Gå til innhold

Forskjell på slette alle bilder eller formatere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Korleis gjorde du dette? Gutungen min var uheldig og formaterte SD-kortet sitt i eit Canon PowerShot 400 i går, før dei var lasta inn på PC. Har rekna bildene som tapte, men fekk eit lite håp her no.

Kortet mitt var et Sandisk CF kort og jeg benyttet den medfølgende recover softwaren på CD'en som fulgte med kortet jeg, mulig du kan laste ned utillitien på Sandisk's egen hjemmeside?

[edit]Så du fikk fikset problemet, gratulerer :) [/edit]

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Jeg har nå også fått et problem med at filene ser ut til å være slettet på minnekortet. Det er et harddiskbasert CF-kort.

Tok en del bilder i utdrikkingslaget til en kamerat i går. I dag når jeg skulle overføre bildene til PC'en, fikk jeg bare beskjed om at minnekortet var tomt. Tok det ut, og plugget det inn en gang til. Denne gangen virket det ikke i det hele tatt.

Har prøvd GetDataBack, men det hjelper ikke all den tid maskina ikke finner minnekortet som disk.

Finnes det noen måte å ordne dette problemet på, annet enn å sende det inn til IBAS og betale 1500 kroner for det? Bildene vil jeg svært gjerne beholde...

Lenke til kommentar

En ting jeg har lest om å slette ett bilde på minnebrikken:

Om en sletter et bilde som er "mellom andre bilder", så blir der et "hull". Om neste bilde som blir tatt blir større enn det som ble slettet, blir det lagret litt her og litt der. Det kan føre til at det blir verre å få ut bildet ved en eventuell recovery-operasjon.

Vanskelig forklart, og jeg har ikke kilden, men kanskje noen forstår:)

Lenke til kommentar
Om en sletter et bilde som er "mellom andre bilder", så blir der et "hull". Om neste bilde som blir tatt blir større enn det som ble slettet, blir det lagret litt her og litt der. Det kan føre til at det blir verre å få ut bildet ved en eventuell recovery-operasjon.

Det problemet hadde jeg skjønt om det er en fysisk harddisk, men jeg klarer ikke å se det for meg når det er en minnebrikke liksom, uten fysiske områder som data lagres på! Men jeg aner ikke hvordan en slik brikke fungerer...

Har iallefall lært at jeg ikke skal slette enkeltbilder og formatere etter at jeg har overført alle bildene til pc'n.

Fant også ut at om jeg bruker winXP sin automatiske overføring av bilder fra kamera (350D) så tar den kun med bildene lagret i JPG, ikke RAW bildene. Så der fikk jeg en smell...

Men man lærer...

Lenke til kommentar

Jeg formaterer alltid etter at jeg har kjørt bildene over på PC eller bærbar 40GB harddisk med kortleser. Sletter bildene heller fra PC som går mye enklere og man kan se bildet stort først. Formatere går mye fortere enn slett alt.

Drar alltid bildene over fra kamera til harddisken i utforskeren. Går fortest å man slipper unda masse programmer for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...