Gå til innhold

Ingen Direct X 9 støtte på Radeon 9250?

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har solgt mitt gamle skjermkort og sitter nå på et lånt Radeon 9250 midlertidig. Jeg har funnet ut har kortet hardware støtte for Direct X 9. Problemet er bare at jeg ikke ser noget til den støtten, prøver jeg å kjøre 3d Mark 05 får jeg beskjed om at kortet kun støtter Direct X 8.1, samme beskjed får jeg i Half Life 2.

Har installert de nyeste ATI driverene og gjennomsøkt dem etter noen instilling når det gjelder dette, but i can't find it. Vet noen der ut hva som skal til får å få kortet til å kjøre Direct X 9?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SKjønte ikke helt formuleringen. Har du prøvd å installere 9, eller har du latt være siden det ser ut til at kortet kun støtter 8.1? Hadde for øvrig et 9200 SE kort som støtta det flunkende, så brude vel "ditt" 9250 gjøre det også.. Forøvrig ligger 9200-kortet trygt bevart i en antistatisk pose under den gyldne Gainward-eska mi nå. ;)

Lenke til kommentar

Altså, kortet skal støtte Direct X 9. Radeon 9250 var jo et siste spark i billig 9200 serien for å selge flere, dermed implenterte de hardware støtte for Direct X 9. Og dette stemmer ettersom det står med store bokstaver på esken, Full hardware support for Direct X 8.1 and Direct X 9. Og ja, jeg har installert Direct X 9. Det har vært installert i "årevis".

Edit: Om det har noget å si er det et Shappire jeg låner.

Endret av lord_vivec9
Lenke til kommentar
Altså, kortet skal støtte Direct X 9. Radeon 9250 var jo et siste spark i billig 9200 serien for å selge flere, dermed implenterte de hardware støtte for Direct X 9. Og dette stemmer ettersom det står med store bokstaver på esken, Full hardware support for Direct X 8.1 and Direct X 9. Og ja, jeg har installert Direct X 9. Det har vært installert i "årevis".

Nei. Radeon 9250 er nok bare DX 8.1. Det er den siste krampetrekningen til den gamle arkitekturen basert på Radeon 8500. Selvsagt kan man ha DX9 installert, og det finnes mange spill som krever at DX9 er lagt inn uten at det nødvendigvis krever støtte for PS2.0 eller VS2.0 (jeg vet faktisk ikke om noen), noe Radeon 9250 ikke har.

Lenke til kommentar

Radeon 9250 (RV280) har ikke HW-støtte for DX9....

Sapphire Radeon 9250 128M (64bit) DDR VGA/TVO AGP

128MB of 400MHz DDR memory, VPU operating at 240 MHz, Supports the AGP 8X and AGP 4x standard, Four pixel shader pipeline, Full support for Microsoft® DirectX® 8.1, OpenGL® and DX9 compliance

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva Sapphire kan ha sagt, men de kan vel ha glippet de også. Eller så er det bare Tor Fossheim som misforstått noe grunnleggende når han skrev den nyhetssaken. Radeon 9250 har ingen DX9 features. Dette betyr ikke at den ikke kan kjøre 'DX9 spill', dog. Jeg har, som nevnt, ennå ikke sett et eneste spill som krever dette for å fungere.

Det har forøvrig i alle år vært vanlig fra produsentene å overdrive på eskene side og i brosjyrer basert på hvilken revisjon av DirectX som var støttet i driverene til kortet og ikke basert på hva det i realiteten kunne rendre i hardware. GeForce 4MX ble hyppig fremstillt som et DX8 'compliant' kort, for eksempel, med liknende forvirring som den du har kommet opp i her.

Edit: Sapphire har vært noe drøye med påstandene brosjyren sin. Tipper de har rotet litt og klippet direkte fra 9600-brosjyren ellerno'.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...