x871kx6167ss7 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 De som er faste leseres av IllVit vet vel at tiden går raskere på månen enn på jorden? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 De som er faste leseres av IllVit vet vel at tiden går raskere på månen enn på jorden? Fra vårt synspunkt her på jorden så vil vel tiden gå tregere på månen enn på jorden..? Men såklart om vi hadde stått på månen så ville tiden på jorden gå tregere enn på månen fra vårt synspunkt. Relativitet er no herk Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Er man nøye så er det jo nesten ingen steder hvor tiden går like fort... jeg ville ikke sett på tid som et stort paradoks... ville sett på det som hvor lang tid noe bruker på å utvikle seg fra orden til kaos. Å reise tilbake i tid er ikke pratet så mye om her, men det er rett og slett umulig, hvis man da ikke trur på skjebenen og at da ikke fortiden kan forandre seg. Vi kjenner alle til bestefarsparadokset og hvis jeg da skulle reist tilbake i tid å sett min bestefar så måtte det vært umulig å gjøre den aller minste forrandring, hvis jeg bare hadde hilst på bestefaren min så hadde jo verden (sannsynligvis ekstremt lite) forrandret seg allerede før jeg hadde dratt. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Må korrigere litt: ville sett på det som hvor fort alt bruker på å utvikle seg fra orden til kaos. Lenke til kommentar
nonlocality Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) Tidsreiser er interessant... For å reise i tid må man først vite hva tiden egentlig er. Tiden er "manmade" , dvs ute i Universet så finnes det ikke noe som heter tid, klokker osv. Mennesker bruker tiden som en målestokk. Det kan være positiv, men det kan også gi oss masse hodebry som feks nå, når vi diskuterer om tidsreiser, drepe sin bestefar osv. Poenget er at vi må ikke nødvendigvis tenke "A4" når vi snakker om tidsreiser (free your mind: m.a.o). Når en tidsmaskin blir funnet opp (kan være fra imorgen til 1 million år) så vil det umulige være mulig og alt vi ikke forstår idag vil bli forklart og overforstått. La oss si f.eks verdens første fungerende tidsmaskin ble funnet opp idag kl 12.00, (*HUSK* Dato: 03 .Juli.2005) man kan da ikke begynne å dra tilbake til samme dag kl: 11.59min.59sek , eller reise lengre tilbake. Man kan kun reise tilbake til den perioden tidsmaskinen har eksistert dvs hvis du vil reise tilbake i tid så må du komme tilbake imorgen og da kan du begynne å reise tilbake til "igår" kl 12.00... Så tenk dere dette: Hvordan kan en som forsker/oppfinnelsen av tidsmaskin vite at maskin i det heletatt virker? Jo han/hun vil da få en melding når tidsmaskinen "slåes" på for førstegang i menneskets historie. Meldingen sier ca noe sånt som dette: - Hvis du leser denne meldingen så betyr det at tidsmaskinen din fungerer som den skal!! Gratulerer!! Mvh Deg Selv Sendt dato: 04.Juli.2005 Mottat dato 03.juli.2005 kl 12.00 Endret 3. juli 2005 av -Dreamer- Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Sendt dato: 04.Juli.2005 [/i] Mottat dato 03.juli.2005 kl 12.00 Dersom jeg hadde fått denne meldingen i min maskin den 03. Juli så vil det si at jeg er klar over at maskinen fungerer. Men jeg kan fremdeles velge å ikke sende denne meldingen når den egentlig "skulle" sendes. Det ville jo vært litt interressant å se hva som skjedde med den meldingen da iom at den ikke ble sendt. Jeg tror ikke på at tidsreiser bakover i tid er mulig fordi da hadde vi nok hatt besøk fra fremtiden som kom tilbake i vår tid. Jeg har ikke fått med meg at det har vært noen besøkende. (selvsagt noen gale mennesker som mener de kommer fra fremtiden men disse har som regel vært tilstede i vår tid siden fødselen allikevel) Vanskelig å beskrive tankene mine rundt dette emnet da der er vanskelig å sette på papiret slik at andre folk skjønner hva jeg mener. Det er uansett forvirrende med tidsreiser, og jeg kommer mest sansynlig ikke til å bli satt ovenfor denne problemstillingen i praksis selv. På grunn av det er egentlig likegyldig for meg om det går eller ikke. Får nesten vondt i hodet av å prøve å forstå dette emnet. Ang. forskjellig tid om du står i ro eller er i fart har jeg hørt det er gjort et eksperiment på dette. Det var vissnok 2 atomklokker der den ene var stasjonær og den andre var om bord i et fly. Etter det jeg hørte gikk de klokkene ørlite forskjellig etterhvert, men om historien er sann vet jeg ikke. har heller ingen referanser å gi. mvh. Valentino Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Ang. forskjellig tid om du står i ro eller er i fart har jeg hørt det er gjort et eksperiment på dette. Det var vissnok 2 atomklokker der den ene var stasjonær og den andre var om bord i et fly. Etter det jeg hørte gikk de klokkene ørlite forskjellig etterhvert, men om historien er sann vet jeg ikke. har heller ingen referanser å gi. Den historien har jeg også hørt. Eksperimentet er trolig veldig gammelt siden det er vidreutviklet til sattelittbruk i dag. Blandt annet har hver av GPS-sattelittene en atomklokke om bord som gjør at tiden og dermed posisjonene kan bestemmes svært nøyaktig, selv om de beveger seg rundt jorda og dermed får forskyvet tid etter hvert. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 For å reise i tid må man først vite hva tiden egentlig er. Tiden er "manmade" , dvs ute i Universet så finnes det ikke noe som heter tid, klokker osv. Mennesker bruker tiden som en målestokk. Litt sent ute med å svare, men har en liten ting å påpeke: Tiden er IKKE "man made". Tiden finnes. Klokker, og begrep som sekunder, minutter, uker og år per funnet opp av mennesker for å måle tiden, akkurat som en vekt brukes til å måle masse. Et godt eksempel er det valentino sa til slutt: Ang. forskjellig tid om du står i ro eller er i fart har jeg hørt det er gjort et eksperiment på dette. Det var vissnok 2 atomklokker der den ene var stasjonær og den andre var om bord i et fly. Etter det jeg hørte gikk de klokkene ørlite forskjellig etterhvert, men om historien er sann vet jeg ikke. har heller ingen referanser å gi. som viser at tiden går tregere når ting beveger seg. Og hvordan kan tiden gå tregere om den ikke finnes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå