MaE Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Kan ikke finne harddisker ved oppstart. Går inn i BIOS, men kan ikke finner harddisker der heller, ei heller fylle inn sylinder osv. slik at jeg får det slik jeg tidligere har hatt det. (har tidligere notert ned alle innstillingene i BIOS). Går ut, starter opp, får detecting hard disk... none. Trykk f1 for å fortsette, da jeg gjør det får jeg boot disk failure. Insert system disk. Kan det være jeg må installere windows på nytt? Maskinen har vært litt treg i det siste, og har bl.a ikke gitt strøm gjennom USB porten til et kamera slik den har gjort tidligere. Kan det være at batteriet på hovedkortet er ødelagt? (riktig klokkeslett og dato vises i BIOS). Den har også tidligere gitt fra seg en lyd som om den skrudde seg av og så har hele systemet låst seg fast. Jeg har to harddisker, en master og en slave. Master-disken er patisjonert i tre, den andre er bare i en del. Jeg har også på en annen sokkel en cd-brenner og en dvdspiller. CD brenneren virker ikke lenger, og jeg har deaktivert den i system, men ikke koblet den fra. Finnes det noe jeg kan gjøre for å rette opp feilen så jeg igjen kan komme inn på dataen? Jeg satt i oppstartsdisken for windows, men kunne ikke starte sikkerhetsmodus da den ikke fant c: Før dette problemet oppstod hadde jeg problemer med å komme inn på windows. Scandisk fant en rekke underlige feil, låste seg, bad meg kjøre scandisk for windows. Jeg gikk så inn i sikkerhetsmodus og gjorde det. Scandisk fant feil på c:, men låste seg etter dette og jeg fikk opp blå meldinger om diverse feil og hvite bokser med LUKK-knapp for diverse programmer. Kan det være virus som har ødelagt systemet? Håper på svar. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Høres ut som den hden med os er defekt.. enten det eller kablene/kontaktene er defekt. prøv den i en annen data.. btw. lykke til ! Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Finner ikke bios diskene får du ikke gjort noenting. Det er rart at ingen av hd-ene detekteres av bios. Prøv med en og en hd tilkobla, og se om bios finner diskene. Bruk en annen hd-kabel, fx cd-rom-kabelen, og prøv med en og en disk på den. Se om bios finner diskene. Cable select anbefales forøvrig framfor å manuelt sette master/slave. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå