jering Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 På de fleste routere går det an å aktivere ekstern administrasjon, slik at man kan nå routeren via internett vha. http://ekstern_ipadresse:portnummer. Men på endel routere går det kun an å aktivere dette mot èn bestemt ekstern IP-adresse. Dette er et problem siden jeg hjemme ikke har fast IP, den blir byttet av og til. Har dyndns.org konto, men det går ikke an å skrive inn domenenavn på routerne, kun en IP-adresse. Noen forslag til løsning på dette? (Bortsett fra å anskaffe fast IP hjemme). Kom på en mulighet mens jeg skrev dette: Angi IP til en proxyserver, og bruke den bestemte proxyserveren når jeg skal koble til routerne. Er det en mulighet tro? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Proxy høres ikke så dumt ut Prøv og se hva som skjer. Nå er jeg usikker på hvordan det er med ruterne dine, men noen har kanskje en mulighet til å definere en nettmaske i tillegg til IP-adressen? Hvis det er mulig kan du plutselig definere rimelig mange adresser det går an å koble seg fra ved å skrive inn en større nettmaske. Når du nevner proxy, så kan det hende at du har tilgang til en maskin med fast IP som kan fungere som proxy. Her vil du ikke trenge noe avansert software, bare noe som forwarder/bouncer en tilkobling mot din ruter. Dvs. du kobler deg til en port på maskinen med fast IP og all trafikk blir videresendt mot ruteren. For linux/BSD kunne man brukt rinetd el. datapipe og også forwarding med ssh. Men jeg vet at det finnes slikt for windows også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå