Lurifaksen Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Cyclo: så lenge meldingene blir sendt til forskjellige plasser er det vel ikke flooding? hadde alle meldingene gått til samme hadde det nok det vært flooding ja. Vice: tror ikke det du skrev stemmer helt. forresten så kaster jeg ikke bort tid på prosjektet. jeg trykker på en knapp jeg, så gjør mobilen resten :smile: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Alle meldingene går jo via noden som du sitter på og gjennom telenor sitt nettverk. Så du flooder jo i grunn telenor sitt nettverk. Ikke det at jeg tror det er noe problem da. Men kan aldri vite åssen gutta i skyskraperen føler det. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2002 ja. det kan stemme det... mulig de tror at jeg betaler for alle meldingene så da driter de langt i om jeg flooder! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Tipper det er liten fare for at de oppdager det i det hele tatt. Faren er vell dersom folk begynner å klage over sprengt kapasitet på noden du sitter på :smile:. Men sjangsen for det er vell noe snevert, såfremt du ikke sitter langt ute på bondelandet og gjør dette her :smile: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Og for å være helt off topic: Har du tatt en kikk på flashing guidene på tequila.org? Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger :smile: :smile: :smile: Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Quote: Vice: tror ikke det du skrev stemmer helt. Hva er det du mener er feil? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2002 Quote: Enhver operatør(SMSC) har jo et eget kunderegister som det slås opp i hver gang det mottas en SMS. Dersom du ikke ligger i dette registerert(som du selvsagt ikke gjør siden du ikke er kunde hos den utenlandske operatøren) blir heller ikke SMS'en din videresendt til mottaker... sende gratis gjennom utenlanske SMSCer funker fremdeles i mange land. og det funket jo før i norge også. Og dessuten, hvis du er i utlandet, må du liksom "registrere" deg i "kunderegisteret" til SMSCen før du kan sende meldinger? Lenke til kommentar
Palpantine Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Off topic kanskje, men: er det noen som faktisk har fått Telenors ISDN Tekst, eller no sånt til å fungere? Sånn at man kan sende sms rett fra datan, gjennom huslinja? Er vel ikke gratis lengre, men kan jo være hendig.... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Quote: Den 2002-07-27 17:04, GeeZuZz skrev:sende gratis gjennom utenlanske SMSCer funker fremdeles i mange land. og det funket jo før i norge også. Jeg syntes du selv skrev at ingen av de 3000! nummerene virket jo ???? Quote: Og dessuten, hvis du er i utlandet, må du liksom "registrere" deg i "kunderegisteret" til SMSCen før du kan sende meldinger? Niks. Du bruker jo fortsatt samme meldingsentral! Hvis du undersøker telefonen din nærmere vil du se at man selv kan velge meldingsentral nummer. Dette nummeret er nummeret til din operatør. Når du er i utlandet sender du aldri SMS'en din gjennom den utenlandske SMSC'en. Du sender altså SMS'en din rett til din egen operatør via dette nummeret. Det er nettopp SMSC'ens "kunderegister" som også hindrer deg i å sende flere SMS'er dersom feks. kontantkortet ditt går tomt. (Faktisk er du jo nødt til "å registrere deg" i det utenlandske mobilnettet for i det hele tatt å få brukt telefonen i utlandet, men det er nok en helt annen historie..) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2002 Palpantine: ISDN-tekst funker fint det. men den første versjonen funket ikke med mitt ISDN kort. sjekk om du har den nyeste versjonen. Vice: ja jeg sa selv at inegn av de 3000 SMSC'ene funket - den dagen jeg prøvde! pga nå har telenor sperret for den muligheten. Hadde det vært for 2 år siden hadde nok opptil flere av dem funket. er ikke helt sikker på hvordan det fungerer med SMSCene når du er i utlandet, men den går i hvertfall via den utenlanske før den går til norge. meldingen kan jo liksom ikke bare fly fra mobilen til norge. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Nå skal jeg forklare her: SMSC nummeret er det nummeret telefonen din tar kontakt med for å sende meldingen din. Tar du med deg telefonen til utlandet (uten å forandre på oppsett) vil du likevell sende meldingen din direkte til telenors eller netcoms SMSC nummer (les serveren deres), men den går over nettverket til den utenlandske operatøren. Dersom jeg derimot bruker en utenlands SMSC vil min telefon sende meldingen til den utenlandske SMSCen som deretter videreformidler den til den norske. Dette er grunnen til at det er dyrere å sende meldinger fra utlandet. Eks. dersom man sender en melding fra Sverige fra norsk telefon så må man betale mer fordi man i tillegg til å betale prisen telenor skal ha for å formidle meldingen, må jeg også betale nettleie for den trafikken jeg genererer på det svenske nettverket. Den store ulempen med å sende fra en utenlandsk SMSC er at meldingen får feil timestamp. Ergo hvis jeg sender en meldingen til deg via en Australsk SMSC så ser det ut som om meldingen ble sendt 6 timer i framtiden eller noe sånn, når du mottar den. Dette kan også medføre en hvis forsinkelse i meldingen da den faktisk skal reise en distanse som tilsvarer mer enn 1 gang rundt jorden. Og til syvende og sist så bruker du sinnsykt mye mer nettverkskapasitet enn en lokal melding innenfor norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå