Gå til innhold

problemer med re installasjon av Windows

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lakt inn Fedora core 3 :w00t: jeg har aldri vert borti Linux før så jeg vet ikke hva som skyldes problemet mitt.. :ermm:

som jeg sa la jeg inn Fedora, det gikk helt smerte fritt... men så ble jeg lei av at fedora ikke støttet trådløse nettverkskortet mitt. så jeg la inn Windows ( xp ) cd'n i cd romen og rebota...

Da står det trykk en tast får å start Windows installasjonen.

det gjorde jeg.

så kommer det noe skrift oppe i venstre hjørne ( søker etter maskin vare eller noe sånt..) 2 sec etter skrifta kommer opp blir skjermen svart og harddisken jobber på sitt maks..

jeg har prøvd :

bytte HD til en annen pc ---> skjedde akkurat det samme når jeg bota fra win cd'n

kjøpte ny Windows cd ( trodde det var noe feil med den ---> skjedde det samme

men , fedora funker.. så jeg lurer på en ting, vil ikke fedora at jeg skal legge inn win xp?

har formatert MANGE ganger før har aldring fått dette problemet , kan det vere at jeg har et helt annet filsystem på harddisken nå som jeg har fedora inne?? skjønner bare Windows xp fat32 og ntfs ?

Venter på svar :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flere harddisker i pc-en? En kammerat hadde det problemet når han skulle legge inn windows. Han hadde prøvd linux litt, men ville ikke ha det, og slet med svart skjerm under windows inst. som deg. Det jeg måtte gjøre var å ta ut de harddiskene som ikke skulle ha OS på seg for at windows skulle klare å starte instalasjonen. Har selv flere disker og sliter ikke selv med problemet, men du kan jo teste det.

edit: han hadde FC3 ja.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

ja windows støtter bare NTFS og FAT, men det har _ingen_ betydning. For windows skal jo ikke støtte det som allerede ligger på hardisken, windows skal slette de partisjonene som er der og formatere de selv.

Jeg syns dette høres veldig ut som et maskinvare problem. Personlig hadde jeg brukt dette som en mulighet til å lære seg Gnu/linux, når du nå allerede har klart å poste denne i Linux forumet :p

Lenke til kommentar

Denne posten har ingenting med GNU eller UNIX å gjøre, post den på windowsforumet (du kan også poste den på "programvare" siden windowsproblem har av en grunn klisset seg til det forumet også) og håp det finnes nok intelligens der til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Denne posten har ingenting med GNU eller UNIX å gjøre, post den på windowsforumet (du kan også poste den på "programvare" siden windowsproblem har av en grunn klisset seg til det forumet også) og håp det finnes nok intelligens der til å hjelpe deg.

Man lærer av sine feil ;)

/siden jeg har aldrig fått dette problemet før, bare etter installasjon av fedora trudde jeg det var et " linux " problem...

Endret av fredrik4444
Lenke til kommentar

Forrige gang jeg installete xp på en maskin der det allerede var linux, måtte jeg oprette partisjonen til windows fra linux. Windows klaget om at max antall partisjoner på én disk var nådd, selv om det bare var tre partisjoner fra før. Etter at jeg laget en fat32-partisjon i linux, funket installasjonen fint. Har hatt liknende problemer før også.

Lenke til kommentar

Har også opplevd at Windows XP-installeren nekter å starte med en Linux-partisjon på disken. Eneste løsning ble å installere Windows 2000 først og så Windows XP, men fungerer sikkert også å følge Mortals guide.

Lenke til kommentar

Jeg har og hatt et slikt problem. Husker ikke helt nøyaktig hva jeg gjorde for å løse det problemet nå..

Ah. Nå husker jeg. Jeg prøvde i desperasjon å installere win98, den maste noe om "big disk" og partition og noe slikt, ja/nei spm, jeg svarte ja. Og etter at win98 hadde prøvd å formatert ene reiserfs-partisjonen min, jeg hadde nød-reboota, og prøvde xp cd'en igjen så virket det. Helt til det skulle reboote, selvfølgelig ("feil" disk-instilling i BIOS. Linux har aldri brydd seg om det).

Etter det har jeg hatt den oppfatningen at windows er noe jallamekk som burde blitt dratt ut og skutt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...