Gå til innhold

Aopen Ax4c Max II

Anbefalte innlegg

Dette hovedkortet har 4 S-ATA porter. Men, virker som jeg kun kan bruke 2 av dem, da de 2 andre er til RAID. Likevel mener enkelte at jeg skal kunne kjøre 4 seperate SATA-enheter på alle 4 (ikke RAID), men dette får jeg ikke til. Har brukt opp de 2 som var der, og kjøpe meg nå ny DVD-brenner (Plextor PX-716SA), og den får jeg da ikke koblet til.......dumt.

Forslag?

Kan jeg kjøre 4 eller 2 på mitt hovedkort?

Endret av Gautis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvordan gjør jeg dette? Har prøvd alle muligheter (mener jeg), men får det ikke til. Jeg har DISABLET s-ata kontrolleren, da dette hadde noen med RAIS å gjøre, så står On-Chip SATA på AUTO..... Dette skulle vel være nok? FOr det er jo ikke jumpere på SATA enheter....

Lenke til kommentar

Har den, men finner ikke ut av det....trodde jeg hadde prøvd alle muligheter. Men får at jeg ikke skal prøve meg ihjel; jeg KAN kjøre 4 seperate enheter??

For det står: SATA PORT 1 (ICH5R)

SATA PORT 2 (ICH5R)

SATA PORT 3 (PDC20378)

SATA PORT 4 (PDC20378)

Har dette noe å si? Er det forskjellige porter??

Lenke til kommentar

ICH5R er navnet på sørsiden, og denne støtter 2x SATA, og RAID 0. Men som nevnt trenger man ikke å benytte seg av RAID.

Den andre kontrolleren er implementert via PCI-bussen, og er egentlig uavhengig av den andre kontrolleren. Men port 1 og 2 bør brukes først, ettersom de ikke spiser båndbredde fra PCI-bussen. Men ja, det skal gå greit å kjøre fire separate enheter. Det kan vel fortsatt være noe i BIOS som ikke er riktig innstilt. Tror ikke det er stort mer å si.

Lenke til kommentar

Dette står det om SATA i manualen.....og se det jeg har streket under der...!

If you intend to change the default setting, simply press Enter for a list of selection:

1. Disabled: You may choose this item if you’re sure that only traditional IDE hard disks had been installed on your system. Disabling this item may also cancel the detection to Serial ATA hard disk during POST, which theoretically, could speed up your boot-up timing for a little bit; however, please remember to re-adjust the settings here if you intend to use Serial ATA hard disk later.

2. Auto: This is the default setting upon receipt of the motherboard. Basically, if your system functions properly, it’s not necessary to change it. The system will automatically recognize the first hard disk on IDE1 as the first boot device. Note: Please be informed that when you are using Windows98/ME with six hard disks fully installed, Auto mode is not able to function properly, it’s just because Windows98/Me is not able to energize Enhanced Mode to detect all hard disks.

3. Combined Mode: If you have had installed traditional IDE hard disks and Serial ATA hard disks at the same time, then you may choose this Combined Mode. Under this mode, you may randomly choose either IDE hard disks or Serial ATA had disk as your first boot device. But please be aware that Serial ATA will exist with IDE in a mapping way, which also means it will occupy one of the IDE Channel and left you with one IDE Channel only.

4. Enhanced Mode: If you are using the latest operating system (say, WindowsXP, Windows.NET Server), it is highly recommended to select Enhanced Mode. The system would be able to detect all six devices (traditional IDE x4, Serial ATA x 2) completely and functions perfectly under this mode. But please be noted that it is defaulted with using traditional IDE as the first boot device. Note: From our practical lab tests, we found no obvious problem or mistakes happened under Windows2000 operating system, but, however, it is not within the regulation recommended by Intel.

5. SATA Only: You may select this SATA Only mode if you have had installed Serial ATA hard disks only. It also allows you to select booting sequence from Port0(SerialATA1) or Port1(SerialATA2).

Derfor ser det ut som om den kun kan bruke 2 av SATA'ene...eller hur?

Lenke til kommentar

:hmm:

If you have had installed traditional IDE hard disks and Serial ATA hard disks at the same time, then you may choose this Combined Mode. Under this mode, you may randomly choose either IDE hard disks or Serial ATA had disk as your first boot device. But please be aware that Serial ATA will exist with IDE in a mapping way, which also means it will occupy one of the IDE Channel and left you with one IDE Channel only

Her virker det altså som om fire enheter på det ene grensesnittet, hemmer utnyttelsen av det andre... Da er det vel bare sånn?

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Aopen sitt Forum nå, og fikk løsningen på problemet.

Every SATA connector supports a SATA device, period. So, you can connect 4 SATA devices.

The onboard Silicon Image PCI SATA controller (which, most likely runs SATA3 and SATA4 ports) will not work optimally with SATA optical drives (i.e. CD-ROM, DVD, CDRW, DVD-RW drives). Those are best connected to SATA1 and SATA2.

However, there aren't a lot of SATA optical drives out. The ones I know of happen to be Plextor 12x and 16x DVD-RW drives, but that's it..

Hard drives will work fine on any of the SATA ports.

Trikset var å sette Plextoren i port 1 eller 2, og flytte så den ene harddisken over til 3 eller 4, og vips....så funket det....

Herlig, dere..hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...