Gå til innhold

Urettferdig utvelgelse til avslutningsklassetur

Bansh

Anbefalte innlegg

(egentlig mener jeg dere burde få pengene tilbake pluss erstatning, ettersom dere gikk glipp av mye av det sosiale)

Å gi noen erstatning for at de med viten, vilje og selvforskyldt gikk glipp av en skoletur, er bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt morsomt å se flere her påstå at røyking er dårlig oppførsel. Oppfører alle røykerene i Norge seg dårlig da :roll: Det er riktig nok brudd på skolens regler, men når lærere røyker sammen med elevene slik det nesten daglig ble gjordt på ungdomsskolen jeg gikk på tyder det ikke akkurat på at røyking blir ansett som noe stort oppførselseproblem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

problemet er at stort sett alle lærere i dag behandler ungdomsskolelever som små dritunger. Vi får ikke en gang lov å kaste snøball om vinteren. Man får anmerkning om man blir sett med snø i hånden uten å kaste.

Lenke til kommentar

Som det ble nevnt lengre opp på siden har vi nok ikke hørt begge sidene av saken.

Men jeg tror ikke trådstarter helt har innsett alvoret i den virkelige verden.

Vi fikk beskjed etter jul at de som ikke har god i oppførselskarakter, ikke fikk lov å være med på denne turen. Jeg trodde dette var bare for å skremme oss til å oppføre oss bedre den siste tiden, noe jeg gjorde. men pga. meningsløse anmerkninger har jeg synket ned til NG i oppførsel.

Hvorfor skulle skolen komme med tomme trussler, hva får deg til å ikke ta skolen på alvor?

Jeg har selv vært gjennom hele grunnskolen uten en eneste stor skoletur, leirskole eller avsluttningstur grunnet skolens styre var redd for å bryte noen av de nye reglene.

Noen vil kanskje kalle det urettferdig, men verden er blodig urettferdig, helt grusom, osv. Men det er slik vi lever, vi kan ikke forandre på alt og vi trenger derfor heller ikke bry oss om hva vi ikke kan gjøre noe med.

Jeg vet at mange gode venner av meg har gått ned i orden og oppførsel pga. mas i klasserommet, disse personene er utrolig snille, greie og skoleflinke. Ingenting er galt med dem, men de viser manglende interesse og viljestyrke til å følge med i timene. Det er skjelden en elev får merknad for å mase uten at lærer har noe å si. Vi skal respektere lærerne for det de gjør og all deres innsats for å lære oss å bli noe, ikke drite i hva de har å si.

Personlig har jeg aldri fått en eneste merkand for å mas selv med skolens "strengeste og sureste" lærer, en hyggelig dame i sine sene 50år.

Poenget er at du skal respektere folk rundt deg, lære av både dine egne feil og andres, ta andre alvorlig og gjøre som du får beskjed om.

Men jeg forstår at skolens avgjørelse kan virke urettferdig, og pengene har dere rett på, noe som det også virker som at dere får. Så litt lite hjelp fra skolen, men det ordner vel seg til slutt?

Endret av Dasset
Lenke til kommentar
Det er riktig nok brudd på skolens regler, men når lærere røyker sammen med elevene slik det nesten daglig ble gjordt på ungdomsskolen jeg gikk på tyder det ikke akkurat på at røyking blir ansett som noe stort oppførselseproblem.

Nå er det vitterlig forskjell på lærerne i det ganske land. Kanskje "dine" lærere var hardbarkete røykere selv, og mente hindring av røyking var for tortur å regne. Kanskje lærerne på den omdiskuterte skolen er ikke-røykere/har familie som har dødd av lungekreft, og derfor går aktivt inn for å hindre unge å begynne med dette.

Uansett, hvis skolereglementet sier at røyking ikke er tillatt på skolens område, og det ikke er tillatt å forlate skolens område mellom kl. sånn og sånn, så er det bare å akseptere at man får nedsatt oppførselskarakter. Eventuelt kan man bytte til en mer røyke-vennlig skole hvis man er så desperat.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er likegyldig glad hvis jeg får en alreit avslutning, men fortsatt forbanna på denne urettferdigheten. Vet at jeg kommer til å møte mange lignende situasjoner, men jeg vil også prøve å stoppe dem. Jeg har lagt kortene på bordet og har innrømmet hva jeg har gjort for å fortjene den NG'n, sagt at enkelte hadde vært vanskelige å håndtere og jeg ville bare at skolen kunne ordne det opp på en annen måte enn dette.

Lenke til kommentar
Det er riktig nok brudd på skolens regler, men når lærere røyker sammen med elevene slik det nesten daglig ble gjordt på ungdomsskolen jeg gikk på tyder det ikke akkurat på at røyking blir ansett som noe stort oppførselseproblem.

Nå er det vitterlig forskjell på lærerne i det ganske land. Kanskje "dine" lærere var hardbarkete røykere selv, og mente hindring av røyking var for tortur å regne. Kanskje lærerne på den omdiskuterte skolen er ikke-røykere/har familie som har dødd av lungekreft, og derfor går aktivt inn for å hindre unge å begynne med dette.

Uansett, hvis skolereglementet sier at røyking ikke er tillatt på skolens område, og det ikke er tillatt å forlate skolens område mellom kl. sånn og sånn, så er det bare å akseptere at man får nedsatt oppførselskarakter. Eventuelt kan man bytte til en mer røyke-vennlig skole hvis man er så desperat.

Aksepterer min NG, men jeg aksepterer ikke at jeg og de andre ikke fikk bli med pga. hva som står bak den NG.

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke slik at en lærers personlige mening skal spille noen rolle i forhold til at man får anmerkninger eller ikke. En av jobbene en lærer har, er å overse at elevene overholder skolens ordensreglement. Reglementet er faktisk ikke bestemt av lærerne, men av samarbeidsutvalget på skolen, der foreldrene har mye de skulle ha sagt.

Derfor bør man vel være sur på foreldrene og grunnskoleloven, og ikke den som skal håndheve reglene.

Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke slik at en lærers personlige mening skal spille noen rolle i forhold til at man får anmerkninger eller ikke. En av jobbene en lærer har, er å overse at elevene overholder skolens ordensreglement. Reglementet er faktisk ikke bestemt av lærerne, men av samarbeidsutvalget på skolen, der foreldrene har mye de skulle ha sagt.

Derfor bør man vel være sur på foreldrene og grunnskoleloven, og ikke den som skal håndheve reglene.

Vel, det betyr ikke at en lærer ikke lar sin egen personlige mening påvirke hvem som får anmerkning og hvem som ikke får det. Lærere er nemlig mennesker de også, ikke perfekte maskiner som gjør akkurat det de skal uten å ha menneskelige følelser...

Herr Brun

Lenke til kommentar
Forskjellsbehandling er ikke kult. :no:

Du kan ikke kalle det forskjellsbehandling.. Han har selv gjort seg fortjent til å ikke være med.. Og når lærere sier sånt, mener de det.. og hvorfor bare kødde og få nedsatt.. kan risikere å ikke komme inn på den skolen du vil inn på.. for de vil ha folk som oppfører seg..

og det er vel en grunn til at du ikke fikk være med da..

Lenke til kommentar
Som sagt, det skal ikke mye til for å få NG i atferd. Juksing på prøver, bråk i timene, slåssing, røyking, litt kaos her og der er mer enn nok.

Ja, stakkars dere. Grensen for NG burde jo lagt mye høyere, f.eks. ved å banke noen med balltre, eller stikke dem med kniv.

Sier meg enig i den.

Er det rart du får anmerkning når du røyker når det ikke er lov? Nei.

Dog, det finnes noen lærere som er ekstreme på dette med litt snakking i timene, gir anmerkning for ingenting.

Som oftest er en NG fortjent, men at du ikke får være med på turen er bare teit!

Lenke til kommentar
Men dere gir fullstending langt fan i at det skolen har gjort er ulovlig?

Ulovlig? Du har sannsynligvis skrevet under på at du godtar reglementet. Hvordan blir det ulovlig, vennen min?

Noe sier emg at trådstarter holder noe tilbake. Du kan ikke legge ved anmerkningene dine, så vi ser hva de enkelte kommer av?

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Som sagt, det skal ikke mye til for å få NG i atferd. Juksing på prøver, bråk i timene, slåssing, røyking, litt kaos her og der er mer enn nok.

Ja, stakkars dere. Grensen for NG burde jo lagt mye høyere, f.eks. ved å banke noen med balltre, eller stikke dem med kniv.

Meget bra sagt, psilocybe.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...