Gå til innhold

Kjølevifta går når PC står med skjermsparer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytt til en mindre ressurskrevende skjermsparer.. evt bruk strømsparing i stedet for skjermsparer.

Vifta starter fordi cpu blir varmere. Det blir den enten ved større belastning eller ved høyere temperatur i kabinettet.. mye støv ? slått av noen vifter? etc..

Lenke til kommentar

Jeg bruker standard WinXP sort skjerm med logo som skjermsparer, og alltid brukt den. Det rare er at jeg kan sitte med Word eller internett, og kjølevifta går sjelden. når skjermspareren slår inn begynner det. har hatt på Task Manager, hvor grafen viser mye prosessoraktivitet når skjermspareren går. Vil prosessoren gå mere om det er støv som gjør at vifta går?

Lenke til kommentar

Vifta styres av temperaturen på CPU. Når det legger seg støv inne i luftkanalene og på vifta blir kjøleevnen til vifta redusert og den må derfor går mer og fortere for å holde CPU-tempen på samme nivå som før.

Så om dette er et problem som blir gradvis verre er det stor sansynlighet for at det er støv i luftkanalene i maskinen som er problemet.

Det er mulig å åpne maskinen selv å fjerne støv, men dette kan gjøre at du mister garantien eller du kan ødelegge noe om du ikke er sikker på hva du driver med. Ta kontakt med stedet du kjøpte maskinen om problemet irriterer deg så mye at du vil gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat det du spør om, men jeg nevner det for alle tilfellers skyld: LCD skjermer trenger ikke skjermsparere. Og når ikke vifta spares, er det jo all grunn til å kutte dem ut.

Lenke til kommentar

Jeg hadde engang en gammel bærbar (Toshiba P200). Den hadde hvite striper oppe ved windows-tittellinjen, trodde det kom av fastbrent bilde.

Det bør kanskje også nevnes at harddisken går så og si hele tiden med nevnte skjermsparer. Jeg har prøvd å justert virtuelt minne (økt mengden), men ellers ikke gjort endringer i systemet.

Lenke til kommentar
Jeg hadde engang en gammel bærbar (Toshiba P200). Den hadde hvite striper oppe ved windows-tittellinjen, trodde det kom av fastbrent bilde.

Striper på gamle skjermer skyldes andre ting, og er ikke uvanlig. Særlig vertikale striper i kanten. Men det er vel ingen som har en skjermbakgrunn med slike striper. Stripene skyldes kontaktproblemer, særlig i overgangen til selve panelet.

Det er en kjent sak at ingenting brenner seg fast på LCD skjermer. Du kan ha et bildet av en sveiseflamme som bakgrunn 10 år. og ingenting vil skje. Nærbilde av solas overflate? Det er helt iorden!

Endret av ols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...