Goophy Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Orden- og oppførselskarakterer er håpløse referanser. Jeg fikk LG i 1. termin dette året VK2 kun for å skjelle ut rektor verbalt og skriftlig pga. idiotisk oppførsel fra han si side. Hadde ikke en eneste annen anmerkning. Send alle med på turen og ha nulltoleranse for overtredelse av regler sier nå jeg. Lenke til kommentar
Bansh Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Kan vi holde oss til topic, og diskutere denne turen isteden for å hetse meg fordi jeg mener jeg er snill og ikke en bølle med NG i oppførsel. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hvis du klager for du enda en anmerkning for forstyrrelse og avbrytning av undervisningnen. Igjen, ganske mye det samme som vi har her på forumet. Respekter dine moderatorer. De her er for å holde orden i forumet, ikke for å skremme dere vekk. Stenges en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren (les: lærer) som stengte den via e-post eller private meldinger (les: privat, utenfor timene). Fører ikke dette fram, kan forumstyret (les: rektor) kontaktes på e-post. Kraftig hetsing og uthenging av moderatorer fører til utestengelse uten varsel. En klage skal være begrunnet, være saklig og skal fremlegges i beherskede vendinger. Blir du sinna, er det lurt å vente 10 minutter før du sender en klage. En lærer har som jobb å forme små håpefulle hoder, ikke å krangle med folk. De har 45 minutter på seg, noe som kjapt forsvinner hvis de skal be folk om å ikke sende meldinger i timen, ikke snakke med sidemannen, etc.. Lenke til kommentar
Bansh Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Ja, men mister vi da retten til avslutningsturen? Mister vi da retten til pengene vi har tjent inn selv? Lenke til kommentar
scoot Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Ja, men mister vi da retten til avslutningsturen? Mister vi da retten til pengene vi har tjent inn selv? Nei. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Dere fikk en advarsel for et halvt år siden, og ignorerte den, så jeg ser ikke hvorfor dere skal ha rett til verken tur eller penger. Igjen, konsekvenser. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Vet ikke hvor lett det er å få NG hos dere, men der hvor jeg gikk på ungdomskole skulle det litt til. De aller fleste fikk G, mens noen som pratet mye i timen, mobbet eller var frekke mot lærere fikk NG. LG ble bare brukt i de værste tilfellene. Dessuten fikk de som risikerte NG eller LG siste året beskjed om det slik at de kunne forbedre seg. Mulig at reglene var litt teite, men reglene på skoleturen blir sikkert like "teite". Slik som å måtte være inne tidlig eller ikke får lov til å gå så langt vekk. Og da må lærerene være sikre på å kunne stole på at dere følger de reglene. Uansett hva de er. Og det er faktisk de som har ansvaret for dere. Hvis noen forsvinner, er det lærerene som må ut og lete. 70 ungdommer i sin mest bøllete alder er ikke lett å holde styr på. Når det gjelder pengene burde dere absolutt få igjen det dere har bidratt med. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Ja, men mister vi da retten til avslutningsturen? Mister vi da retten til pengene vi har tjent inn selv? Nei. Kanskje. Det kommer an på hvordan avtalen mellom skolen og elevene i forkant av turen lyder. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Ja, men mister vi da retten til avslutningsturen? Mister vi da retten til pengene vi har tjent inn selv? Nei. Kanskje. Det kommer an på hvordan avtalen mellom skolen og elevene i forkant av turen lyder. Sant nok, men de burde i allefall få igjen pengene de har bidratt med! Lenke til kommentar
Bansh Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Dere fikk en advarsel for et halvt år siden, og ignorerte den, så jeg ser ikke hvorfor dere skal ha rett til verken tur eller penger. Igjen, konsekvenser. Men igjen, denne advarslen var heller ikke gylding, pga. det å ikke ta med noen på tur pga. dens oppførselskarakter er noe ulovlig, som min rektor sa. Edit: Nå får skolen konsekvenser Endret 8. juni 2005 av Pakkis Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) @Scoot: Hvorfor det? De har bidratt til en klassetur, og har minst det siste halvåret vært klar over at de risikerte ikke å få bli med. De har bidratt med pengene, men det betyr ikke at det er deres penger. De pengene har gått til fellesskapet, og ved å melde seg på turen, har elevene sagt seg enige i det. Om de skulle få "sine" penger, ville det kanskje bety at hele turen måtte avlyses. Alternativt kan det hende at mesteparten av pengene allerede var brukt. Endret 8. juni 2005 av G2Petter Lenke til kommentar
scoot Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 @Scoot:Hvorfor det? De har bidratt til en klassetur, og har minst det siste halvåret vært klar over at de risikerte ikke å få bli med. De har bidratt med pengene, men det betyr ikke at det er deres penger. De pengene har gått til fellesskapet, og ved å melde seg på turen, har elevene sagt seg enige i det. Om de skulle få "sine" penger, ville det kanskje bety at hele turen måtte avlyses. Alternativt kan det hende at mesteparten av pengene allerede var brukt. Jeg synes fortsatt han bør få være med/få igjen det han har bidratt med, er mulig du har et poeng der, men jeg er fortsatt i mot skolen`s behandling av elevene! Lenke til kommentar
Bansh Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) @Scoot:Hvorfor det? De har bidratt til en klassetur, og har minst det siste halvåret vært klar over at de risikerte ikke å få bli med. De har bidratt med pengene, men det betyr ikke at det er deres penger. De pengene har gått til fellesskapet, og ved å melde seg på turen, har elevene sagt seg enige i det. Om de skulle få "sine" penger, ville det kanskje bety at hele turen måtte avlyses. Alternativt kan det hende at mesteparten av pengene allerede var brukt. Alle i trinnet har rett til pengene uansett hva! Det er ikke privat klubb dette her, men en offentlig skole. Edit: Pengene skal deles likt med ALLE elevene. Endret 8. juni 2005 av Pakkis Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Å bruke noen som helst slags karakterer, det være seg norsk, matte, eller orden og oppførsel, som kriterier for å være med på skoletur er totalt på trynet. Dette skulle aldri skjedd, og jeg er glad for å høre at rektoren har innrømmet at det var ulovlig. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Ja, det er en offentlig skole, hvor enkelte av elevene på grunnlag av egen oppførsel, og etter advarsler, blir vurdert dithen at de står i fare for å ødelegge for turen. Selvfølgelig synes dere at dette er kjipt, men det koker ned til at dere har ødelagt for dere selv, og at skolen kanskje måtte avlyst om dere skulle hatt "deres del". Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 psilocybe ting er ofte litt mer komplisert enn som så. Verden er ikke bygget opp slik at den som bryter en regel er et bøllefrø som fortjener sin straff. (selv om det kanskje kan virke slik i de fleste tilfeller) I Norge har vi et sosialistisk styre, noe som innebærer at alle skal ha rett til å delta i fellesskapet. Også problembarn som kanskje har blitt problembarn av ulike grunner som de selv ikke er skyld i. Jeg er enig i at noen personer hadde fortjent utestegelse fra en slik tur. Men dette blir for vanskelig for læreren og bedømme, og en slik regel burde aldri vært laget iallefall ikke med hensyn på at det var ADHD barn i klassen. Pakkis det er da fullt mulig og opptre normalt uten å være en rævslikker på skolen og alikevell få god oppførsel. Jeg fikk faktisk skryt av læreren på ungdommskolen fordi jeg torde og si meningene mine. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Dere fikk en advarsel for et halvt år siden, og ignorerte den, så jeg ser ikke hvorfor dere skal ha rett til verken tur eller penger. Igjen, konsekvenser. Men igjen, denne advarslen var heller ikke gylding, pga. det å ikke ta med noen på tur pga. dens oppførselskarakter er noe ulovlig, som min rektor sa. Rektor er nok ikke jurist nei. Hvordan mener du det blir forbudt å ikke ta med bråkemakere, her definert som de med nedsatt oppførsel, på tur? Fine anmerkninger du har. Jeg har to for å prate i timen på et halvt år, og jeg er temmelig pratsom. Det er nok ikke bare fordi du er pakistaner du får dem, alt er ikke rasisme, og alle er ikke i mot deg. Men om du prater så ofte er det prisen å betale. Scot, eller hvem som skrev om røking etter skoletid: I min skoles reglemet er røking på skolens område eller et definert område rundt, forbudt, hele døgnet. Det er ikke mattekaraktereren som har noe å si for deltagelse på turen, men oppførsel, noe som er temmelig sentralt på en slik tur. Kanskje anmerkningene ikke var så alvorlige, men er du sikker på at du ikke har kastet sneballer eller "vært bevisst uforskammet mot medelever" som det heter på anmerkningslappene? Du sier du var en bråkemaker og andre ting forrige skoleår. Det slår deg ikke at du dermed ikke har gitt lærerne et godt inntrykk? I klassen min har EN elev NG. Vi har vært oppe i to, men det andre uromomentet ryddet vi av veien. Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Urettferdige og tåpelige utvelgelser er desverre ikke noe nytt. Når jeg gikk på videregående skulle vi på tysklandstur med tyskklassen. Det skulle være med 2 lærere, og 10 elever pr lærer (e.l.). Alle som ville være med skulle skrive navnet sitt på en lapp, og så skulle det trekkes. Jeg og en klassekamerat skrev navnet vårt på en lapp og "la den i hatten". Nå skal det nevnes at vi kanskje ikke var de mest hardtarbeidende elevene i klassen, men vi gjøre det vi skulle, og forstyrret ikke klassen (vi hadde begge g i orden og oppførsel). Så ble det trukket (iallefall tilsynelatende), og de ble valgt ut 20 elever, blandt 22 som ville være med. Jeg og min klassekamerat var selvfølgelig de som ikke fikk være med. Jeg klarte ikke se hvorfor vi to ikke skulle kunne være med; hvilket problem kunne det skape om vi to ble med, slik at lærere fikk "én mer å passe på hver". Jeg spurte da læreren om hvorfor (tenkte kanskje det var no strenge regler ang. forsikring eller annet) og fikk svaret: "ledelsen har bestemt det". Så jeg spurte hvorfor og fikk svar tilbake "de syns noe mer enn 10 elever per person var litt mye". Det var all grunnen jeg fikk. Rettferdig? neppe... Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Steike! det der var virkelig urettferdig! Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Scot, eller hvem som skrev om røking etter skoletid: I min skoles reglemet er røking på skolens område eller et definert område rundt, forbudt, hele døgnet. Men på noen skoler, røyker jo faktsik lærerne også.... Det blir litt feil, etter min mening... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå