Gå til innhold

Forskjell på slette alle bilder eller formatere.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har det noen praktisk betydning om man velger å slette alle bilder fra CF kortet eller om man velger å formatere CF kortet når man skal slette bildene?

Minnekortet er jo bare en liten elektisk sak, så jeg kan ikke helt skjønne forskjellen...

Når man sletter alle bildene uten å formatere, er vel all informasjonen borte uansett?

For noen forskjell på hastigheten nye bilder lagres på kan det umulig være om den overskriver gamle data, eller lagrer på et ny formatert kort...

-TAT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man sletter alle bildene uten å formatere, er vel all informasjonen borte uansett?

For noen forskjell på hastigheten nye bilder lagres på kan det umulig være om den overskriver gamle data, eller lagrer på et ny formatert kort...

-TAT

Når du sletter filene, enten i kamera eller på MAC/PCen, da fjerner du bare INDEX-fila (det er derfor mulig å kjøre RECOVER-program for hente opp bilder igjen - hvis de ikke er overskrevet på nytt).

Skal du tømme kortet helt, så FORMATER i kamera, ikke på MAC/PCen. Da blir kortet optimalt for dette kamera.

OG for all del; Slett ALDRI enkelt bilder på kortet, i kamera for å få bedre plass.

Du vil før eller senere på feil på kortet.

DET FINNES KUN TO TYPER MINNEKORT

– de som har kræsjet og de som kommer til å gjøre det!!!

Det samme gjelder disketter (de finns ennå) og harddisker

Lenke til kommentar
OG for all del; Slett ALDRI enkelt bilder på kortet, i kamera for å få bedre plass.

Hmmm...

Er det noen grunn til at det lettere skjer da?

Virker skummelt... Noen ting er tryggere med film, men det kan gå galt i fremkallingsmaskinen også, sjansen er kanskje like stor for begge deler....

Lenke til kommentar

-TAT

Når du sletter filene, enten i kamera eller på MAC/PCen, da fjerner du bare INDEX-fila (det er derfor mulig å kjøre RECOVER-program for hente opp bilder igjen - hvis de ikke er overskrevet på nytt).

Skal du tømme kortet helt, så FORMATER i kamera, ikke på MAC/PCen. Da blir kortet optimalt for dette kamera.

Du vil før eller senere på feil på kortet.

DET FINNES KUN TO TYPER MINNEKORT

– de som har kræsjet og de som kommer til å gjøre det!!!

Det samme gjelder disketter (de finns ennå) og harddisker

Er dette SÅ veldig farlig da? Hvorfor?

Herr Brun

Lenke til kommentar

Det er som xstone2005 sier...formater kortet ditt, i det minste en gang i blant...

Ikke for å gjenta det stone sier, men det er altså ikke hele fila som slettes når du velger "Delete". Det er bare indeksen til fila. Dermed kan du finne igjen dataene hvis du er uheldig å sletter noe du ikke mente å slette. Men til slutt vil du da sitte igjen med mye rart på minnekortet ditt. Til slutt må du dermed formatere for å rydde opp skikkelig og starte med nytt og rent minnekort.

Selv har jeg begynt å formatere minnekortet hver gang jeg har tømt det inn i PC'en, men, som sagt over, det burde holde hvis du gjør dette en gang i blant, kanskje hver 5. gang eller noe sånt. Men vil du være så sikker som mulig, formater hver gang.

Og til Herr Brun...neida, dette er ikke så farlig hvis det ikke betyr noe for deg at du mister alle bildene som ligger på minnekortet ditt hvis det kræsjer. Men hvis du ønsker å være så sikker som mulig om at kortet oppfører seg bra, bør du formatere det.

mvh

Roger

Lenke til kommentar

Poenget er veldig enkelt egentlig:

Et digitalt lesbart kort har X antall forventede ganger man kan skrive på kortet, husker ikke hvor mange, men det er i og for seg mange ganger.

Sletter man ett og ett bilde, så har man feks: Tatt 100 bilder + slette 100 bilder enkeltvis = 200 aktiviteter på kortet. 100 bilder + formattering = 101 aktiviteter. Da varer som du ser kortet lengre.

Dette svarte kanskje ikke så mye på den praktiske betydningen av hvilken informasjon som slettes, men det går på at alle datatekniske duppeditter har et visst anntall ganger det kan brukes. (overskrives osv)

Formater alltid kortet i kameraet, så holder det lengre.

Lenke til kommentar

I løpet av 8 år har jeg aldri mistet et eneste bilde og jeg har aldri formatert et kort mer enn førte gang det ble tatt i bruk. Du vil oftere miste bilder på grunn av at du formaterer kortet med et uhell før du har lastet inn bildene enn du vil miste bilder på grunn av defekt firmware som blir forvirret av et fragmentert filsystem.

Det fantes noen kamera som hadde feil som gjorde at filoperasjoner på kortet ikke var pålitelige. På et moderne speilreflekskamera vil noe sånt være en skandale.

Det skader ikke å formatere kortet og hvis det skulle ha oppstått feil på filsystemet så vil det bli fikset når kortet blir formatert så hvis man har mistanke om at det er et problem med filsystemet, så formater kortet.

Lenke til kommentar

Jeg formaterer alltid når jeg skal tømme kortet. Går mye raskere å formatere enn å slette 300 bilder, pluss det skal vistnok være sundt for kortet. OBS: Formater alltid kortet i kameraet, og ikke i kortleseren til PC'en; det er det tryggeste!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil jeg ikke miste bildene, og jeg formatterer hver gang jeg sletter alle bildene (når jeg tømmer minnekortet), spørsmålet var vel egentlig om det var så forferdelig farlig å slette ett bilde? Er det ikke det som er den store fordelen med digitalkamera, at man kan ta mange bilder og slette de man er misfornøyd med?

Herr Brun

Lenke til kommentar

På et kort kan man ha mere enn bare bildene, og på mange kamera kan man sette på beskyttelse på enkelte filer.

Det vil si at 'slett alle' vil bevare eventuell annen skrot du har på kortet, og det vil ikke slette beskyttede bilder.

Formatering vil slette alt og opprette nytt filsystem på kortet.

Når du sletter et bilde, så gjøres det ved å fjerne fila fra indexen (FAT-tabbelen), men dataene finnes fortsatt på kortet og kan hentes frem med rette programvare. Når du formaterer så lages en helt ny index, men fortsatt overskrives ikke de gamle filene. Så med rette programvare kan du fortsatt finne dem igjen.

Formaterer du fra en PC så kan du velge å overskrive hele brikken når du formaterer. Da er alt borte for godt.

Å slette enkeltbilder er helt greit. Men det vil senke levetiden noe. Men normalt, på et sunt kort, så har ikke det noen praktisk betydning. Men du kan være uheldig å få kortkræsj.

De jeg anbefaler er å formatere når man skal tømme hele kortet, og ikke være redd for å slette enkeltbilder underveis dersom man har behov for det.

Lenke til kommentar

Jeg har enkelt klart å recovere bilder på et CF kort (sandisk) som jeg hadde formattert i kamera.

Det kan virke som at kamera gjør en quick format på kortet når man fomatterer; Dvs sletter fil allokeringstabbellene og setter plassene filene opptar på kortet som overkrivbare (ledig), dataene er der fremdeles til det overskrives dog, og kan lett hentes opp igjen.

Hvis kamera gjør en quick format på kortet, ser jeg ikke forskjellen mellom delete ett og ett bilde (eller alle bilder), kontra format.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil jeg ikke miste bildene, og jeg formatterer hver gang jeg sletter alle bildene (når jeg tømmer minnekortet), spørsmålet var vel egentlig om det var så forferdelig farlig å slette ett bilde? Er det ikke det som er den store fordelen med digitalkamera, at man kan ta mange bilder og slette de man er misfornøyd med?

Herr Brun

Da beklager jeg Herr Brun. Jeg misforsto spørsmålet ditt. Og det er klart du har rett, det er ikke skadelig å slette ett og ett bilde. Det er jo som du sier litt av vitsen med digitalt kamera.

Jeg ville vært litt forsiktig allikevel med å slette bilder. Ikke av tekniske årsaker, men av bildemessige. Dersom det ikke KLART går frem av LCD'en bør vel kanskje bildet få bli med inn i PC'en for en nærmere kikk. Det kan jo være et blinkskudd du sletter som så litt dårlig ut på LCD'en...

Roger

Lenke til kommentar

Jeg fikk problemer med et Kingston 1024MB CompactFlash Elite PRO etter bare 4 dager.

Kortet var helt ferdig, greide ikke lese det verken i kamera eller kortleser. Venter på nytt fra xd nå, håper det der ikke gjentar seg.

Men da det der skjedde, testa jeg et recoveryprogram, og testa med et gammelt 16MB minnekort fra et ganske gammelt kamera, som bruttern hadde lånt.

Og selv etter at det var formatert i EOS350en, kunne jeg finne bildene han hadde tatt, og det var ikke bare pent :)

Måtte hastekjøpe et Sandisk 256MB-kort om morgenen for å ta noen planlagte shots senere på formiddagen, det har funket knirkefritt, og det formaterer jeg hver gang jeg tømmer det for bilder. Fikk et likt kort i posten idag, etter registrering hos Canon.

Noen som har brukt Kingston 1024MB CompactFlash Elite PRO ? Har forstått det sånn at Kingston skal lage kort av god kvalitet. Men jeg var altså veldig uheldig.. Mistet noen fine bilder også...

Lenke til kommentar

Herr Brun

Da beklager jeg Herr Brun. Jeg misforsto spørsmålet ditt. Og det er klart du har rett, det er ikke skadelig å slette ett og ett bilde. Det er jo som du sier litt av vitsen med digitalt kamera.

Jeg ville vært litt forsiktig allikevel med å slette bilder. Ikke av tekniske årsaker, men av bildemessige. Dersom det ikke KLART går frem av LCD'en bør vel kanskje bildet få bli med inn i PC'en for en nærmere kikk. Det kan jo være et blinkskudd du sletter som så litt dårlig ut på LCD'en...

Roger

Jepp, det kan det, og jeg sletter bare når jeg er tom for plass (er på ferie eller lignende), og da tar gjerne søsknene mine en del bilder som ikke fortjener å leve for å si det sånn. Jeg sletter bilder så skjeldent som mulig, men det hender det er nødvendig.

Herr Brun

Lenke til kommentar
Jeg har enkelt klart å recovere bilder på et CF kort (sandisk) som jeg hadde formattert i kamera.

Det kan virke som at kamera gjør en quick format på kortet når man fomatterer; Dvs sletter fil allokeringstabbellene og setter plassene filene opptar på kortet som overkrivbare (ledig), dataene er der fremdeles til det overskrives dog, og kan lett hentes opp igjen.

Hvis kamera gjør en quick format på kortet, ser jeg ikke forskjellen mellom delete ett og ett bilde (eller alle bilder), kontra format.

Korleis gjorde du dette? Gutungen min var uheldig og formaterte SD-kortet sitt i eit Canon PowerShot 400 i går, før dei var lasta inn på PC. Har rekna bildene som tapte, men fekk eit lite håp her no.

Lenke til kommentar
Sletter man ett og ett bilde, så har man feks: Tatt 100 bilder + slette 100 bilder enkeltvis = 200 aktiviteter på kortet.

Levetiden på flashkort er vel x antall overskrivninger på hver celle kortet består av.

Jeg regner med at grunnen bak "format, ikke slett" er antall ganger _filtabellen_ blir skrevet. Dersom du har tatt 100 bilder og sletter de manuelt blir denne tabellen overskrevet 100 ganger. En quick format vil sannsynligvis kun oppdatere filtabellen en gang.

Så quick format er nok den beste måten å slette bildene på minnekortet.

Og til du en plass opp:

http://www.google.com/search?q=fat+recover...=utf-8&oe=utf-8

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...