Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Har prøvd å snakke med komplett om problemet, eneste jeg ble henvist til å gjøre var å sende mail til service sjefen. Kjøpte en Iriver H120 fra dem på mandag. Fikk den i dag, vel innenfor døren så åpner jeg pakken og ser spilleren jeg hadde gledet meg til å få. Pakker den ut, men det er ikke noe - lader - usb kabel - fjernkontroll i pakken. enda bedre ble det når jeg ikke fikk slå den på en gang. tenkte at den kanskje ladet via usb, men det gjorde den ikke. Litt vel skuffet ringte jeg som sagt komplett.no. Ikke ville de bytte den i tilsvarende vare, som kostet pluss minus litt mer. 500 kr. Ikke kunne han se om varen de hadde igjen hadde alt på plass, og eneste tilbudet var å få kreditert pengene. Da kunne jeg legge inn bestilling på ny mp3 spiller (tilsvarende) eller beholde pengene. Vet det litt mye å håpe på, men dette er andre gang komplett.no sender en demo vare som ikke funker. Hver gang møtes jeg av det samme at jeg får pengene refundert. begynner nesten å bli irritert. har prøvd det meste på den, men står bom stille Endret 7. juni 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 det står opplyst på komplett.no at på demovarer følger ikke kabler etc. med. Men det er litt dumt at det ikke fungerer Ta pengene da, og heller legg i en annen spiller Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Under "demovarer" selger vi produkter til reduserte priser. Årsaken er at produktene ikke kan selges som nye og dette skyldes for eksempel at de har vært brukt, har ødelagt emballasje, er returnert på angrefrist, reparert av leverandør og lignende. Etter beste evne forsøker vi å legge inn informasjon om hva demo-årsaken er på hvert enkelt produkt. NB! Alle produktene skal være i fungerende stand og har vanlig garanti. Demovarer er et tilbud til de som ønsker å gjøre en ekstra god handel til reduserte priser! første side Dette produktet er en demovare til redusert pris. Produktet selges ikke som nytt og dette kommer av at det kan ha vært brukt, har ødelagt emballasje, er returnert på angrefrist, reparert av leverandør og lignende. Etter beste evne har vi forsøkt å legge inn informasjon om hva som er demo-årsaken på denne siden. NB! Produktet skal være i fungerende stand og har vanlig garanti. Varen er demobrukt. Iriver siden. Nå kan du fortelle meg hvor det står at min spiller ikke skulle ha standard utstyr medfølgende? Men jeg vil ha en løsning, ikke pengene tilbake. Jeg kjøpte ikke en mp3 spiller, for å vite at den ikke ble sjekket godt hos komplett og så må jeg bruke tid på å sende den tilbake 20 minutter ETTER at jeg får den i posten. andre som vet om løsninger på problemet? ladere som kan funke? leser på mysticriver nå, men finner lite Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 jajaja.. men demovarer KAN sendes uten kabler etc. Hvertfall hovedkort og annen hw blir mange ganger sendt UTEN.. Men om du har muligheten til å få tilbake pengene er det vel ikke noe problem ? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 er ikke noe problem det, men jeg ønsket en fungerende vare. Eventuelt å finne noen som vet hva jeg burde gjøre. Jeg har ikke noe mer enn en standardløsning. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 fikk dette svaret hos Mysticriver Ring up and blast them. Tell them that the H120 is completely useless without these items (especially without the charger and usb cable). As a retail product, the 120 should come with its remote, usb cable, and charger. Sure you can easily purchase replacements from most electronic stores for the cable and charger, but as part of the retail purchase it should come with these 3 items (unless stipulated before purchasing). Nå har jeg fått sendt mail til servicesjefen, og skal ringe salgsjefen i morgen. Irriterende å ha en murstein til 2500 kr ved siden av seg. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 hehe, er enig forsåvidt Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) syns det er for kjipt at jeg skal få en vare som ikke funker, og så skal butikken unskylde seg ansvaret ved å si at pengene refunderes. kan jeg kreve erstatning for å måtte kjøpe tilsvarende gjenstand/lik gjenstand et annet sted? Ser av §53 og §54 i fkjl, så er det en mulighet. Endret 7. juni 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Vel, faktisk så skal kablene følge med medmindre det ikke står spesifisert i salgsannonsen jfr. fkjl. §15 litra a. Varen skal kunne brukes slik tilsvarende vare blir brukt til, følger det da ikke med kabler som gjør slik bruk umulig er det klart en mangel etter forbrukerkjøpsloven jfr. fkjl. §16 litra a. Jeg antar at det ikke stod noe om at det ikke fulgte med kabler eller lader i annonsen slik at det ikke foreligger noe avtale om dette. Komplett.no har vel innrømmet at det foreligger en mangel, men uenigheten er vel om du skal heve eller få rettet mangelen. Jeg kan se for meg to scenarier: 1. Du hever kjøpet, kjøper ny spiller og krever erstatet dine mer utgifter (mellomlegget) eller 2. Komplett sender deg en ny lader og eventuellt USB kabel. Scenarie 1: Dette er nok den mest dyre for komplett.no da de må betale returporto samt kostnader ved et eventuelt dekningskjøp. Reglene for heving er helt greie her da komplett er villig til å godta dette, det som er mer intressant er kravet om erstatning. Etter fkjl. §33 kan du kreve erstatning. Kapittel 11 inneholder fellesregler om erstatning. Kunden har plikt til å begrense tapet jfr.fkjl. §54 første punktum. Etter §52 økonomiske tapet som den ene part har lidd og etter 53 dekningskjøp.. Hva det blir er vil sluttregningen vise. Oftest så er det transport på ny vare (hvis man kjøper det i nettbutikk), og\ eller prisforskjell mellom den varen som ble levert inn og den nye varen. Kjøper du en ny Iriver spiller fra komplett.no kan du strengt talt kreve mellomlegget, eller du kan gå på f.eks elkjøp å kjøpe en lignende spiller å kreve mellomlegget erstattet. Husk du har begrensningsplikt på dine utgifter da .. Så du vil nok ikke få dekket hele mellomlegget på Ipod Photo og en iriver he he Scenario 2: Billigst for komplett og enklest for begge parter. Kunden har rett til å få rettet mangelen, medmindre det er umulig for selger eller volder han urimelige kostnader. jfr. §29. Jeg kan ikke tro å sende deg en ny spiller eller en ny lader vil bli urimelig for komplett her. Tror faktisk det er et av de mest rimelige forslagene. Selger man demoutstyr mener jeg at man bør sjekke om alt er i orden før man sender det ut, ellers kan det fort bli masse bråk. Enten så er det forrige eier som ikke sendte med lader eller så ligger laderen å støver ned på kompletts lager. Hvis det er første jeg skrev kan jeg ikke skjønne at de har godtatt den på angrefristen, . Uansett burde de ikke ha solgt den videre slik. Endret 7. juni 2005 av KVTL Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Komplett kan få et erstatningskrav på maks 600 kroner av meg. Mpx har tilsvarende (lik vare) til 2990 pluss 70 kroner i porto. Jeg vil ha krav på 2460 kroner pluss 110 kroner porto, altså ekstra å dekke blir 490 kroner. Egentlig er H120 utgått modell, og tilsvarende speks og enhet koster 2990 uansett. Komplett har i eget sortiment, men vil ikke la det gå gjennom. Etter hva han i telefonen sa "varen er utgått, så vi kan ikke sende deg ny" han kunne ikke svare på hva den de hadde innholdt, og ba meg sende mail til sjefen. Problemet her er at så lenge jeg må vente på han, så minker sjansen for at varen er der i morgen, eller videre fremover.... Lemping på kostander som det heter er fult mulig her. For å få tilsvarende vare så må de enten omlevere som vil bli dyrere, eller dekke erstatningskravet på 300-600 kroner. Pluss minus litt. er det urimelig krav? pent sagt: enheten er ubrukelig uten usb og lader. alt dette skulle ligge i pakken, men pga komplett ikke har et system som kan gi info på hver vare, så ble de 4 de hadde solgt med samme innhold oppgitt. altså er senariotet for dem 2 mangler vesentlige deler av utstyret, 2 mangler ikke. De selger så alle 4 som fullstendig vare. Det er de faktisk klar over, eller i følge kundebehandler så var det slik. jeg er veldig lystet på å gi dem erstatningskravet, for jeg kan ikke forstå at de kan holde på slik og fordi jeg er veldig lei meg over å ha en 2500 kroners murstein på bordet Kjøper jeg en vare de skriver skal fungere, og ikke nevner at det er mangler i produktets innhold,så blir det for lett for dem å bare si "nee, vi vil ikke omlevere og gir deg pengene tilbake" Endret 7. juni 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Vel hvis du synes å heve kjøpet er best for deg også, så burde du det. Så kjøper du en tilsvarende spiller et annet sted. Et slikt erstatningskrav er ikke urimelig, spesielt hvisa de solgte den uten kabler fullt vitende om det. Det går på selgers opplysningsplikt og rettspraksis om redelighet og god tro. Med mindre de hadde spesifisert det på hver enkelt spiller da.. Hadde kostet så lite he he Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 skal jeg være helt ærlig? hadde komplett sagt de ville ordne opp, så hadde jeg hoppet opp og ned av glede akkurat nå ser det veldig mørkt ut for den teorien Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Jeg skjønner ikke helt problemet her... Komplett har solgt deg en vare som ikke fungerte. Når jeg får varer som ikke fungerer, RETURNERER jeg de. Det er jo bare å fylle ut returskjema sende den i retur? Er vel egentlig ingen grunn til å i det hele tatt kontakte komplett. I returskjemaet oppgir du også at det mangler kabler etc. Dersom komplett ikke har flere på lager, så er jo det Kompletts problem. Da får de enten tilby deg en tilsvarende vare, eller pengene tilbake. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke aksepterer at komplett gir deg pengene tilbake heller - selvfølgelig, du vil heller ha spilleren, men det hjelper jo lite når komplett ikke har en spiller. Jeg har aldri hatt noen problemer med returer fra komplett. Har alltid fått ny vare etter ca 1 uke inkl. postgang. Endret 7. juni 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg skjønner ikke helt problemet her... Komplett har solgt deg en vare som ikke fungerte. Når jeg får varer som ikke fungerer, RETURNERER jeg de. Det er jo bare å fylle ut returskjema sende den i retur? Er vel egentlig ingen grunn til å i det hele tatt kontakte komplett. I returskjemaet oppgir du også at det mangler kabler etc. Dersom komplett ikke har flere på lager, så er jo det Kompletts problem. Da får de enten tilby deg en tilsvarende vare, eller pengene tilbake. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke aksepterer at komplett gir deg pengene tilbake heller - selvfølgelig, du vil heller ha spilleren, men det hjelper jo lite når komplett ikke har en spiller. Jeg har aldri hatt noen problemer med returer fra komplett. Har alltid fått ny vare etter ca 1 uke inkl. postgang. okei, nå skal jeg skrive min begrunnelse på nytt her. ved et kontraktsbrudd og der den ene part vil lide tap, så vil den andre part (så lenge det er kontroll ansvaret som er brutt) være erstatningspliktig. Dersom komplett ikke var klar over at denne manglet alt dette utstyret så kanskje det ville vært enklere å akseptere, men her er saken anerledes av følgende grunner; varen er demobrukt. enten noen hos dem eller kunde som har returnert den - de har ikke sjekket varen - de har med sansynlighet solgt en vare de visste ikke hadde adpter,kabel eller kontroll - de har ikke opplyst om dette under salg de har en vare igjen av samme type, men ingen hos dem kan svare på hvorvidt den har det jeg mangler. De kan heller ikke holde den av (jf. tidligere samtaler med dem) varen er mulig å skaffe, ettersom flere andre webbutikker har den. Jeg står altså igjen med noen alternativer: 1. jeg kan være uviten kunde og godta pengene tilbake, og leve med frustrasjonen at komplett solgte en mangelfull vare og jeg ikke kunne gjøre noe 2. jeg kan gjøre dekningskjøp (jeg har rett etter §52 og §53 i fkjl) og dermed kreve mellomlegget mellom deres varen og det jeg måtte betale dekket fra dem. Det er ca 300-600 kroner. 3. jeg kan kreve den rettet, men det er lite hensiktmessig ettersom det vil koste komplett.no følgende: - fjernkontroll 469 kroner (mpx.no) - lader minst 200 kroner (uorginalt og dermed ikke anbefalt) - usb kabel (orginal) 100-200 kr samlet: 869 kroner pluss/minus så, der er alternativene. Og Lurifaksen; det er meg irrelvant om du har hatt problemer med retur eller ikke Er ikke ute etter å sverte komplett.no, jeg er ute etter råd på hva jeg burde/kan gjøre... Lenke til kommentar
andreg Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Dette produktet er en demovare til redusert pris. Produktet selges ikke som nytt og dette kommer av at det kan ha vært brukt, har ødelagt emballasje, er returnert på angrefrist, reparert av leverandør og lignende. Etter beste evne har vi forsøkt å legge inn informasjon om hva som er demo-årsaken på denne siden. NB! Produktet skal være i fungerende stand og har vanlig garanti. Varen er demobrukt. Dette skriver du selv fra varebeskrivelsen. Merker meg spesielt at det står Produktet selges ikke som nytt. Allikevel forstår jeg deg slik at du nå mener å ha krav på å springe ut til en annen butikk å kjøpe en ny tilsvarende vare og få Kompett til å dekke utlegget ditt. Dette til tross for at Komplett tilbyr deg å heve kjøpet. Håper ærlig talt ikke dette skjer. For meg virker det som om du er ute etter å utnytte denne glippen fra Komplett til å få deg en helt ny vare (noe du ikke har betalt for). Om du skulle lykkes er det vi andre som handler fra Komplett som må dekke inn de merkostnadene du påfører dem, og det er ikke noe jeg er særlig lysten på. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 ved et kontraktsbrudd og der den ene part vil lide tap, så vil den andre part (så lenge det er kontroll ansvaret som er brutt) være erstatningspliktig. Det var det jeg lurte på... Lider du tap av at Komplett ikke kunne gi deg varen likevel? Hadde du kjøpt f.eks. en PC du skulle bruke i jobb, og ikke kan jobbe pga feilen hos komplett, så ville du nok tapt penger, og det ville muligens være grunnlag for erstatning. Men du har kjøpt en MP3-spiller - har vanskelig for å skjønne at du lider direkte tap av denne handelen... Jeg er ingen ekspert på slike lover og regler, men det er i alle fall nytt for meg at vi kan får pengene tilbake ÓG erstatning dersom en butikk leverer feil/ufullstendig/ødelagt vare Lenke til kommentar
Makky Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Dette produktet er en demovare til redusert pris. Produktet selges ikke som nytt og dette kommer av at det kan ha vært brukt, har ødelagt emballasje, er returnert på angrefrist, reparert av leverandør og lignende. Etter beste evne har vi forsøkt å legge inn informasjon om hva som er demo-årsaken på denne siden. NB! Produktet skal være i fungerende stand og har vanlig garanti. Varen er demobrukt. Dette skriver du selv fra varebeskrivelsen. Merker meg spesielt at det står Produktet selges ikke som nytt. Allikevel forstår jeg deg slik at du nå mener å ha krav på å springe ut til en annen butikk å kjøpe en ny tilsvarende vare og få Kompett til å dekke utlegget ditt. Dette til tross for at Komplett tilbyr deg å heve kjøpet. Håper ærlig talt ikke dette skjer. For meg virker det som om du er ute etter å utnytte denne glippen fra Komplett til å få deg en helt ny vare (noe du ikke har betalt for). Om du skulle lykkes er det vi andre som handler fra Komplett som må dekke inn de merkostnadene du påfører dem, og det er ikke noe jeg er særlig lysten på. Nå tjener komplett altfor godt til at den lille merkostnaden merkes Men, hvis en nettbutikk gjør en feil (som er tydelig), syns jeg forbruker skal gjøres fornøyd selv om det betyr et par hundre i minus...det får de tilbake neste gang han handler der Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Kapittel 11. Fellesregler om erstatning § 52. Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Erstatningen omfatter ikke a) tap som følge av personskade b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet. § 53. Beregning av prisforskjell ved heving Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader. § 54. Plikt til å begrense tapet. Lemping av ansvaret En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han eller hun selv bære den tilsvarende delen av tapet. Erstatningen kan settes ned dersom den vil virke urimelig for den ansvarlige parten ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller, og forholdene ellers. så skal vi se på hva dere har skrevet: Allikevel forstår jeg deg slik at du nå mener å ha krav på å springe ut til en annen butikk å kjøpe en ny tilsvarende vare og få Kompett til å dekke utlegget ditt. Dette til tross for at Komplett tilbyr deg å heve kjøpet. jeg har satt flere mulige løsninger, om du velger å stemple meg som svindler eller hva du ønsker å betegne meg som, så er det fint om du leser hele opplegget. Jeg får ikke dekket mine 2995 kroner, men jeg får dekket det ekstra det vil koste meg å få varen de sendte meg, men som klart innholdt manglende gjenstander. Om det ikke selges som nytt,m kan da umulig være en unskyldning for at halvparten av utstyret mangler? Jeg er ingen ekspert på slike lover og regler, men det er i alle fall nytt for meg at vi kan får pengene tilbake ÓG erstatning dersom en butikk leverer feil/ufullstendig/ødelagt vare Dekningskjøp er noe jeg kan foreta når det er et kontraktsbrudd. Dersom jeg hever så kan jeg påberope meg retten til å foreta dekningskjøp, som følge av at varen de levert ikke fungerte. Dog så det er bemerket; jeg kommer ikke til å presse komplett for en urimelig pris, men komme med en rekke forslag for hva som kan gjøres. og om noen er bekymret for at 300-600 kroner vil medføre en vesentlig ekstra kostand hos dem, vel vi får jo se Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Nå tjener komplett altfor godt til at den lille merkostnaden merkes tongue.gif Men, hvis en nettbutikk gjør en feil (som er tydelig), syns jeg forbruker skal gjøres fornøyd selv om det betyr et par hundre i minus...det får de tilbake neste gang han handler der bare en digresjon: hva er dyrest: en ny mp3 ut, og noe tilbake, eller mp3 tilbake + porto + dekningskjøp. Det finnes et hav av løsninger som begge kan leve med. Men jeg får håpe ikke de også stempler meg som en ute etter å presse dem Lenke til kommentar
andreg Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg har ikke stemplet deg som noe som helst. Svindler er noe du selv kommer med. Når du råder meg til å lese "hele opplegget" ditt ville det vært en fordel om du selv klarte å lese mitt innlegg. Som jeg skriver i forrige innlegg er mitt inntrykk at du forsøker å utnytte situasjonen. At spilleren er ubrukelig sånn som du mottok den er jeg enig i. Så jeg mener altså ikke at å selge den som demovare er noen unnskyldning for å selge den uten nødvendig utstyr. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er problematisk å godta Kompletts tilbud om å returnere den til dem og få pengene tilbake uten "å gjøre noe": 1. jeg kan være uviten kunde og godta pengene tilbake, og leve med frustrasjonen at komplett solgte en mangelfull vare og jeg ikke kunne gjøre noe Jeg påstår heller ikke at denne saken kommer til å få Komplett til å gå i minus. Den vil imidlertid kunne påføre dem noen kroner i tap, og med mange nok slike saker føler jeg meg sikker på at de kommer til å hente inn dette tapet på prisene. For all del, stå på. Jeg er bare en "uviten kunde" som, uten frustrasjon, hadde klart å finne meg en annen spiller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå