Gå til innhold

Stor ytelsesforskjell med divider?

Anbefalte innlegg

Topic sier det meste, jeg lurer på om man får bedre ytelse ved å kjøre FSB/HTT synkront med minne. Mot at man f. eks. kjører FSB/HTT på 250Mhz og minne på 200Mhz.

Takker for alle svar. :D

Endret av SteinF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
han tenker nok på minne

Sier du det?

Akkurat som om plattformen ikke har stor betydning for denne problemstillingen. Å bruke divider kan være alt fra helt problemfritt, til helt uaktuelt. Dette har jo absolutt ingenting å gjøre med type/mengde/kvalitet på minnet...

Lenke til kommentar

Ok, IC7-MAX3 har i875P brikkesett. Jeg er ikke sikker på hvilke dividere man får tilgjengelig med en prosessor med 533 FSB, men med en FSB800 får man dual channel, og dividerne 1:1, 3:2 og 5:4 å velge i. Kanskje kan man kjøre minnet raskere enn FSB med prosessoren din.

Men jeg er ikke sikker på hvilken prosessor du egentlig har, fordi FSB533-serien har B etter klokkeratingen, ikke A. :hmm:

Men uansett, FSB:DRAM-ratio 1:1 vil altså si at de kjører på samme klokke (synkront), og det er på denne innstillingen at minnet og prosessoren vil kommunisere mest effektivt.

Men, det er langt ifra noe problem å kjøre usynkront på denne plattformen. Du kan altså tilpasse klokkeefrekvensene til hverandre, uten å bekymre deg nevneverdig for hvordan forholdet mellom minne og FSB er (i forbindelse med overklokking). Hvis du må øke FSBen mye for å oppnå prosessorens høyeste oppnåelige klokke, kan det tenkes at minnet ikke lenger vil henge med. Da prøver du bare å sette en divider i BIOS.

Lenke til kommentar

Ok, takk skal du ha Bob Ibsen.

De minnebrikkene jeg har nå tviler jeg vil klare mer enn 166Mhz.(2.5-3-3-7)

Vil det da bli stor forskjell i ytelsen hvis jeg kjøper BH-5 brikkene å kjører det synkront med FSB på 212.5Mhz?

I forhold til å kjøre synkront på 166Mhz. Hvis man sammenligner med den samme cpu frekvensen.

Lenke til kommentar

Det er en del forskjell! ;)

Har kjørt 1Gb ram på 5:4 (ca220mhz så vidt jeg husker) men så kjøpte jeg Gode brikker slik at jeg fikk 1:1. Det er faktisk en annen verden. Under load av windows og alle programmene starter, så kan jeg trykke på for eksempel Winamp og da kommer den tvert. Selv om de andre programmene loader.

Det er noe som jeg har savna og kan gjøre 1000ting samtidig og likevel være effektiv! :thumbup:

Så 1:1 er absolutt å anbefale! :thumbup:

Lenke til kommentar
Så 1:1 er absolutt å anbefale! :thumbup:

Joda, jeg sier ikke at minnet ikke bør kjøres så fort det er i stand til. Men det er jo greit å vite at hvis minnet ikke lenger klarer å henge med FSBen, så kan man bruke divider uten å måtte bekymre seg noe særlig over det. At plattformer tillater bruk av dividere er jo svært positivt, fordi det gir mye bedre fleksibilitet i forbindelse med overklokking.

Lenke til kommentar

jeg har "Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB" som jeg kjører i dual channel på mitt abit is7 hk.

jeg har ikke klokka cpu.

hvordan bør jeg klokke ramen, og når veit jeg at det er stopp?

p.s. er litt grøn på dette området.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Joda, jeg sier ikke at minnet ikke bør kjøres så fort det er i stand til. Men det er jo greit å vite at hvis minnet ikke lenger klarer å henge med FSBen, så kan man bruke divider uten å måtte bekymre seg noe særlig over det. At plattformer tillater bruk av dividere er jo svært positivt, fordi det gir mye bedre fleksibilitet i forbindelse med overklokking.

Når jeg setter ned minnehastigheten fra 400mhz til 333mhz i bios, fordi jeg skal klokke, vil ikke pc'en til slutt fungere i windows. Samtidig har jeg ikke noe problem i med varme, og hovedkortet mitt skulle kunne klokke videre. Jeg har også prøvd å sette ned til 266mhz, men det går ikke.

Er dette fordi minnet mitt ikke er særlig klokkevennlig? (bruker corsair 3200c2, 2x512 på et asus p4p800-e deluxe hk)

Av denne grunnen vurderer jeg å kjøpe meg et par nye klokkevennlige brikker. Men jeg må jo først vite om dette virkelig er grunnen! Slik jeg leser det ut ifra det du skriver, så er ikke dettte grunnen, fordi da kan jeg jo bare sette ned divideren, noe jeg har gjort. (når jeg klokker krever hovedkortet plutselig mye mer volt, og blir skikkelig ustabilt når jeg nærmer meg 4.0ghz grensa(s478,3.2prescott). Ut ifra tester jeg har lest på nettet, skal den ikke kreve på langt nær så mye volt... men de bruker også et annet minne.)

takker for svar!

Lenke til kommentar
Når jeg setter ned minnehastigheten fra 400mhz til 333mhz i bios, fordi jeg skal klokke, vil ikke pc'en til slutt fungere i windows. Samtidig har jeg ikke noe problem i med varme, og hovedkortet mitt skulle kunne klokke videre. Jeg har også prøvd å sette ned til 266mhz, men det går ikke.

Er dette fordi minnet mitt ikke er særlig klokkevennlig? (bruker corsair 3200c2, 2x512 på et asus p4p800-e deluxe hk)

Av denne grunnen vurderer jeg å kjøpe meg et par nye klokkevennlige brikker. Men jeg må jo først vite om dette virkelig er grunnen! Slik jeg leser det ut ifra det du skriver, så er ikke dettte grunnen, fordi da kan jeg jo bare sette ned divideren, noe jeg har gjort. (når jeg klokker krever hovedkortet plutselig mye mer volt, og blir skikkelig ustabilt når jeg nærmer meg 4.0ghz grensa(s478,3.2prescott). Ut ifra tester jeg har lest på nettet, skal den ikke kreve på langt nær så mye volt... men de bruker også et annet minne.)

takker for svar!

Du må låse PCI/AGP frekvensen. Står markert i BIOS som "66/33" elns.

Utenom det skulle det ikke være noe problem, har samme HK som deg og klokker veldig bra med min Prescott og no-name RAM.

For sikkerhets skyld, sett minne timings på "SPD", og se at volt til minne ikke er for høy.

Lenke til kommentar

Vu-caN: For å kunne løse problemet må du nok først isolere feilkilden vha stabilitetstesting, og de kjente freeware-programmene Prime95 og Memtest86 i kombinasjon burde gjøre nytten.

Å bruke divider kan tvinge FSBen ned et lite hakk, fordi det nok er enklest for nordsiden å kjøre synkront med minnet (også på disse systemene).

4,0 GHz antar jeg også er ganske mye for en socket 478 Prescott, den vil nok være på grensen til å trekke mer strøm enn socket 478 klarer å levere stabilt. Spenningen man trenger kan variere mellom to prosessorer av akkurat samme modell, men hvis du må gå veldig høyt kan det tyde på at spenningen fluksuerer.

At maskinen ikke godtar dividere på 333 og 266 er litt merkelig, men jeg tror ikke det problemet ligger i minnet - det fungerer jo på høyere klokke.

250 FSB er jo ikke veldig høyt, men det kan jo være hovedkortet som ikke klarer mer. Men mest sannsynlig er det nok prosessoren som blir ustabil - kanskje fordi hovedkortet ikke leverer stabil nok strøm. Socket 775 er bedre tilpasset Prescott enn socket 478, og det er ikke sikkert at et annet HK ville være mye bedre.

Men hvis stabilitetstesting viser at minnet er ustabilt, kan du jo vurdere å bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...