Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registrering på èn eier, forsikring på en annen?

Anbefalte innlegg

Beklager rotete emnetittel.

Here's the case : Muttern har kjøpt seg ny bil, og spurt om jeg ville ha den gamle Corollaen hennes som arbeidsbil. Det passer egentlig greit siden min Golf II kanskje ikke har så lenge igjen. Er det mulig at hun bare fortsetter å stå som eier av bilen, men at jeg forsikrer den i mitt navn? Jeg har èn bil med 75%bonus og èn med 60% så det blir billigere enn at hun gir meg regningene hun får.

Jeg vet registrering ikke koster mer enn ca 1300 (?) kr, men penger spart er penger......eh...brukt på noe annet gøy.

Noen som har vært borti dette?

(Ja, jeg skal ringe forsikringsselskapet i morgen, men tenkte å høre litt med dere :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil, feil og atter feil :p

Samme hvem forsikringa står på, bare bilen er forsikret :thumbup:

Edit:

Til de som er uenige så har jeg akkurat slikt system på bilen min og har aldri opplevd noe som helst spørsmål ved dette. :thumbup: Og ja, den har skilter og godkjente oblater...

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Feil, feil og atter feil  :p

Samme hvem forsikringa står på, bare bilen er forsikret  :thumbup:

Edit:

Til de som er uenige så har jeg akkurat slikt system på bilen min og har aldri opplevd noe som helst spørsmål ved dette.  :thumbup:  Og ja, den har skilter og godkjente oblater...

Øh.

Jeg jobber på registrering hos Biltilsynet i Sogndal (Sogndal Trafikkstasjon) og registerer vel 15 biler daglig, men for all del, ha det synspunktet. Jeg anbefaler deg å ringe 815 44 010, og høre hva de sier.

Forsikringen må stå på eier av bilen (mulig det går at den står på en medeier).

Forøvrig, du kan gjerne sende meg en PM, eller poste registreringsnummeret ditt i denne tråden, så kan jeg sjekke det i morgen.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Jeg vet hvem bilen står på, den står på faren min og jeg har forsikringen i mitt navn.

Dette er godkjent av statens vegvesen ellers hadde jeg aldri i livet fått skilter på den når den ble hentet. Dessuten så hadde jeg heller aldri fått utlevert årsoblatene, da dette sjekkes opp mot godkjent forsikring...

Men men, kanskje jeg har vært heldig :p Et utskudd he he

Lenke til kommentar

Ting er lite trolig slik som du sier her. Det er praktisk talt umulig med det motorvognregisteret som Norge bruker. Forsikringsselskapet sender over en erklæring på et personnummer som motorvognregisteret henter opp, som må være identisk for å få lagt inn noe omregistrering.

Dersom disse IKKE er identiske, vil ikke registeret finne noe forsikring på kjøretøyet, og da får ikke du noe skilter på den. Om du er 100% sikker på at bilen er registrert på din far, og forsikringen på deg (og BARE deg, ikke noe familieforsikringsgreier), så ville jeg ha tatt en telefon for å fått dette sjekket opp. Hvordan forsikringsselskapet ditt har løst dette aner jeg ikke, men det kan godt være de har sendt forsikringserklæringen med din fars personnummer eller noe lignende, for slik du beskriver det, var systemet for mange år siden, men som nå er utbedret pga mye misbruk.

Så igjen, nei, det lar seg ikke gjøre at bilen står registrert på din far, og forsikringen BARE på deg. Det ligger nok noe mer bak.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Du kan tro så mye du vil, men realiteten kommer man ikke vekk fra..

Det er ikke noe familieforsikring og det er heller ikke noe mer hokus pokus enn at forsikringen er i mitt navn (med mitt oersonnummer) mens registreringen er i min fars navn. Dette er helt ok ellers ville jeg ikke fått skilter eller årsoblater, forsikringsselskapet ville også ha sagt fra om dette. Dessuten ville det kommet et brev i posten fra Vegvesenet om begjæring om avskilting..

Den fikk skilter slik og har fått oblater slik, derfor sier jeg at forsikringen kan godt stå i annen sitt navn bare så lenge det er en forsikring på bilen.

Vel eneste hokus pokus er at jeg har utvidet med kasko og litt annet snacks som selskapet vil dekke som personskadeforsikring (utvidet) og leiebildekning.

Lenke til kommentar

Om du går på en trafikkstasjon og ber om å få registrere en bil på deg og forsikringen på en annen, så får du enten nei som svar, eller møter en som bryter retningslinjene (aner faktisk ikke åssen det er mulig å få den registrert en gang, fordi programmet gir feilmelding og den er automatisk koblet opp mot forsikringsselskapet) når det gjelder registrering. Så enkelt er det.

Jeg har også dobbeltsjekket det med folk som har jobbet her leeeeeeeeeeeeeeenge, som har vært med på overgangen fra det gamle til det nye systemet.

Er du sikker på at ikke din far har gjort noe uten at du har fått beskjed om det..?

Og når ble bilen registert på deg/din far..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Nei, den står registrert på faren min.. Ble registrert i 2003..- Men det var forhandleren som registrerte bilen og satte på skiltene. Eneste de lurte på var forsikringsselskapet, som er postbanken. Men det var forhandleren og ikke vegvesenet..

Lenke til kommentar
Forsikring må stå på eier ja.. Jeg vet... arbeider i statens vegvesen :p

Kanskje litt utenom, men.. Kjekt med ekspertise når man lurer på noe :)

Kan en bil eies av og forsikres på

Ola Nordmann

Vegveien 1

1000 Byheim

og KUN brukes av hans sønn

Per Nordmann

Heltannenvei 100

1008 Byheim

?

(Eller er dette kanskje mer opp til forsikringsselskapet enn Statens Vegvesen?)

Lenke til kommentar

Det kan det godt, men da må forsikringen være i orden. F.eks hvis sønnen er 18 år må dette være med i polisen, elelrs venter det en saftig regress..

Men tilbake til topic:

Er det ikke bare prøve da, går det ikke så går det ikke. Hovedregelen er mest sannsynlig at det ikke ksla gå, men at noen har fått det til på en eller annen lur måte :D

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte det som Marvil sier her, det er korrekt. DOG så har jeg vært borti at enkelte forsikringselskap har måter å "omgå" dette ved at de melder inn en person som eier av både polise og bil, men i sine egne datasystemer så har de en annen som eier av polise. Noen andre forsikringselskap er så strenge at de ikke tillater kunder f.eks familier å registrere bilen på faren når det bare er sønn som bruker den. Tydeligvis forskjellige policier hos de forskjellige forsikringselskapene.

Lenke til kommentar
Forsikring må stå på eier ja.. Jeg vet... arbeider i statens vegvesen :p

Kanskje litt utenom, men.. Kjekt med ekspertise når man lurer på noe :)

Kan en bil eies av og forsikres på

Ola Nordmann

Vegveien 1

1000 Byheim

og KUN brukes av hans sønn

Per Nordmann

Heltannenvei 100

1008 Byheim

?

(Eller er dette kanskje mer opp til forsikringsselskapet enn Statens Vegvesen?)

Det går fint. Biltilsynet har ingenting med hvem som bruker bilen, det er det forsikringsselskapet og eier som bestemmer.

Min bil står på min far pga forsikringsgrunner, men det er jeg som bruker den 99% av kjøringen..

@aurstad: Takk, fint at flere er enig her.. :) Det med hvordan forsikringsselskapet håndterer saken internt har ikke vi noe med, men i våre systemer står fremdeles samme person som eier og forsikringstaker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min bil er registrert på meg, men som med-eier står (hold dere fast !) min bestemor !! Den er registrert som en del av en totalpakke fra If, slik at vi begge i tillegg står som forsikringstakere. Samme adr. har vi også, da jeg leier en leilighet i en tomannsbolig som er eid av henne.

Hun har ALDRI hatt lappen, men hun kan visst stå som eier av en bil uansett. Fint for meg, da jeg av en eller annen MERKELIG grunn får vesentlig billigere forsikring :hmm: . Jeg er over 30, så det har ingenting å si med tanke på alder.

Forstå det den som kan, for jeg gjør det ikke ! Ikke har jeg tenkt til å prøve heller.... :shrug: , jeg bare godtar at sånn er det bare. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...