miCro Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg føler at min gode gamle 8x CD-brenner har gjort nytten sin, og tenkte derfor å investere i en DVD-brenner først som sist. Men jeg har absolutt ikke fulgt med på hva som er bra osv. innefor dette feltet og håper derfor at noen her inne kunne gitt meg noen forslag til hva jeg bør satse på. Jeg kommer til å bruke brenneren hovedsaklig til å ta backup og muligens brenne ut noen nye musikk-cder i ny og ne. Prisen bør helst ikke overstige 500kr, men jeg er åpen for forslag. Om det har noe å si, så finner dere min maskinvare i profilen min. Hadde vært flott om noen tok seg tid til å slenge inn noen forslag! Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Den beste brenneren på markedet akkurat nå er vel Benq 1640. Jeg har denne brenneren selv og er strålende fornøyd (bortsett fra en liten 16x barndomsfeil som vil bli rettet på ved senere firmware oppdateringer) Denne kan kjøpes hos Norwaydisc, men hvis du synes denne er for dyr (altså over 500,-) kan du vurdere lillebroren Benq 1620 Pro eller konkurrenten Nec 3540 som også er gode brennere (Nec 3540 er vel en generasjon nyere enn Benq 1620) Endret 7. juni 2005 av megakrølle Lenke til kommentar
espenah Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Vil heller si at Plextor PX-716(S)A er den beste brenneren på markedet i dag. Men den kan bli for dyr for noen. Selv har jeg NEC ND-3540A, en utmerket og kjapp brenner som jeg er utrolig fornøyd med. Mye for pengene /Espen Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Vil heller si at Plextor PX-716(S)A er den beste brenneren på markedet i dag. Men den kan bli for dyr for noen. Selv har jeg NEC ND-3540A, en utmerket og kjapp brenner som jeg er utrolig fornøyd med. Mye for pengene /Espen Nå har ikke jeg testet Plextor Px-716(s)A selv, men de som har testet begge (blandt annet OC-Freak som sikkert kommer innom posten etterhvert) sier at Benq 1640 er både bedre på lesing av plater og bedre brennekvalitet i tilleg til at den koster ca halvparten (?) Endret 7. juni 2005 av megakrølle Lenke til kommentar
Psh Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Vil heller si at Plextor PX-716(S)A er den beste brenneren på markedet i dag. Hvorfor mener du det? Kan ikke akuratt si at den brenneren har imponert meg... Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Plextor 716 er langt ifra den beste brenneren. Den er elendig på 16x og i tillegg sinnsvakt dyr i forhold til konkurrentene, som er både raskere og bedre. Med mindre du faktisk trenger noen av de funksjonene som plextools tilbyr, så vil jeg på det sterkeste anbefale en annen brenner. BenQ1640 har virkelig imponert meg sålangt. Kommer med tid å stunder til å poste en del scans av bla plextor 716. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Per i dag er det en brenner som jeg mener er hakket bedre enn andre: BenQ DW1640. Vil du betale mer for den kan du jo kjøpe Plextor PX-740 Som bare er en DW1640 med plextor logo Ellers er LG GSA-4163B min annenplass holder. Fulgt av NEC ND-3540A på en tredje plass. Både NEC og BenQ er relativt ferske - så firmware oppgraderinger vil nok gjøre begge brennere enda bedre enn det de er i dag. Dog er NEC ganske konservative med tanke på firmware oppgraderinger og forbedringer sammenlignet med Benq. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Så BenQ DW1640 er altså veien å gå? Den ekstra hundrelappen jeg må ut med skal jeg nok overleve, så lenge det er kvalitet som dumper ned i postkassen min. Dere nevner firmware oppgraderinger, er det en komplisert affære på DVD-brennere? Hvilke DVD-plater fungerer best i lag med BenQ DW1640? Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Så BenQ DW1640 er altså veien å gå? Den ekstra hundrelappen jeg må ut med skal jeg nok overleve, så lenge det er kvalitet som dumper ned i postkassen min. Dere nevner firmware oppgraderinger, er det en komplisert affære på DVD-brennere? Hvilke DVD-plater fungerer best i lag med BenQ DW1640? Nei, Firmware oppdateringer er ikke komplisert. Last ned ny firmware fra benq.com, pakk opp .zip fil og kjør .exe fil (ikke skru av strømmen mens du oppdaterer ) Når det gjelder hvilke plater den brenner best på, er det en tommelregel som sier: dyrt er bra, DVD+R kan bitsettes og Taiyo Yuden er gud Endret 7. juni 2005 av megakrølle Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 De fleste DVD-Plater virker bra sammen med DW1640, både DVD+R og DVD-R. Har enda til gode å finne plater som virker direkte dårlig med denne - utenom billigplater som virker dårlig i alle brennere (eldre optodisc, princo, VDSPMSAB osv). Selv liker jeg best DVD+R plater. Firmware oppgradering nå til dags er en enkel affære: Last ned oppdatering fra brennerprodusent - ta ut platen hvis det er en i brenneren - kjør oppdateringen som er en EXE fil. Svar ok eller ja på å oppdatere - vent til oppdatering er ferdig - restart PC - ferdig Lenke til kommentar
miCro Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Ok. Takk for rask og effektiv hjelp! Har bare et siste spørsmål. Jeg har mest lyst på en sort utgave av denne brenneren, link, men i spesifikasjonene står det "bulk". I motsettning til den hvite, hvor det står "retail". Jeg burde sikkert vite forskjellen på det, men det gjør jeg altså ikke. Noen som kan forklare? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Ok. Takk for rask og effektiv hjelp! Har bare et siste spørsmål. Jeg har mest lyst på en sort utgave av denne brenneren, link, men i spesifikasjonene står det "bulk". I motsettning til den hvite, hvor det står "retail". Jeg burde sikkert vite forskjellen på det, men det gjør jeg altså ikke. Noen som kan forklare? Bulk: kun brenner i en antistatisk pose + programvare CD. (og litt forskjellige front deksel). Retail: Brenneren kommer i en fargerik papp eske med en liten installasjonsveiledning + 2 skruer (ja! kun 2, burde jo være 4....) og programvare CD. Med mindre du har bruk for et par knøttsmå installasjonsveiledninger og 2 skruer er det ingen forskjell mellom dem - utenom frontdekselet som nevnt. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Flott, det var det jeg regnet med. Da var en sort BenQ DW1640 bestillt. Har det kommet noen firmware oppgraderinger til denne brenneren enda? Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Flott, det var det jeg regnet med. Da var en sort BenQ DW1640 bestillt. Har det kommet noen firmware oppgraderinger til denne brenneren enda? Ja, "BSHB" er en ny firmware oppdatering til Benq 1640, men den sorte Bulk versjonen du har bestillt er (av en eller annen mystisk grunn) flashet til nyeste firmware fra fabrikken (?). Iallefall var min bulk kjøpt hos Norwaydisc det... Edit: ikke la deg lure av forskjellen på retail og bulk firmware på Benq sine sider, du har retail firmware. quoter OC's forklaring: Noen blander bulk (bulk=kun brenner og software uten emballasje) og OEM (OEM = Ment for bruk i PC'er der man ikke skal finne ut hvem den egentlige produsenten av delene er, navne ID'en byttes derfor ut med ATAPI i stedet for BenQ for at folk ikke skal umiddelbart se at det er en BenQ - firmwaren har derfor et annet versjonsnavn: GSxB). Endret 7. juni 2005 av megakrølle Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 men den sorte Bulk versjonen du har bestillt er (av en eller annen mystisk grunn) flashet til nyeste firmware fra fabrikken (?).Iallefall var min bulk kjøpt hos Norwaydisc det... De nye vi fikk inn i dag er produsert i Mai og kommer med firmware BSGB. Så disse er ikke flasha til BSHB. Kan ha noe med at det første partiet fikk vi direkte fra Benq, mens de vi fikk i dag kom fra distributør i Norge. Lenke til kommentar
espenf Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Med mindre du har bruk for et par knøttsmå installasjonsveiledninger og 2 skruer er det ingen forskjell mellom dem - utenom frontdekselet som nevnt. Ser den sorte akkurat slik ut? Mener å huske at bulk-utgaven av 1620 hadde et frontdeksel uten påskriften "BenQ". Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Med mindre du har bruk for et par knøttsmå installasjonsveiledninger og 2 skruer er det ingen forskjell mellom dem - utenom frontdekselet som nevnt. Ser den sorte akkurat slik ut? Mener å huske at bulk-utgaven av 1620 hadde et frontdeksel uten påskriften "BenQ". Nei - skal få tatt noen bilder selv og legge inn i butikken. Slengte både hvit og svart på scannern - her er slik de ser ut Hvit retail og bulk sort. Lenke til kommentar
Gerrard Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Den hvite er prikk lik min DW1620... Lenke til kommentar
miCro Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Flott, det var det jeg regnet med. Da var en sort BenQ DW1640 bestillt. Har det kommet noen firmware oppgraderinger til denne brenneren enda? Ja, "BSHB" er en ny firmware oppdatering til Benq 1640, men den sorte Bulk versjonen du har bestillt er (av en eller annen mystisk grunn) flashet til nyeste firmware fra fabrikken (?). Iallefall var min bulk kjøpt hos Norwaydisc det... Edit: ikke la deg lure av forskjellen på retail og bulk firmware på Benq sine sider, du har retail firmware. quoter OC's forklaring: Noen blander bulk (bulk=kun brenner og software uten emballasje) og OEM (OEM = Ment for bruk i PC'er der man ikke skal finne ut hvem den egentlige produsenten av delene er, navne ID'en byttes derfor ut med ATAPI i stedet for BenQ for at folk ikke skal umiddelbart se at det er en BenQ - firmwaren har derfor et annet versjonsnavn: GSxB). Så det er firmware til retail utgaven av DW1640 jeg skal laste ned og legge inn, selv om brenneren jeg har bestillt er "bulk"? Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Flott, det var det jeg regnet med. Da var en sort BenQ DW1640 bestillt. Har det kommet noen firmware oppgraderinger til denne brenneren enda? Ja, "BSHB" er en ny firmware oppdatering til Benq 1640, men den sorte Bulk versjonen du har bestillt er (av en eller annen mystisk grunn) flashet til nyeste firmware fra fabrikken (?). Iallefall var min bulk kjøpt hos Norwaydisc det... Edit: ikke la deg lure av forskjellen på retail og bulk firmware på Benq sine sider, du har retail firmware. quoter OC's forklaring: Noen blander bulk (bulk=kun brenner og software uten emballasje) og OEM (OEM = Ment for bruk i PC'er der man ikke skal finne ut hvem den egentlige produsenten av delene er, navne ID'en byttes derfor ut med ATAPI i stedet for BenQ for at folk ikke skal umiddelbart se at det er en BenQ - firmwaren har derfor et annet versjonsnavn: GSxB). Så det er firmware til retail utgaven av DW1640 jeg skal laste ned og legge inn, selv om brenneren jeg har bestillt er "bulk"? Eller har jeg misforstått? Du har forstått det rett. Alle vi selger kommer med retail firmware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå