Gå til innhold

Ufordel med 2 brikker på forskj. hastighet?

Rexen

Anbefalte innlegg

Fra før har jeg 512mb PC-2700 (333mhz) DDR-RAM.

Jeg skal ha 512mb til, og jeg tenkte først å kjøpe en helt identisk brikke.

Men så fant jeg ut at en 512mb PC3200 (400mhz)-brikke er billigere.

Begge brikkene vil da måtte kjøre på 333mhz da, ikke sant?

Men er det noen grunn til at jeg skal slå til på den identiske brikken, selv om den er dyrere? Dvs; er det en ufordel hvis den ene brikken egentlig er raskere enn den andre?

Endret av Rexen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ratinger behøver ikke bety all verden. Hvor bra en brikke yter kan uansett variere fra en plattform til en annen. Hvis PC2700-brikken kan klokkes like langt, og med høvelig like timinger, bør det ikke bli problematisk. At en brikke er ratet til PC2700, betyr ikke at den MÅ kjøre på DDR333. Og ærlig talt skal det godt gjøres å merke forskjell på noen MHz ekstra minneklokke, eller strammere timinger.

Men ikke misforstå - det er jo alltid en fordel at brikkene er så like som mulig. Jeg sier bare at ratinger ikke er noen garanti for at de ikke vil gjøre det, og at det skal endel til for at forskjellene virkelig blir merkbare i praksis.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet allerede at begge brikkene vil komme til å kjøre på 2700.

Det jeg lurte på er om det er en ufordel å ha en 3200 som kjører på 2700, i forhold til å bruke en "ekte" 2700-brikke. (Har ikke planer om å overklokke noe.)

Er det noen som helst grunn til at jeg ikke skal kjøpe 3200-brikken, når den er billigere en 2700-brikken? Vil f.eks Dual-channel fungere selv om de egentlig er forskjellige, eller vil systemet bli ustabilt, osv?

Jeg kjører en FSB @ 133, hvis det har noe å si. (Athlon XP 2400+)

Et annet spørsmål når jeg først holder på:

Må den nye brikken plasseres i en "riktig" slot for at dual-channel (tror det heter det) skal fungere, eller er det samme hvilke slots jeg plasserer de i?

Endret av Rexen
Lenke til kommentar

Så det kan kjøre dual-channel selv om brikkene egentlig ikke er identiske?

Det står ingenting om dual-channel oppsett i manualen.

Noen som vet hvordan det skal være på et MSI K7 nForce2 SPP mainboard?

Det ser slik ut:

7035546570elsr3ye.jpg

Den brikken jeg har nå er helt til venstre. Skal den andre brikken settes rett ved siden av, eller i den enkelt-slot'en som er litt unna?

Endret av Rexen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...