arex Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg trykker på knappen og PC-en begynner å bråke (starte). Dog starter den ikke fullstendig. Observasjoner: * Alle viftene går * Jeg får ingenting opp på skjermen, den blir heller ikke "aktivert" * Lyset på DVD-ROM-en lyser konstant * Noen, eller alle harddiskene starter ikke * Jeg får sjelden skrudd av igjen med knappen, så jeg må dra ut kontakten bak De foregående dagene holdt det å skru av og på opptil 10 ganger før den plutselig bestemte seg for å starte normalt, men i dag holdt jeg på i 30 minutter. Jeg har prøvd: * Å kjenne på alle kontakter innvendig og utvendig for å sikre at ingen av dem sitter løst * Å bytte utvendig strømkabel * Å dra ut strømkabelen fra DVD-ROM og 2 harddisker for å se om strømforsyningen ikke klarte å levere nok strøm til alle. (Men jeg har 600W PSU og dessuten har jeg ikke hatt noen endringer i hardware på en stund) Ingen av disse tiltakene hjalp. Hardware: * Prosessor: AMD Athlon 64 4000+ 2.4 GHz Socket 939, 1 MB cache, BOXED * Hovedkort: MSI K8N NEO2 Platinum-54G hovedkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR * Minne: Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000 DIMMs * Skjermkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 256MB AGP, ATI 9800PRO, DVI, TV-Out, Retail * Strømforsyning: SilenX 600w 14 dBA iXtrema PRO Har i tillegg IDE-kontrollerkort, lydkort, TV-kort, en haug vifter, to viftestyringer og et kit med kalde katoder. Dette er vel mindre relevant. Har noen anelse om hva som kan være feil? Eller hvordan jeg fikser det? Det eneste jeg kan tenke på er at PSU-en kan være ustabil eller ikke klarer å levere nok strøm , men det er samtidig usannsynlig da den er 600W og kostet 2000 NOK. Burde jo være litt kvalitet. Hjelp! Lenke til kommentar
Nilzor Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Sånn i utgangspunktet så høres dette ut som et typisk tilfelle av skjemkortet-sitte-rikke-ordentlig-i-problem. Eventuelt RAM'en. Jada du sier du har sjekka at det sitter ordentlig i, men ta for sikkerthets skyld ut skjermkortet og sett det inn på nytt. Hjalp for meg en gang jeg hadde liknende problem. Kan jo være det har kommet noe ned i slotten som blokkerer en kontakt ellerno. Gå ellers over med støvsuger/klut og rengjør litt. Ellers er det jo lurt å strippe maskina for alt mulig ikke-essensiell maskinvare intill problemet er lokalisert. Koble av harddisker, katode, alle PCI kort utenom skjermkortet, etc. Veit du ikke er helt n00b så du har sikkert tenkt på alt dette selv, men det er mine 5c iaf Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Reset CMOS og sjekk FSB-jumper. Lenke til kommentar
crusade Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Jeg trykker på knappen og PC-en begynner å bråke (starte). Dog starter den ikke fullstendig. Observasjoner: * Alle viftene går * Jeg får ingenting opp på skjermen, den blir heller ikke "aktivert" * Lyset på DVD-ROM-en lyser konstant * Noen, eller alle harddiskene starter ikke * Jeg får sjelden skrudd av igjen med knappen, så jeg må dra ut kontakten bak De foregående dagene holdt det å skru av og på opptil 10 ganger før den plutselig bestemte seg for å starte normalt, men i dag holdt jeg på i 30 minutter. Jeg har prøvd: * Å kjenne på alle kontakter innvendig og utvendig for å sikre at ingen av dem sitter løst * Å bytte utvendig strømkabel * Å dra ut strømkabelen fra DVD-ROM og 2 harddisker for å se om strømforsyningen ikke klarte å levere nok strøm til alle. (Men jeg har 600W PSU og dessuten har jeg ikke hatt noen endringer i hardware på en stund) Ingen av disse tiltakene hjalp. Hardware: * Prosessor: AMD Athlon 64 4000+ 2.4 GHz Socket 939, 1 MB cache, BOXED * Hovedkort: MSI K8N NEO2 Platinum-54G hovedkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR * Minne: Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000 DIMMs * Skjermkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 256MB AGP, ATI 9800PRO, DVI, TV-Out, Retail * Strømforsyning: SilenX 600w 14 dBA iXtrema PRO Har i tillegg IDE-kontrollerkort, lydkort, TV-kort, en haug vifter, to viftestyringer og et kit med kalde katoder. Dette er vel mindre relevant. Har noen anelse om hva som kan være feil? Eller hvordan jeg fikser det? Det eneste jeg kan tenke på er at PSU-en kan være ustabil eller ikke klarer å levere nok strøm , men det er samtidig usannsynlig da den er 600W og kostet 2000 NOK. Burde jo være litt kvalitet. Hjelp! Hei Prøv elimineringsmetoden. Fjern alt, så setter du inn igjen minimum med ram og skjermkort. Sjekk om du får liv på skjermen/kjem deg inn i bios. Ta å koble fysisk fra harddisk, cd/dvd, lydkort og evnt. skjermkort om du har et onboard skjermkort du kan bruke. Om du ikkje får maskina til å boote da, så kan jo og prøve å bytte ut PSU i tilfelle du har fått ein det er problemer med. SilenX PSUene er kvalitet, men det kan jo være feilvare/skade. Endret 7. juni 2005 av crusade Lenke til kommentar
Yonaz Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 sjekk om cpuen sitter ordetlig neddi! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Sjekk alle kabler. Les over manualer. Har maskinen noen gang fungért? Edit: Hvordan du clearer CMOS: Metode 1: Slå av maskina. Ta ut batteriet på hovedkortet i ti sekunder og sett det inn igjen. Start opp maskinen og velg "setup defaults" i BIOS. Metode 2: Slå av maskina. Flytt CMOS-jumperen fra 1-2 til 2-3. Start opp maskinen i ti sekunder, og slå den av igjen. Flytt tilbake jumperen, start opp maskinen, og velg "setup defaults" i BIOS. Endret 7. juni 2005 av efikkan Lenke til kommentar
arex Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Etter en times arbeid fungerer maskinen min igjen. Tenkte å fortelle hva jeg gjorde, og løsningen, i tilfelle andre får samme problem. Fordi jeg er lat testet jeg de enkle løsningene først: 1. CMOS-reset. Jeg testet faktisk både metode 1 og 2 en nå har nevnt ovenfor - uten hell. 2. RAM-test. Jeg har to RAM-brikker. Jeg testet hver av dem for seg selv først, for der etter å prøve oppstart uten noen av dem. Maskinen pep ikke! Jeg skjønte da at det måtte være strømforsyningen, siden oppstarten ikke engang kom til det stadiet. 3. Bytte av strømforsyning (huff, ork). Byttet ut 2000-kroners-SilenX-PSU-en, med en Chieftec-PSU til et par hundrelapper. Nå sitter jeg og skriver foruminnlegg og kan spille WoW og skrive wikipedia-artikler igjen Får vel skrive en liten reklamasjon til Vendur.no også. Endret 8. juni 2005 av arex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå