Gå til innhold

bra og ikke alt for dyrt lydkort til musikk


Anbefalte innlegg

ja, som tittelen sier, så trenger jeg et lydkort til å spille musikk med, da det er der jeg føler at kvalitet er viktigst.

jeg har ikke noen superforsterker, men en jeg bygde på valgfag, jeg føler uansett at det er noe å tjene på å få meg et skikkelig lydkort istedet for det integreret e som jeg bruker nå.

jeg er egentlig helt blank på lydkort, jeg vet at de mest ekstreme supergreiene er for dyre for meg, såpass har jeg fått med meg. (kan ikke bruke over 1000kr)

helst så vil jeg bruke ca 500-600kr, men jeg har litt slingringsmonn.

om det er surround på lydkortet eller optisk, så gjør ikke det noen verdens ting, men jeg har ikke bruk for det, iallefall ikke enda, bare så det er sagt.

 

håper noen kan være så snill å hjelpe meg.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det siste så interesant ut..

jeg tviler på at jeg vil høre forskjell med det utstyret jeg har nå, men å ha et bra lydkort synes jeg fortsatt er vitkig med tanke på støy..

jeg spiller jo også litt da jeg nylig har fått oppgradert pc'n min.

 

eller vil jeg høre forskjell?

jeg har jo begynt å samle på FLAC...

vet dere hva frakta er på derifra?

Lenke til kommentar

Sakset fra Procom sine sider

 

Hvor mye koster frakten?

Fraktkostnaden er normalt fra ca kr 100,- for små kolli og ca kr 200,- for større kolli (store keyboard og høytallere o.l.), vil frakten komme på ca kr 300,-. Dette inkluderer oppkravsgebyr på ca kr 45, hvis oppkrav er valgt.

 

Hvis man bor i Drammen eller nærheten så kan man hente varene hos Procom Music i Colletts Gate 5 3041 Drammen og slippe frakt osv

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har lyst til å legge i så mye penger, vil jeg anbefale Chaintech AV-710. Dette lydkortet er 7.1, men har en bra stereodel pga. bruk av Wolfson DAC. Dette kortet slår det meste i "under 1000 kr klassen" på stereo, tenker spesielt på Creative kortene. Jeg kjøpte dette kortet for 250 kr hos Hovedkort.no, men ettersom det ser ut til at de ikke er i drift så kan det være litt vanskelig å finne noen som selger kortet.

 

Hvis du finner dette kortet så vil jeg anbefale at du kjøper det, det er virkelig valuta for pengene. Det er ganske greit å konfigurere for "High sample rate 2 channel" i Windows. Hvis du i tillegg bruker Foobar2000 som mediaplayer, kan du sette på Kernel Streaming som output for å få det meste ut av kortet.

 

Til 250 spenn er dette kortet et funn.

Lenke til kommentar

klarer ikke å finne det noe sted jeg tør å kjøpe..

tror jeg går for den stereoen jeg (dyrest)

jeg kommer ikke til å bruke surround på lenge tror jeg, og når det skjer, så kan jeg jo bare bruke begge lydkortene, og heller sette spill og dvd til å bruke surroundkortet når den tid kommer..

da er det bare å finne ut hvor jeg skal hente penger ifra da jeg må kjøpe dette (og raptoren) før jeg får lønninga jeg egentlig skal betale med..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
den kan vel ikke være stor? :hmm:

Med mitt småjalla innebygde lydkort hører jeg en plagsomt høy støy som er ekstra tydelig når f.eks. harddiskene jobber eller når jeg beveger musen. Til tider kan støyen overdøve musikken ellers når det er lave partier.

 

Vurderer nå å kjøpe meg et audiophile 2496 (kan få det brukt til 500,-), men er litt usikker på om jeg heller bør kjøpe meg et Terratec Phase 22 (890,- nytt), siden det har utganger på jack, noe som er en grei fordel for meg (skal kobles til en Yamaha MG12/4 mikser). Det er ikke noe stort problem med RCA-kontakter, så om audiophile-kortet er mye bedre enn terratec sitt, er jeg kjøpt. ;)

 

 

tha stoffi: Hvordan låter lydkortet? Jeg er allergisk mot støy, så jeg lurer veldig fælt på om det er noe særlig støy fra det, gjerne også ved høyt volum. Har du fått prøvd MIDI-mulighetene på kortet? Hadde vært greit å vite om det er noe særlig latency på det. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...