bowlingtur, og jeg antar de får en del fri også.. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 ADHD tar gjerne av med alderen, og jeg regner med at du er litt eldre enn disse ungdomskoleelevene. I tillegg har de trolig en del hormoner i aktivitet for tiden (noe alle andre på den alderen også har). Jeg forsvarer det ikke hvis de gjør noe gale, for man mister ikke evnen til å tenke selv. Men hvis disse har blitt satt ned av grunner som kunne vært forhindret ved medisinering, f.eks dårlig konsentrasjon i timene (dette er som regel det eneste lærerne "vet om", så anmerkninger for dette bør hvertfall ikke forekomme så ofte), glemt lekser/bøker (selvfølgelig i moderate mengder), med mer. Altså, de skal fungere på lik linje med andre elever, men om de glemmer å ta medisiner, bør de ikke straffes ytterligere for dette (for enkelte skal det visst nok være ganske fortvilende å glemme det). Nå vet jeg ikke hva anmerkninger ADHD-folkene her har fått. Så jeg skal ikke forsvare de sånn helt uten videre, jeg vil bare forsvare ADHD-personer generelt. På ungdomskolen jeg gikk på skulle det bare 5-6 anmerkninger til for å gå ned, og fikk man 5-6 var det ned med en gang, de tok ikke hensyn til hvordan du var, eller hvilke anmerkninger det var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå