Gå til innhold

Kritikk på min første hjemmeside Håper du liker de

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Allerede da jeg så nicket ditt visste jeg at vi ikke har med en dreven web-designer å gjøre, sorry :p

Hva er dette?

<table width="185" border="0" cellspacing="1" cellpadding="0" bgcolor="#000000" align="center">
      <tr> 
       <td colspan="3"> 
        <table width="100%" border="0" cellspacing="1" cellpadding="0" bgcolor="#CCCCCC">

<tr bgcolor="#000000"> 
          <td> 
           <table cellspacing="1" cellpadding="0" border="0" bgcolor="#000000" width="100%">
            <tr> 
             <td> 
              <table cellspacing="0" cellpadding="0" border="0" width="100%">
               <tr> 
                <td colspan="2" class="light"> </td>
                <td rowspan="2" width="1" class="dark"><br>
                </td>
               </tr>

<tr> 
                <td width="1" class="light"><br>
                </td>
                <td> 
                 <table cellspacing="0" cellpadding="1" border="0" width="100%">
                  <tr> 
                   <td class="medium"> 
                    <table cellspacing="0" cellpadding="4" border="0" width="100%">
                     <tr> 
                      <td class="text"></b></td>
                     </tr>

</table>
                   </td>
                  </tr>
                 </table>
                </td>
               </tr>
               <tr> 
                <td colspan="3" class="dark"> </td>
               </tr>

</table>
             </td>
            </tr>
           </table>
          </td>
         </tr>
         <tr>

Skal du nå engang sette opp et dokument med tabeller, gjør det riktig :p Nei, svaret skal vel egentlig være at du ikke skal bruke tabeller til noe annet enn tabulære data (hater det ordet. et eksempel kan være timelista di fra jobben, det kan en tabell brukes til.

Ellers er dette ekstremt ".tk", hvis det sier deg noe. Romskipgrønne farger på svart bakgrunn = fyfy.

Fjern dottene fremfor listene, de var ikke spesielt pene. Gjøres med list-style-type: none;

<hr> er det ikke noe poeng i. Sett feks border-bottom: 1px solid #FFF i stedet

.:Velkommen:. er ikke pent, i mine øyne. All bruk av :: .:: ,,,,...::: etc er bare bortkastet bruk av av tegn som strengt tatt ikke har noe å gjøre der.

Når man går inn på de forskjellige menyalternativene forandrer størrelsen (bredden) på tabellen der menyen ligger.

"Her er det noen linker til mye rart...det kommer flere snart.................". Igjen, det holder med ett punktum.

Epilepsibakgrunnen din må du forandre på. Den var ikke pen.

Ellers falt ikke fargevalget i smak, headern likeså. Det lyser billige ps-effekter av den.

Lenke til kommentar

Vel, koden skal jeg ikke kritisere, for den sier seg selv. ;)

- Hva med litt padding/mellomrom mellom menyen og innholdsboksen?

- Fast bredde på meny og innholdsboks?

- Forferdelig header (fjern den overdrevne bevel- og embosseffektene

- ::Home:: er helt unødvendig og ikke fint

- Stygge skillelinjer, lag noen nye

- Ikke pene meny-symboler (de til høyre)

- Fjern den hvite borderen og legg til en pen dropshadow isteden

- Bare fjern de bevel & emboss, det er så stygt.

Lenke til kommentar

så lenge IE sliter med å rendre W3C Standard CSS, så skjønner invertfall ikke JEG hvorfor man skal skifte over til ren CSS layout? (selv om jeg bruker FF og gir F. i hvordan ting ser ut i IE...)

Synes sida så grei ut jeg. Har kanskje ikke "utdanning" i design, men jeg vet hva jeg liker.

Oversiktlig, enkel å lese, rask å laste...hva mer kan man egentlig forvente? :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Samtidig argumenterer man med at man ikke skal bruke tabeller fordi det er "feil"? Som om det er ett sååå mye bedre argument? Ok, ja det KAN være lettere å kode...hvis man kan CSS fra før...

Og ja, jeg bruker det argumentet. Hvis IE ikke klarere å vise det skikkelig, hvorfor skal "jeg" kode mine sider 100% CSS 2.0 og XHTML strict? 90% av folk som ser sida vil jo få opp "feil" uansett..

Hvorfor da ikke bare kode det slik at "alle" browsere takler det bra og slippe å gjøre dobbelt arbeid?

(selv koder jeg 100% css og xhtml trans. men det bare i "protest" mot I.E.s manglende funksjonalitet...)

Lenke til kommentar
Hvis IE ikke klarere å vise det skikkelig, hvorfor skal "jeg" kode mine sider 100% CSS 2.0 og XHTML strict? 90% av folk som ser sida vil jo få opp "feil" uansett..

Når du starter med å si at IE garantert ikke vil vise det riktig er det jo ikke rart at du ikke får sider til å se like ut.

Innse det - om sidene ser like ut for sånn grovt sett alle eller om 90% av folka ser sida feil er ene og alene ditt «ansvar».

Hvorfor da ikke bare kode det slik at "alle" browsere takler det bra og slippe å gjøre dobbelt arbeid?
Hvorfor kan ikke bare alle late som om vi lever i 1995? Weben utvikler seg, men går saktere om «nyere» teknologier ikke tas i bruk. (Hermetegn rundt nyere fordi CSS nå begynner å bli noen år.)

Samtidig argumenterer man med at man ikke skal bruke tabeller fordi det er "feil"?
Her er vi over på semantikk, og at elementene i HTML skal brukes til det de er ment for. Men dette har du sikkert lest i artikkelen, og det gjorde visst ikke det helt store inntrykket.

Poenget er at det i dag ikke er et så stort problem som du skal ha det til å lage sider som ser like ut i de fleste nettlesere. (Men som sagt større enn det skulle ha vært pga. IE.)

Lenke til kommentar

Mr.Berg: orker ikke quote alt...

Men er det virkelig nødvendig å kode alt 100% korrekt for en nybegynner med sin første website? Jeg forstår poenget ditt, min egen website er 100% XHTML trans. (iallefall i følge online sjekkeren), men vises bugga i I.E. (og jeg driter i IE brukerene :p), men for en som akkurat starter opp med HTML koding? greit nok å starte "riktig" for ikke å lære feil, men noenganger er resultatet viktigere enn prosessen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Må nesten bare le jeg. Koden sier ganske mye om personen/tingen som har skrevet det da.

EDIT: Har nicket ditt noe spesielt budskap eller noe? Vanligvis pleier et nick å være et nick (eller navn da) :p

Et bilde sier også ganske mye:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Men er det virkelig nødvendig å kode alt 100% korrekt for en nybegynner med sin første website? Jeg forstår poenget ditt, min egen website er 100% XHTML trans. (iallefall i følge online sjekkeren), men vises bugga i I.E. (og jeg driter i IE brukerene :p), men for en som akkurat starter opp med HTML koding? greit nok å starte "riktig" for ikke å lære feil, men noenganger er resultatet viktigere enn prosessen :)

om du har kodet "riktig" "xhtml" eller ikke har ingenting å si når du sikkert har kløna med css'n. :)

Det er den som bestemmer hvordan ting ser ut veit du.

Valideringen skjekker bare at det ikke er noe strukturelt feil.

Den veit ikke hva du prøver å oppnå :nei:

Og hvorfor la vær å kode 100% riktig, dumt å lære seg uvaner... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...