Gå til innhold

Stor ytelsesforskjell med og uten divider?

SteinF

Anbefalte innlegg

Topic sier det meste, jeg lurer på om man får bedre ytelse ved å kjøre FSB/HTT synkront med minne.

F. eks.

Hva gir best ytelse av disse?

FSB/HTT på 250Mhz og minne på 200Mhz.

Eller å kjøre det synkront på 225Mhz?

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et Intel-system (som er det du har) vil minneytelsen gå ned om du kjører FSB/RAM på noe annet enn 1:1, men hvor mye som skal til for å kompensere tapet (mtp høyere FSB/klokkehatighet) er jeg ikke sikker på. Det får du nesten teste selv.

Socket-A-systemer taper også minneytelse ved å kjøre FSB og RAM asynkront, men jeg aner meg at de ikke taper like mye minneytelse som Intel-systemer.

På AMD64-systemer derimot spiller det ingen rolle hvilken hastighet minnet kjører på siden minnekontrolleren kjører på 2000-2400 MHz (CPU-fart). Du vil da ikke få noen høyere minneytelse ved å øke HTT, men minneytelsen vil allikevel ikke bli dårligere (som på Intel).

Edit: La til socket A

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
På AMD-systemer derimot spiller det ingen rolle hvilken hastighet minnet kjører på siden minnekontrolleren kjører på 2000-2400 MHz (CPU-fart). Du vil da ikke få noen høyere minneytelse ved å øke HTT, men minneytelsen vil allikevel ikke bli dårligere (som på Intel).

Gjelder det for Socket-A og?

Eller er det kun med A64 det er slik du beskriver det?

Lenke til kommentar

Sorry, en liten blunder. :blush:

Socket A er omtrent som Intel, men har kanskje ikke fullt så stort tap.

Grunnen til at AMD64-minneytelsen ikke er påvirket av dividere er pga. plasseringen og hastigheten på minnekontrolleren (i CPU'en, og med CPU'ens hastighet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...