Yamato47 Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg planlegger å lagre dokumenter og bilder digitalt istedenfor å dra på kassevis med ringpermer o.l. for all framtid. Det jeg skal lagre blir så viktig at jeg tenker å ha tre eller fire ide-disker med samme innhold. Jeg vil at filsystemet på disse diskene skal være lesbart via windows, mac, linux, BSD og hva annet måtte dukke opp. Jeg har prøvd å finne et filsystem for nettopp slik bruk uten hell. Er det noen som vet om noe? Hastighet blir betydningsløst, alt dreier seg om at filsystemet skal være robust og - plattformuavhengig. Det jeg står igjen med er fat32. Ikke spesielt robust, men det kan løses ved å ha flere parallelle filsystem på samme disk, for eksempel. Noen ideer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hva med og brenne det på dvd plater ? Ellers tror jeg ext3 skal være bra lesbart i windows med ett lite tredje parts program. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 EXT3 er lesbart i windows, GNU/Linux (selvfølgelig) og FreeBSD. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hvis du ikke vil være avhengig av eksterne programmer så er nok FAT32 det beste valget. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Som sagt, hvis du ikke vil være tvunget til å installere eksterne programmer, bruk FAT32. Hvis du vil ha maks ytelse og stabilitet, bruk ReiserFS eller ext3 som begge kan leses fra Windows med tilleggsprogrammer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Husk at ReiserFS også kan leses fra FreeBSD. Men det krever igjen et eksternt program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå