superdigg Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Arch kan du dille mye med, men du slipper all kompileringen. Jeg gikk over til Arch fra Gentoo for halvannet år siden, og da ble jeg overrasket over hvor raskt det gikk,selv om jeg ikke kompilert og optimalisert noe. Er vel omtrent de erfaringene jeg har gjort også. Tror optimaliseringene i Gentoo har minimal reell effekt. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hvis du virkelig har lyst til å bevege deg dypt inn i linux land... Skjekk ut LFS ( linux from scratch ) Det er ikke en distro, men en oppskrift for hvordan du skal gå fram for å bygge ditt egetkomponert linux system. Mer "videregående" er det vanskelig å få det Men det er ikke for pingler. Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Hvis du virkelig har lyst til å bevege deg dypt inn i linux land...Skjekk ut LFS ( linux from scratch ) Det er ikke en distro, men en oppskrift for hvordan du skal gå fram for å bygge ditt egetkomponert linux system. Mer "videregående" er det vanskelig å få det Men det er ikke for pingler. He he jo da. Eneste er at da er vi tilbake til å kompilere alt selv igjen... Dessuten: Skal du virkelig på dypt nivå så er det jo bare å laste ned POSIX-dokumentasjonen og begynne å kode - tar jo ikke noe tid i det hele tatt. Da jeg hadde praksiskurs i OS brukte jeg og gruppa mi nesten 4mnd på å kode bruk av thumbdrives inn i MINIX. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 He he jo da. Eneste er at da er vi tilbake til å kompilere alt selv igjen... Dessuten: Skal du virkelig på dypt nivå så er det jo bare å laste ned POSIX-dokumentasjonen og begynne å kode - tar jo ikke noe tid i det hele tatt. Da jeg hadde praksiskurs i OS brukte jeg og gruppa mi nesten 4mnd på å kode bruk av thumbdrives inn i MINIX. Var halvveis ment som spøk, jeg fikk med meg at du ikke hadde helt sansen for all den kompileringa hele tiden. Men som du selv sier: Poenget er at jeg har lyst til å sette opp fra bunnen av. Fra halvspøk til helalvor: "When you get Serious" Slackware. Følger opp Olear på den. Se på Slackware. Alle gode til er tre. Slackware Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 OOo 2 beta ligger i pakkesystemet til arch Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 OOo 2 beta ligger i pakkesystemet til arch På norsk? Og da mener jeg som den du finner på http://no.openoffice.org. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hvis du synes Ubuntu kommer med for mye dill så bør du titte på Debian. Ubuntu er basert på Debian. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 har ubuntu så mye dill? Skal bytte til ubuntu for å komme unna så mye ekstra.. men så skal jeg bytte fra mandrake.. og er nybegynner Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 har ubuntu så mye dill? Skal bytte til ubuntu for å komme unna så mye ekstra.. men så skal jeg bytte fra mandrake.. og er nybegynner Ubuntu har mye mindre dill en Mandrake. I motsetning til sistnevnte har Ubuntu bare et program for hver oppgave, ikke to webbrowsere og ti tekstredigere... Ubuntu er også oppbygd mer simplistisk og målsetningen er at alt bare "skal fungere" uten at man trenger å gjøre noe. Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Støtter Manuel, det høres ut som om Debian er tingen for deg, og jeg kan gi den mine varmeste anbefalinger. Det er ikke den kjappeste distroen, da vil Slackware eller en tweaket Gentoo være tingen, men du er kanskje ikke ut etter å skvise de siste dråpene ut av hardwaren din uansett. Du trenger bare en CD, Debian installerer kun minimalt med pakker før du får anledning til å ta kontrollen fra kommandolinja, og da er det bare å kjøre apt-get etterhvert som du finner ting du vil installere. Dette gjelder enten du laster ned Cd1 eller netinstall. Når det gjelder pakkesystem finnes det etter mine erfaringer ingen over og ingen ved siden. Jeg sikter her til drifting og utvalg av pakker, ikke rart at så mange distroer er basert på Debian. Ideologien er det ingenting å si på. Ingen tiggerbrev å klikke seg forbi før du kommer til godbitene (ble fryktelig provosert første gang jeg lastet ned Mandrake). Jeg anbefaler Sarge, Woody er litt vel gammel, og Sid er for de som har god tid på kveldene. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 En ubuntu install med boot-option 'server' vil også gi et minimalt system(200mb) man kan bygge videre på. Ellers hvis du vil tukle litt, er en ArchLinuxBase instalasjon fin. kun det nødvendige. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 En ubuntu install med boot-option 'server' vil også gi et minimalt system(200mb) man kan bygge videre på. Ellers hvis du vil tukle litt, er en ArchLinuxBase instalasjon fin. kun det nødvendige. Og vil man tukle mer så har man jo server-expert.. 100% kontroll Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Debian gjør nok vei i veldinga ja. Sats på testing-utgaven "Etch". Passe oppdaterte pakker og stabil som et fjell. Edit: Eller Ubuntu. Slenger meg på boot option-bølgen Endret 9. juni 2005 av Svendheim Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hvis det absolutt skal være GNU/Linux, det vil si at *BSD ikke er noe alternativ, gå for Slackware. Distroen er rask, og enkelt bygd opp. Man har full kontroll i Slackware, og alt av programmer, verktøy og kjerner er generiske og rene, ikke bloated, slik tilfellet er med de fleste andre distroer (distro-modifisering). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå