SteinF Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Topic sier det meste, jeg lurer på om man får bedre ytelse ved å kjøre FSB/HTT synkront med minne. F. eks. Hva gir best ytelse av disse? FSB/HTT på 250Mhz og minne på 200Mhz. Eller å kjøre det synkront på 225Mhz? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) I et Intel-system (som er det du har) vil minneytelsen gå ned om du kjører FSB/RAM på noe annet enn 1:1, men hvor mye som skal til for å kompensere tapet (mtp høyere FSB/klokkehatighet) er jeg ikke sikker på. Det får du nesten teste selv. Socket-A-systemer taper også minneytelse ved å kjøre FSB og RAM asynkront, men jeg aner meg at de ikke taper like mye minneytelse som Intel-systemer. På AMD64-systemer derimot spiller det ingen rolle hvilken hastighet minnet kjører på siden minnekontrolleren kjører på 2000-2400 MHz (CPU-fart). Du vil da ikke få noen høyere minneytelse ved å øke HTT, men minneytelsen vil allikevel ikke bli dårligere (som på Intel). Edit: La til socket A Endret 9. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 På AMD-systemer derimot spiller det ingen rolle hvilken hastighet minnet kjører på siden minnekontrolleren kjører på 2000-2400 MHz (CPU-fart). Du vil da ikke få noen høyere minneytelse ved å øke HTT, men minneytelsen vil allikevel ikke bli dårligere (som på Intel). Gjelder det for Socket-A og? Eller er det kun med A64 det er slik du beskriver det? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Sorry, en liten blunder. Socket A er omtrent som Intel, men har kanskje ikke fullt så stort tap. Grunnen til at AMD64-minneytelsen ikke er påvirket av dividere er pga. plasseringen og hastigheten på minnekontrolleren (i CPU'en, og med CPU'ens hastighet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå