vinduspusser Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hei jeg har levert en telefon på reprasjon 3 ganger og nå blir d 4. har ikke jeg karv på og heve kjøpet da?¨det har vært 4 forskjellige feil med den, men jeg har hørt at 4. gang har du krav på pengene uansett, er ikke d sant? selv om de gav meg en ny telafon sist gang. de legger skylden på nokia og at de ikke har noe ansvar for telefonen. (kjøpte den på Lefdal, det var en Nokia 3300) og viss dette er sant bør jeg ha med skriftlig brev fra forbrukerrådet eller noe sånn neste gang? Pleas svar meg! Lefdal har dårlig service!!! Lenke til kommentar
Ram's Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Du har jo allerede fått ny mob. Nå har ikke jeg mye peiling på dette området, men søk så finner du det meste. Lenke til kommentar
vinduspusser Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Ja, men den har livell vært på reprasjon 4 ganger. Jeg vill ikke få en ny mobil hele tiden med de samme feilene om og om igjen. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) I henhold til forbrukerkjøpsloven så har du ingen rettigheter. Her står det kun nevnt 3. gangs feil (samme feil). Enkelte produsenter gir derimot en utvidet garanti det første året. Siemens f.eks gir deg krav på SWAP-telefon (de bytter ut håndsettet ditt og ingenting annet med en "ny" enhet. Kan være en reparert DOA-enhet eller liknende) hvilke feil har du hatt? Tenker da på symptomene, ikke på årsaken. EDIT: Denne tråden er tydelig feilpostet. Forhandlere og verksteder mener jeg den bør ligge på. Endret 8. juni 2005 av Crazysteps Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Flyttes fra Programmer spill og os Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Husk at det med 3 ganger feil gjelder symptomer. Eks. Tv skjermen blir svart 2 ganger, den 3 gangen har du rett på ny vare selv om det er forskjellige tekniske feil.(Første gang feil med horrisontal sync og neste gang feil med vertikal sync, mens tredje gang kan være en blanding av de.) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 I henhold til forbrukerkjøpsloven så har du ingen rettigheter. Her står det kun nevnt 3. gangs feil (samme feil). Enkelte produsenter gir derimot en utvidet garanti det første året. Siemens f.eks gir deg krav på SWAP-telefon (de bytter ut håndsettet ditt og ingenting annet med en "ny" enhet. Kan være en reparert DOA-enhet eller liknende) hvilke feil har du hatt? Tenker da på symptomene, ikke på årsaken. EDIT: Denne tråden er tydelig feilpostet. Forhandlere og verksteder mener jeg den bør ligge på. nå skal det jo nevnes at hvis man ser feilene, så kan det vurderes om de utgjør en vesentlig mangel. Hevingsparagrafen gir jo uttrykk for det Lenke til kommentar
vinduspusser Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg har hatt den inne for at den skrur seg av (problemer med koblingen mellom batteriet og telfonen). ". gang virka det ikke og snakke, høre eller høre på høytaleren. og 3. gang var det flere av knappene som ikke virket og dette mener jeg var vesentlige feil. og nå virker ikke knappene igjen. Hva bør jeg gjøre? skal jeg bare fortsette og levere den inn? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg har hatt den inne for at den skrur seg av (problemer med koblingen mellom batteriet og telfonen). ". gang virka det ikke og snakke, høre eller høre på høytaleren. og 3. gang var det flere av knappene som ikke virket og dette mener jeg var vesentlige feil. og nå virker ikke knappene igjen. Hva bør jeg gjøre? skal jeg bare fortsette og levere den inn? dersom tastene slutter å fungere så mener jeg det er en vesentlig mangel. Eller hevings paragrafen antitetisk tolket da Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg har hatt den inne for at den skrur seg av (problemer med koblingen mellom batteriet og telfonen). ". gang virka det ikke og snakke, høre eller høre på høytaleren. og 3. gang var det flere av knappene som ikke virket og dette mener jeg var vesentlige feil. og nå virker ikke knappene igjen. Hva bør jeg gjøre? skal jeg bare fortsette og levere den inn? Ja, du må bare fortsette å lever inn. Skjer det noe med knappene or 3. gang har du krav på å heve kjøpet. De andre feilene må altså gjenta seg to ganger før du får hevt kjøpet på grunnlag av dem. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Det er vel ganske klart at disse feilene til sammen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd. Merk at ikke forbrukerkjøpsloven gir selger noe ubetinget krav på å avhjelp gang på gang bare fordi det er forskjellige mangler. Regelen om antall avhjelpsforsøk er inntatt for å forenkle reglene for forbrukerens del, slik at han lettere skal nå frem med et hevningskrav når samme mangel går igjen. EDIT: Med andre ord: Fremsett et hevningskrav nå, skriftlig. Få med at et uberettiget avslag medfører at du har krav på forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven. Enhver videre forsinkelse vil således påføre dem utgifter. Ta saken til forbrukerrådet, evt. videre. Hvis du har guts og penger, kan du jo kjøre dem gjennom rettssystemet. Endret 10. juni 2005 av Nagel Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 De fleste stopper vel ved forbrukertvistutvalget, og dit er det gratis. Dessuten kan han kanskje få gratis rettshjelp .. Men uansett skriv et skriftlig hevingskrav, går de ikke med på det så gå til forbrukerrådet. Jeg ville også mene at knapper på en mobil er helt vesentlig. Lenke til kommentar
vinduspusser Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Det jeg også er meget skuffet over er at de sier det skal ta fra 10 dager til 2 uker, men jeg har måttet vente til det var gått 1 til 1 1/2 måned før jeg fikk tilbake telefonen og da tok det 2 uker før den neste feilen kom. og jeg fikk ikke lånetelefon. service???? trokke de har mye av det Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hvis du ikke har fått lånetelefon og service har tatt så lang tid ville jeg ha protestert. Du kan kreve lånegjenstand hvis det tar mer en uke fra når du leverte den inn (finnes unntak, og det er at det er rimelig krav).. Reperasjonen skal heller ikke ta en måned, da dette skal skje innen rimelig tid. I ditt tilfelle kan det bli et moment for heving av kjøpet. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hehe, hvis du har vært uten mobilen i opptil halvannen måned uten at du har fått lånetelefon, er det ingen tvil om at du kan heve. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Husk at det med 3 ganger feil gjelder symptomer. Eks. Tv skjermen blir svart 2 ganger, den 3 gangen har du rett på ny vare selv om det er forskjellige tekniske feil.(Første gang feil med horrisontal sync og neste gang feil med vertikal sync, mens tredje gang kan være en blanding av de.) Det står ingenting i forbukerkjøpsloven at det er samme symptomer som gjelder. At forbrukerrådet synes det bør være slik, har veldig lite å si, da de kun er et rådgivende organ og i praksis ikke har noen makt. Såfremt det ikke har kommet noen rettskraftig dom som fastslår at det er symtomer som gjelder, så står butikken fritt til til å tolke det dithen at det er samme feil og ikke samme symtomer. Endret 10. juni 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
vinduspusser Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Ja men bør jeg ha med skriftlig klang neste gang jeg levere inn telefonen? for forgie gang jeg fikk igjen telefonen klagde jeg men de sa at det var nokia sin skyld at det tok så lang tid. og at de ikke hadde noe ansvar for det. og jeg sa at jeg ville heve kjøpet men siden jeg hadde fått ny "innmat"begynte hele regla på nytt. hva bør jeg ha i den skriftlige klagn? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Husk at det med 3 ganger feil gjelder symptomer. Eks. Tv skjermen blir svart 2 ganger, den 3 gangen har du rett på ny vare selv om det er forskjellige tekniske feil.(Første gang feil med horrisontal sync og neste gang feil med vertikal sync, mens tredje gang kan være en blanding av de.) Det står ingenting i forbukerkjøpsloven at det er samme symptomer som gjelder. At forbrukerrådet synes det bør være slik, har veldig lite å si, da de kun er et rådgivende organ og i praksis ikke har noen makt. Såfremt det ikke har kommet noen rettskraftig dom som fastslår at det er symtomer som gjelder, så står butikken fritt til til å tolke det dithen at det er samme feil og ikke samme symtomer. Det står faktisk mangel. En mangel kan være at telefonen slår seg av, da er det samme hvilken årsak denne mangelen har. Hvis du er intressert i å ha rettskraftig vedtak på dette så finnes blant annet FTU 20040403. Dessuten er det ikke bare tull forbrukerrådet farer med, de må ha hold for det de sier (og det har de som oftest.). "Det er ikke bestridt at feil som viser seg ved at telefonen slår seg selv av, utgjør mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16. Forbrukerkjøpsloven har i § 29 første ledd som utgangspunkt at forbrukeren kan velge mellom retting og omlevering, som er de to formene for avhjelp. Når to forsøk på retting av samme mangel mislykkes, har ikke selgeren rett til å foreta flere forsøk på avhjelp" Edit: Om butikken har problemer med Nokia er ikke forbruker sitt problem, men butikken sitt problem. De er fortsatt like pliktig til å følge lovverket om Nokia er et problem for butikken. Synes du burde snakke med forbrukerrådet og få de til å hjelpe deg. Ca. 80% av saken i FTU vinner forbrukerene. Endret 10. juni 2005 av KVTL Lenke til kommentar
vinduspusser Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 ok takk så mye skal knuse dem nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå