jossimd Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Hei Jeg har en XP-120 kjøler med en MIST frost bite vifte som kjøler min Intel P4 650 CPU, men vifta blåser for svakt selvom kjører den på full RPM. Så jeg skal kjøpe en ny vifte som blåser kraftigere enn denne viften, men skal helst ikke bråke mer enn 30DB. Noen ideer om vilken vifte jeg skal kjøpe? Endret 7. juni 2005 av jossimd Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Denne viften kan jo være et alternativ. Denne kan jo også være et alternativ hvis du har viftestyring. 27dB(A) er litt i det meste laget. Lenke til kommentar
jossimd Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Denne viften kan jo være et alternativ.Denne kan jo også være et alternativ hvis du har viftestyring. 27dB(A) er litt i det meste laget. Jeg hadde tenkt og kjøpe den smartcooler vifta men 27DB er litt mye. På thermalright sin hjemmeside står det at anbefalt vifte har 68 CFM og silentx vifta har bare 58 CFM så jeg må nok ha en vifte som er ganske kraftig. Er denne et bra alternativ? Endret 7. juni 2005 av jossimd Lenke til kommentar
amarios Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 har den vifta selv, bare med andre leds i. men 21db er veeldig optimistisk. nærmere 30... men kjøler greit nok. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Har selv en PAPST 26 dbvifte på min xp120, syntes 26db er et absoult maximum av støynivå, men det er jo smak sak. Angående db og cfm / m3/h, skal man ikke altid stole på det produsentene oppgir, jeg tror ærlig talt ikke på silent x (og mange andre produsenter), det er greit de flytter mye luft, det tviler jeg ikke på, men at de flytter så mye luft på så mange rpm på det støynivået har jeg svært tungt for å tro. Når sant skal sies vill jeg tro panaflo er de beste viftene å få tak i, ulempen er jo at det er svært vanskelig å få tak i 120mm panaflo/panasonic. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Kjører samme kjøler med 14db silenx vifte. Det som spiller større rolle med denne kjøleren er om du klarer å få varm luft ut av kabinettet. Har 2x120 vifter i toppen som henter ut varmluft, og systemet er knallstabilt (selv om det er en prescott som er overklokket) Lenke til kommentar
gsn Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det du bør sjekke med denne kjøleren er hva som har best effekt av å la viften blåse på den eller vekk fra den, i mitt system har det mest effekt å blåse på (pga vifter i side døren), før jeg hadde vifter i døren var det langt mer effektivt å la viften blåse vekk fra kjøleren. Papst 1600 o/min 94m³/time. 26 db(A) SilenX 1600 RPM +/- 15% 58 CFM / 98,5 m3/t 14 dBA Begge viftene trekker 1.2W, så hvis det er slik at SilenX er så effektive som de hevder her er det vell ikke mye å utsette på de. Det er av samme grunn jeg er skeptiske til de. Papst snurrer like fort, forbruker like mye strøm, flytter like mye luft, MEN bråker da 4x så mye (hvis dBa stemmer fra begge produsenter) Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det du bør sjekke med denne kjøleren er hva som har best effekt av å la viften blåse på den eller vekk fra den... Det har du helt rett i, det glemte jeg å nevne. Mitt system er uansett hva den ene måtte mene om papst / silenx osv osv lydløst, og kjølig nok, så det må være opp til den enkelte hva de må mene. Den debatten legger jeg meg ikke opp i. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det jeg skriver om skepsis til SilenX er bare en oppfordring til folk å komme med erfaringer! Jeg kjenner ingen som eier SilenX, eller noen som kan sammenligne de med vifter av andre merker. Jeg vet at det er gode vifter, men de er kanskje litt for gode på papiret? ikke vet jeg.. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det jeg skriver om skepsis til SilenX er bare en oppfordring til folk å komme med erfaringer! Jeg kjenner ingen som eier SilenX, eller noen som kan sammenligne de med vifter av andre merker. Jeg vet at det er gode vifter, men de er kanskje litt for gode på papiret? ikke vet jeg.. Skjønner skepsisen, men dersom du søker gjennom forumet vil du kunne finne xxx antall "bruker erfaringer", på den typen, eller andre typer vifter. Men det er sant som du sier at det er vel ingen tester å oppdrive hvor mye luft som blir flyttet, og reelt støynivå. Kunne godt tenkt meg å se ett par slike tester selv.. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Ja det er nettop det, folk skjønner jo at silenx er bra, og de flytter luft. Men jeg syntes nesten det blir LITT drøyt. Men på den andre siden kan jo de være vannvittig bra vifter Lenke til kommentar
jossimd Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Jeg tror at jeg skal kjøpe denne vifta. Er det en bra vifte eller burde jeg kjøpe papst? (Har overklokket CPUen til 4.1 Ghz så jeg må nok ha noe som blåser ganske kraftig.) Endret 8. juni 2005 av jossimd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå