Gå til innhold

"Burn-in" av BH-5, hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått til anskaffelse av 2x512 mb twinmos speed premium pc3500 BH-5 brikker, og har forstått det slik at de må ha en inkjørings periode på 3.3V for å få bedre overklokkings potensiale. Jeg kommer til å bruke memtest86 til burn-in av minnet.

Det jeg lurer på er:

Hvilke timings bør jeg ha når jeg tar "burn-in"?

Hvilke frekvenser bør jeg kjøre?

Er det en spesiel "grense" eller et mål til hvor mange errors man bør få når man tar "burn-in"?

Og sist, hvor lenge bør jeg gjøre det?

Kjører 2-2-2-8-1 på 250mhz nå, 3.3V

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig er det ikke viktig at minnet er helt stabilt når man skal kjøre det inn. Det kan kanskje bidra til å gjøre innkjøringen mer effektiv om man kjører dem på grensen til hva de klarer. Dette er en teknikk jeg har brukt med hell til innkjøring av prosessorer - å sultefore den på spenning slik at de kan "venne seg til det", og få litt bedre klokkepotensiale.

Men å eksperimentere med overklokking kan ha en uheldig effekt på Windows-installasjonen, derfor anbefaler jeg deg å bruke memtest. Da vil du ikke risikere at korrupte data skrives til harddisken, og dette programmet er også designet for å teste mest mulig minne - større andel enn noe Windows-basert program får tilgang til. Hvis dette programmet krasjer, skjer det jo heller ikke noe verre enn at maskinen restarter, og booter rett inn i programmet igjen.

Dette programmet kan gjerne gå i noen timer av gangen, du kan jo kjenne etter med jevne mellomrom, for å sjekke hvor varme brikkene blir. Hvis temperaturene er innenfor det trygge, kan det godt stå i en dag eller to - det er mange som gjør det slik. Etterhvert vil du nok se at det blir færre feil. Det er vel egentlig bare å eksperimentere og se.

Lenke til kommentar
Takk for svar, jeg glemte å ta med at jeg bruker memtest86 til burn-in. Programet ligger i BIOS på DFI hovedkortet mitt.

OK, da er jo du heldig!

Men det sikkert ikke noe i veien for å prøve andre programmer heller. SiSoft Sandra har jo Burn-in Wizard (trykk ctrl+B), hvor du kan sette båndbredde-testen til å gå i en loop. Forskjellige programmer bruker vel minnet litt forskjellig - men jeg ville ha startet med memtest for å få et høvelig overblikk, da herper du jo ihvertfall ikke til noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...