Gå til innhold

Urettferdig utvelgelse til avslutningsklassetur

Bansh

Anbefalte innlegg

På mandag dro hele tiende trinn på avslutningstur til Gotland i Sverige, men ikke 13 "vanskelige" elever inkludert meg selv.

Vi har samlet pengene til klasseturen helt siden 8 klasse og vi har jobbet på spreng får å få råd til klasseturen i tide. Vi fikk råd med "shampopakking" i en fabrikk, selging av kaker, nøkleringer osv. Konserter på skolen og andre aktiviteter for å samle inn penger.

Vi fikk beskjed etter jul at de som ikke har god i oppførselskarakter, ikke fikk lov å være med på denne turen. Jeg trodde dette var bare for å skremme oss til å oppføre oss bedre den siste tiden, noe jeg gjorde. men pga. meningsløse anmerkninger har jeg synket ned til NG i oppførsel.

Jeg og 12 andre elever måtte bli hjemme, med usle 2000 kr, som vi i dag brukte opp på bowling og MacDonalds.

Har skolen egentlig rett til å gjøre dette? Jeg forstår at noen av disse som ble igjen er vanskelige å styre, men da skal vel skolen sette inn resurser for å kontrollere de elevene på turen, og jeg synes alle som ble igjen kunne oppført seg fint..

Synes det er moralsk feil å gjøre dette. Det er jo en avslutningsklassetur, ikke en klassetur til et museum i Oslo eller noe. Denne opplevelsen finner jeg sterkt urettferdig, stor grad av forskjellsbehandlig og personlig har dette ødelagt min avslutning fra grunnskolen.

Hva synes dere om dette?

#Topic endret fra :Urettferdig avslutnings klassetur

til: Urettferdig utvelgelse til avslutningsklassetur#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er disse meningsløse anmerkningene du snakker om, de pleier vanligvis å komme for en grunn.

Forstår skolen godt som ikke tar med elever som ikke klarer å oppføre seg etter reglene, da skolen faktisk er ansvarlige for elevene. Og det er "umulig" å ha ansvar for noen som ikke gidder å følge reglene.

Edit: ja, skolen har rett til å gjøre det.

Lenke til kommentar

2000kr på MacDonalds+bowling; spiser du mye du eller? =P >Synes personlig slikt er meget teit, men IKKE hvis saken viser seg at du/de andre faktisk er noen drittsekker som ikke kan oppføre seg. Ville DU likt å ha ansvaret for mange ungdommer hvis du ikke føler du har "kontroll" over de? Sett deg i lærerenes situasjon.

Lenke til kommentar

Min NG i oppførsel er av utallige anmerkinger for prating av sideman, og et par røykemeldinger. Jeg hadde oppført meg fint på turen, gitt lærerne respekt som jeg alltid gjør.

De 2000 kronene var av dyr bowling, og 13 sultne elever på maccern :p

Uansett, 2 av elevene som ble igjen har ADHD, men oppfører seg fint med medikamenter, noe dem ofte glemmer eller ikke gidder å ta før skolen. Og det ble brukt litt over 100 tusen på den turen(ca 65 elever som ble med), og vi 13 skal dele på 2000? Gimme a break!

Og vi har rett til en tur på samme nivå som de andre fikk, selv om vi da måtte dra på en tur aleine. Eller vi kunne satt spesial lærere som er utdannet for behandling av barn med ADHD eller annet.

Edit: Hvem her ville syntes det var rettferdig å ikke fått vært med på avslutningstur fra grunnskolen, pga. noen usle røykemeldinger og dumme meningsløse anmerkninger?

Endret av Pakkis
Lenke til kommentar

Noen raske kommentarer

1. Regner med de 2000 ikke var 2000 per pers

2. Forskjellsbehandling ville være å sende noen med NG i oppførsel på tur, men ikke andre

3. Kanskje du har lært at noen ganger medfører ting konsekvenser. Du var tross alt advart!

Lenke til kommentar

Hvordan tror du vi 13 føler det? De 2000 var delt på oss 13 ja. Dritt lei av denne forskjellsbehandlingen! Vi er skoleelever, ikke noen harddanka krimminelle som ville drikki seg drita vær kveld på turen og spytta lærern i trynet bare de så på oss.

Kan nesten ikke tro det jeg leser her. Til og med de som ble med syntes det var urettferdig at vi ikke fikk lov til å bli med. Noen jenter lagde til og med "petition" om at vi skulle bli med.

Edit: God eks. på forskjellsbehandlig. En jente med NG fikk bli med pga. Pappa'n hennes eide eller kjørte bussen dem dro med. Husker ikke helt. Eller er det også riktig? Siden Pappa eide/kjørte bussen...

Edit2: Oppførselskarakter er heller enda ikke satt. Vi bare tipper hva vi ender opp med.

Endret av Pakkis
Lenke til kommentar

Synes på en måte at alle burde få være med.. men samtidig, hvis du har klart å skaffe deg NG kan ikke lærerne vite om du vil oppføre deg bra på turen.. Er ikke sikkert at de vil ta sjanser på det..

Men uansett burde de kanskje ha andre argumenter enn NG for å ikke ta deg med.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor de skal dobbeltstraffe... De har allerede straffet deg ved å gi deg NG i karakter, og så skal de også straffe deg på nytt ved å nekte deg skoletur? Jeg synes det var ganske råttent av skolen, med tanke på at dette var en avslutningstur - noe som er et av høydepunktene i hele grunnskolen. :roll:

Nå kan jo årsakene til at du fikk NG være mange, men dersom det er ubetydelige småanmerkninger burde jo ikke det være noe problem.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner skolen godt, og jeg regner med at jeg ville innført samme sanksjoner selv. Man har som lærer ansvar for alle elevene, og det å ha med seg elever som gang på gang har vist at de ikke klarer å følge regler - det er ikke noe morsomt. Da er det bedre å heller la dere få en liten bit av kaken, og heller holde dere hjemme hvor de ikke har noe ansvar for dere.

Bare så det er nevnt, så er jeg selv lærerstudent.

Som en tidligere har nevnt, har dere nettopp fått fått lære hva konsekvenser av deres tidligere handlinger er. Samme hvor meningsløse du mener anmerkningene er, så har du brutt reglene skolen har satt.

Lenke til kommentar

Endeleg ein skule som gjer bruk av oppførselskarakteren.

Du kaller det bagateller og småanmerkninger, men du har brutt regelmentet til skulen, og du var advart om at konsekvensen var at du ikkje fekk vere med på skuleturen.

Synd men slik er verkelegheiten.

Håper du lærer av dette og skjønner at brudd på regelverket er brudd uansett kor lite det er, og brudd får konsekvenser.

Lenke til kommentar
Forstår skolen godt som ikke tar med elever som ikke klarer å oppføre seg etter reglene, da skolen faktisk er ansvarlige for elevene. Og det er "umulig" å ha ansvar for noen som ikke gidder å følge reglene.

Jeg kunne vært enig med deg (og en del andre her) hvis det var snakk om LG. Bråkebøttene og problemmakerene man i dette tilfellet ikke ville ha med er ytterst sjeldent de med NG, og så godt som alltid de med LG. Det er dessverre ikke noe problem å få NG i oppførsel. Har man en ordentlig nazilærer skal det ikke mye til.

Forøvrig er det de som ikke fikk være med sitter igjen med aaaaalt for lite. Elementær matematikk tilsier at det skulle vært drøyt 20.000kr og ikke 2.000kr. I tillegg er det i og for seg en dobbeltstraff man får, hvilket jeg synes lite om, men jeg antar det er likegodtatt som prikk, bot og fengsel er når man blir tatt for råkjøring selv om EU-regler gjennom EØS-avtalen tilsier at dobbeltstraff ikke skal forekomme. Staten er ikke alltid så veldig lovlydig og rettferdig... slik er det bare.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

synes kanskje at skolen burde tipset dere om disser reglene helt fra skolestart, ettersom dere har samlet inn mye penger. ikke så gøy og samle inn penger for at andre skal dra på ferie. men så burde det jo ikke være så vanskelig og holde en ok ordenskarakter da visst man virkelig vil..

Lenke til kommentar

Hvis skolen hadde sagt på forhånd att du/dere som ikke har dårlig oppførsel/ordens karakter ikke får være med på turen er det jo en grunn til det! Ikke bare skremsel hele tiden selv om det er grunnskolen. Du og dere 12 andre som ikke fikk være med på turen har dere selv å takke... Whine i hw forumet gjør ikke saken noe bedre... :no:

Lenke til kommentar

synes det var dårlig gjort ja, men det er fengsel og bøter også, blir ikke mindre galt av det.

dere fikk en advarsel, lærerene må jo så klart følge denne.

og hun jenta som fikk bli med er dårlig, men sikkert nødvendig for at de fikk bussen, de fleste lærere tenker mer på penger enn regler de selv har satt

synes lærerene kunne latt alle være med, og ikke sagt at de som fikk nedsatt ikke fikk være med, når jeg gikk på skole var det ingen snakk om at noen ikke skulle får være med, det var heller slik at lærerene gjorde alt for at alle skulle få bli med

uansett så burde de andre i klassel laget mer bråk for at dere skulle fått vært med, hvis de synes at dere burde fått bli med da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...